4522
Sök

Tvätta bilen med diskmedel?

313 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Tjo skulle just gå ut å tvätta bilen nu medan vädret tillåter då jag gjorde en förfärlig upptäckt att tvättmedlet var slut. Skulle man exempelvis kunna använda diskmedel istället? Typ det där Yes som räcker till massa tallrikar på bara en droppe? Inget som skadar där i va, förutom mot smutsen?

Jag går å förbereder högtrycken så länge så kommer ja hit snart igen,
BRB

Annordnar illegala ubåtsrace i Venedig

Fartygsingenjör
550 Inlägg
20 juli 2008
Kör inte diskmedel, det tar bort allt vax och kan även skada lacken.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

60 Inlägg
20 juli 2008
hade du tänkt vaxa bilen efter så visst.. annars åk och köp riktigt medel smile

X40 Nordic
784 Inlägg
20 juli 2008
Nej för f*n inget diskmedel skadar 3 grr mer än de gör nytta..

313 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Okej, bra att ni sa det, det blir att åka till ica å köpa, Föresten hur är WAX IT WET? använt de  några gånger, men de måste man ta varje g¨ång man tvättar bilen typ va,medan vanligt wax sitter kvar längre, typ turtle wax som man gnuggar in, elle5r a, med trasa.

wax it wet e iaf simpelt å går snabbt, en fördel, men nåra nackdelar? smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
20 juli 2008
Wax it wet använder jag som underhåll mellan de (oftast två) årliga poleringarna och rejäla vaxningarna, men det beror ju på vilket skick din lack är i? smile

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

313 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
vulture skrev:
Wax it wet använder jag som underhåll mellan de (oftast två) årliga poleringarna och rejäla vaxningarna, men det beror ju på vilket skick din lack är i? smile

// Ellen smile

okej:D hur tänker du på vicket skick? Inte så bra, ge mig nåra enkla kännetecken som ja kan gå efter, så kan ja säga hur skicket e. Asså man kan se slit i lacken, typ som att någon skulle gått där med väääärldens finaste slippapper, inga kännbara repor, men man ser att lacken är aa, hm, aa:P

Oldschool
299 Inlägg
20 juli 2008
Diskmedel är nog inte det smartaste att he på. Men du kan ju alltid göra det. Men helst ska du ha riktigt wax att he på'na.

Smålänning
7 887 Inlägg
20 juli 2008
Funkar skitbra med diskmedel, men precis ALLT cvax kommer försvinna, och då måste du vaxa om med riktigt vax.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sir Real
390 Inlägg
20 juli 2008
kör också waxitwet mellan varven funkar bra med tanke på hur mkt jobb man lägger ner tongue Sen så en ordentlig vaxning ibland så blir det skit bra smile

313 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
okej, körde waxitwet, blev bra resultat smile

455 Inlägg
21 juli 2008
får nog prova waxitwet bara för att prova! och se hur det blir!

>syns man inte finns man inte<

Saabvilde!
1 708 Inlägg
21 juli 2008
corollaistheshit skrev:
får nog prova waxitwet bara för att prova! och se hur det blir!

Wax it wet funkar bra som fan! Om man läser ordentligt på flaskan. Jag sprayade tex hela 900an med det där. (man ska bara spruta på liten yta och torka av) Gissa vad som hände? Hela bilen var AS-flammig! Så jag fick polera den med maskin istället. Men provade igen för nån vecka sen, skakade flaskan och sprayade på liten yta och torkade av, då blev det ap-bra! ;D

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

huh?
10 427 Inlägg
21 juli 2008
Turtle Wax It Wet funkar bättre (för mig) än Sonax motsvarighet. Kanske nån mer som jämfört?

Kanske lämpligt att använda diskmedel på bilen stax före ordentlig polering & vaxning?
Skadar det verkligen lacken?

1 268 Inlägg
21 juli 2008
snackade me ett bilvårdscenter om detta me vad man ska tvätta bilen med dom sa att diskmedel är det bästa..... funkar hur bra som helst.... iaf på behandlade bilar med ditec osv.... det är en härdad stenhård yta där som skyddar... så det händer inget.... men på obehandlade bilar me endast vax kan det ske grejer smile

dom själva kör me diskmedel tongue

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 juli 2008
Turtle:s Supertvätt i blå flaska är kaninballe bra...löser allt å ger  ett lackskydd å glans efteråt

Sök