6833
Sök

ilket är bäst, väv eller matta?

Avstängd
200 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
aa, vilket e bäst när man ska plasta ihop bakluckan med karossen?

väv eller matta ?(mattan e väll den med rutor i?

har även en fråga till
kan man byta den undre  bakrutelisten utan att kunna öppna luckan
och hur plockar man bort listen utan att knäcka fästena
bilen e en 740

2 953 Inlägg
23 juli 2008
varför plasta igen baklucken är väll bättre att sätta nå punkter i den i spackla springorna

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 juli 2008
Det beror helt på vilken funktion mattan ska fylla, huggen matta är allmänt stark och hållfastheten är bra 360grader runt. En vävd matta har däremot extremt bra styrka, dock bara i 2 riktningar.

Man brukar kombinera huggen och vävd matta genom att grunda med en huggen och förstärka med väv på utstta ställen.

*Edit: Som xorox_88 säger är det nog vettigare att svetsa luckan, betydligt lättare och bättre ressultat/mindre jobb.
Senast redigerat av TenZer (23 juli 2008)

Rock'n Roll

Avstängd
200 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
det är en kapad 740 (epa) men det e ombes o jag får inte ha öppningsbar skuff.
luckan e i plast, så svetsning e inget alternativ

men jag har nästan 600m väv ståendes o typ 2,5 m matta
så det låter vettigast med väv, det e väll tillräckligt starkt?
det är inga biltena grejjer utan dom e köpta hos en båtbyggare
och hur mycket härdare c:a ska man ha vid 1 liter plast

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 juli 2008
vid 20grader och plastnign i hyffsat vindstilla (hällst inne) skall du blanda 2% härdare i polyestern

Jo, det funkar fint med vävd matta, jag skulle dock lagt dem i olika lädder för att få en stark produkt. Se till att ha glasrent på luckan och mattera plåten(?) ordentligt för maximalt fäste.

Rock'n Roll

Avstängd
200 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
min matte är inte så bra, men runt 5ml på 1 liter va
och ja det är plåtrent på flyglarna
och vad menar du med olika lädder?

tack

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 juli 2008
a-traktorn skrev:
min matte är inte så bra, men runt 5ml på 1 liter va
och ja det är plåtrent på flyglarna
och vad menar du med olika lädder?

tack

Haha, samma här. Men det borde väll bli 2cl/20ml (på 1L)? Själv kör jag på kännsel.

Med att lägga mattorna i olika lädder menar jag att du skall lägga mattorna i flera riktningar. En vävd matta är vanligtvis vävd i 2 riktningar. Så den ena mattan lägger du så att riktningen på fibrerna pekar rakt upp respektive rakt åt sidorna, nästa lager vrider du då den mattan 45grader mot den tidigare mattan.
Senast redigerat av TenZer (23 juli 2008)

Rock'n Roll

Avstängd
200 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
ok, så jag kör vissa på diagonalen o andra åt sidan o lite så
men jag får ju börja med att spänna upp en o plasta på  o sen stärka det

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 juli 2008
a-traktorn skrev:
men jag får ju börja med att spänna upp en o plasta på  o sen stärka det

Vad menar du? Vät underlaget med polyester (kanske tom lägga det vått i spackel om ytan är tråkig), vät sedan mattan ordentligt. Aplicera, använd sedan rollern för att få allt fint.

Egentligen skall man köra med aluroller mellan varje lager för att få ut ALL luft, men eftersom du kommer använda en vävd matta så kommer du få med fibrerna i rollern. Jag skulle lagt 2st vävda mattor först, sen 1-2 mattor med huggen fiber 600-900gr (då de är mkt lättare att alurolla). Var noggrann, en luftbubla är ingenting man vill se efter allt slit.

Rock'n Roll

Avstängd
200 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
har ingen roller, men pressar med pensel, skulle det bli luftbubblor så kan man väll borra/slipa upp dom o fylla med plast?

jag hade tänkt lägga väv,matta,väv,matta,väv då jag tycker att väv e bättre att slipa på
men ska jag låta det härda emellan, det e väll bäst?, sen på med aceton mellan lagren

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 juli 2008
a-traktorn skrev:
har ingen roller, men pressar med pensel, skulle det bli luftbubblor så kan man väll borra/slipa upp dom o fylla med plast?

jag hade tänkt lägga väv,matta,väv,matta,väv då jag tycker att väv e bättre att slipa på
men ska jag låta det härda emellan, det e väll bäst?, sen på med aceton mellan lagren

Pensla går ju också men roller är absolut att föredra på stora plana ytor.

Visst går det att fylla med spackel/plast men det är betydligt mkt mindre jobb att göra rätt från början och slutressultatet samt hållfastheten blir även bättre om du slipper bubblorna från första början.
Är du seriös så bör du ha en aluroller (bild)
http://www.byggplast-batprylar.se/UserFiles/Byggplast%20och%20Batprylar/estore.byggplast-batprylar.se/ArticleImages/Article/500px/9301.jpg
Kostar knappt 100spänn på byggplast, finns säkert även på biltema...

lägga vävd, huggen, vävd huggen går alldeles utmärkt. Det går fint att lägga på alla mattor med en gång (dock max ca 5 lager/ggr pga värme utvecklingen). Ressultatet blir aningen bättre om du låter det härda emellanåt, men jag tycker inte det är nödvändigt i ditt fall utan medför bara massa extrajobb.
Senast redigerat av TenZer (24 juli 2008)

Rock'n Roll

Avstängd
200 Inlägg
24 juli 2008
Trådstartare
jag har använt aluroller innan, men jag har ingen nu, och det e 3 mil till biltema(bor på landet)
men jag ska leta upp en vanlig roller, men det känns som att den kommer suga åt sej all plasten

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
24 juli 2008
a-traktorn skrev:
jag har använt aluroller innan, men jag har ingen nu, och det e 3 mil till biltema(bor på landet)
men jag ska leta upp en vanlig roller, men det känns som att den kommer suga åt sej all plasten

Ja det kommer gå åt en hel del plast, men ressultatet blir troligtvis bättre. Ska du stå med pensel så har jag en kännsla av att plasten kan komma att härda ifrån dig innan du är nöjd samt att det kan bli problem att täcka när det handlar om en hyffsat stor plastning.
Nu drar jag på semester så nu får nån annan hjälpa dig, Lycka till!
//Johannes

Rock'n Roll

Avstängd
200 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
tack för hjälpen,jag har plastat nu, gick bra
men det rökk som inn i helvete när jag slipade med vinkelslipen
har nästan sopat upp en hel ica kasse yikes

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
25 juli 2008
Får man fråga hur det ser ut? kan du ta en bild på det hela?

jag hade svetsat utan diskussion.

Avstängd
200 Inlägg
25 juli 2008
Trådstartare
jag har inte spacklat än, men visst fan ska det hålla.
vill inte lägga upp bilder då jag inte vill riskera avstängning, det är ju trots allt mot reglerna med allt som rör a-traktorer

1 703 Inlägg
25 juli 2008
sir_daniel skrev:
Får man fråga hur det ser ut? kan du ta en bild på det hela?

jag hade svetsat utan diskussion.

*host host* luckan är i plast, står på sid.1 wink

Avstängd
200 Inlägg
26 juli 2008
Trådstartare
hehe, svårt o svetsa i plast wink
man hade ju kunnat plasta flyglarna o sen plastsvetsa men, nej

Sök