Lacka bilen själv?

dreamstudios
25 juli 2008 · 37 Inlägg

Fick en tanke om att lacka bilen själv.
Frågan är ju då:
Hur svårt är detta? Jag är egentligen ingen bil-kille. Har fått lite intresse nu pga körkortet som man skaffade i mars. Är en "data-nörd" egentligen.

Nått speciellt man måste ha/kunna?
Mitt garage blir antinget ett hyr garage eller på en bondgård (damm?!).


Det är en Renault Laguna -98 som ska lackas
mvh

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
25 juli 2008 · 5 042 Inlägg

Hade du tänkt att lacka med spray burkar??
Jag hade inte gett mig in på det om man inte kan det.
Det är så grymt lätt hänt att nått blir fel.
Sen skall det ju klarlackas osv med.
Jag hade tänkt över det lite mera smile

C H E V R O L E T <3
dreamstudios
25 juli 2008 · 37 Inlägg

Nja, inte sprayburkar, då jag har VÄLDIGT DÅLIGA minnen av det.
Kompisen (300c här på garaget). Vi/han lackade hans gamla 740 först i Lilametalic sen i svart med sprayburkar från HarladNyborg. Resultatet blev..öööh, flammigt:P

Sen så började han styla sin celica, han använde sprayburkar på den också (inte när han lacka själva bilen, utan när han skyddslacka men ändå ^^).

Det är ju det om man ska köpa någon lackapparat ^^.
För jag är 18 och ska börja sista året på gymnasiumet, alltså, inte så mycket pengar.
Vill få ner kostnaden så mycket jag kan hmm

alexbenhard Hemlig Agent
25 juli 2008 · 1 115 Inlägg

Det du behöver är en kompressor, en lackspruta och lite färg.
Men så måste du slipa/matta ner gamla lacken lite så den nya fäster...

dreamstudios
25 juli 2008 · 37 Inlägg

Okej, svårt att få det jämnt?

alexbenhard Hemlig Agent
25 juli 2008 · 1 115 Inlägg

dreamstudios skrev:
Okej, svårt att få det jämnt?

Ja, det är väldigt svårt...
Eller alltså det svåra är att man lägger för mkt någonstans så det blir "rinningar".
Det hade jag lite problem med iaf men kanske bara är jag som är värdelös?

Nu kanske ngn redan har svarat för jag hejdå till kärringen medan jag skrev.
men det är mina erfarenheter av lackering iaf.

dreamstudios
25 juli 2008 · 37 Inlägg

Okej, eftersom jag inte har några erfarenheter av lackning alls (förutom de där sprayburkarna) så får det nog bli en lackerings firma.
Men tack för svaren!

a-traktorn Avstängd
25 juli 2008 · 200 Inlägg

vafan, prova, går det inte så lämna in
leta på blocket efter kompressor

Johnson
25 juli 2008 · 613 Inlägg

Finns väl eletriska sprutor med?
Jag tänker testa på min lille själv med, inte gjort det förr och räknar inte med nått toppresultat men va gör de på en busbil tongue

Rover Mini (1991)
Ford Mondeo (2010)
Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
prodrive Avstängd
25 juli 2008 · 962 Inlägg

Du är väll medveten om att kostnaden för att lämna in din bil till en lackeringsfirma mycket väl kan överstiga bilens värde?

Lardi SQ
25 juli 2008 · 1 343 Inlägg

ja de är inte helt otippat att de kommer kosta 15k? plus iaf...

Ljudnörd!
prodrive Avstängd
25 juli 2008 · 962 Inlägg

Minst, 15k låter billigt.

Zahak Prisjägare
25 juli 2008 · 238 Inlägg

Varför ska du lacka bilen? Är det för att du vill ha en annan färg eller för att lacken är oxiderad?

dreamstudios
25 juli 2008 · 37 Inlägg

Ska skaffa ett bodykit och styla bilen.

Jlmmy
25 juli 2008 ·

Har du lackerat något förr? Om du inte gjort det så tycker jag du skall öva på någon plåt eller så till att börja med s du får in känslan lite eller be någon polare lackera bilen, Själv håller jag på att lacka min bil i mitt garage nu och det blir faktsigt riktigt bra, är du nogrann så blir det hyffsat bra!

Var noga med att få bort all damm dvs blöta golvet tvätta väggar m.m efter du slipat ner bilen så det är absolut damm fritt! Sedan är det bara att ta fram kompressorn och fram med sprutan och sätta igång och lackera smile

Ta gärna en titt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=19245
Lycka till!

MVH

Senast redigerat av Jlmmy (25 juli 2008)

_ZooN_ Blästrare/Lackerare
25 juli 2008 · 651 Inlägg

Jag som pysslar med sånt här skulle nog vilja avråda dig helt ifrån att göra det själv. Med tanke på dina kunskaper inom ämnet... Det är ingen tvekan om att det ÄR svårt att lackera

Spara hellre alla korvöre du får och lämna den till folk som inte pysslar med annat än att lackera

EDIT: Eller så köper du ditt bodykit, sparar pengar och lämnar det till lackerare och får bara bodykitet lackerat i bilens färg istället?

Senast redigerat av _ZooN_ (25 juli 2008)

Zahak Prisjägare
25 juli 2008 · 238 Inlägg

Håller med zoon (svårt att säga emot någon som är lackerare wink ), förstår inte riktigt varför du ska lacka hela bilen bara för att du ska styla den. Om du inte vill ha en annan färg eller om lacken inte är väldigt kass så ser jag ingen anledning till att lacka om hela bilen.

aztek
25 juli 2008 · 64 Inlägg

håller oxå med zoon  + att jag som lackerare skulle ta mer betalt om du hade ställt till det så att de blir mer under arbete innan man kan lägga lacken

MTR
25 juli 2008 · 341 Inlägg

Jag går väl emot strömmen lite och hejar på istället smile

Det är inte så svårt att lackera om man är noggrann och tar tid på sig. Utrustningen behöver inte vara speciellt dyr heller.

Man behöver ju inte börja med en hel bil, utan ta huven först, sedan taket, en sida i taget osv. Då slipper man stressa och har bättre koll på vad som händer. Blir det fel, är det ju bara en del av bilen som behöver lackas om.  wink

Självklart kan man inte förvänta sig samma resultat som hos en seriös firma, men kostnaden överväger en hel del.

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
Youngblood Billackerare
26 juli 2008 · 737 Inlägg

Du kommer nog ångra dig rejält om du gör det själv är jag rädd.
Det är inte så bara att lackera. Och sedan att försöka själv och sedan lämna in bilen om det inte blir bra är inte heller någon bra idé. Jag skulle då inte ta på mig och lacka en bil som någon har sullat på. Det är inte roligt. Antingen skrapar du ihop pengarna som du behöver för att lackera om hela bilen eller så köper du dig spoiler kittet som du vill ha och lämnar in det till en lackerare och får det målat. Alternativ 2 är ju det billigaste och även det jag skulle välja.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang