Syyhn skrev:
Fan vad irriterade folk de var här då. Ni som kommenterar och säger att han inte ska hänga på ett bodykit på sin bil undrar jag vad ni tänker med. Jag menar jag läste att de var någon som sa nått om att bilen var gammal och att de inte var någon ide att hänga på ett bodykit på den. Ska man behöva köpa en splitter ny bil för 200k för att få hänga på ett bodykit eller vad? Och bodykiten är med all sonolikhet inte änns gjorda till den bilen då. Min bil är en -90a. Då är den på tok för gammal för att stylas. Ni som är billackerare och klagar på alla "garage" lackade bilar. Är det så konstigt att dom lackar dom själva i ett garage? Priserna hos en billackerare är ju överdrivet något enormt. Och det finns inget som säger att resultatet blir bättre än en "garage" lack heller om man lämnar den till en riktig lackerare. Jag lämnade in mitt kjolpaket på lackfirma och jag lovar att jag kunnat få ett bättre resultat med sprayburk. Såg desutom en kille här på garaget som hade gjort en "garage" lack och gått efter med fint fint vattenslippapper och sen polering. Och de var då inget fel på den lacken.
Jaja nu har jag skrivit av mig lite. Inget ont om er som lackerare. Det jag menar med detta är att de finns folk som kan få de bättre i ett garage än en billackerare.
Jag håller med dig ang. kjol paket på gamla bilar. Måste ju gälla styling överhuvudtaget då också. Min nyaste bil är 16 år gammal och min äldsta är 20 år. Går att få dem fina ändå.
Ang. garage lackade bilar så tycker jag att det oftast ser illa ut. Visst, det finns undantag. Men dem är få. Sedan att alla inte har det så bra ställt alt. inte vill plöja ner en förmögenhet på lacken har jag också förståelse för. Men att se sådana bilar håva in priser på utställningar och få den ena utmärkelsen efter den andra när lacken ser ut som skit är ju helt vrickat. Det är ju lacken som ska vara snygg! Vad spelar alla styling grejer och innovationer för roll när finishen är fattig???
"Priserna hos en billackerare är ju överdrivet något enormt."
Wow! Där får du allt förklara dig lite närmare.
Jag vet inte vad du syftar på men som jag nämnde tidigare. Hantverk kostar. Du betalar inte bara för materialet (som tyvärr är j-vligt dyrt) utan du betalar även för kunskapen. Kunskapen som du förmodligen inte besitter... för då skulle du göra det själv.
Jag skäms inte när jag tar riktigt betalt för ett jobb. Jag vet hur mycket arbete det ligger bakom, och det vet/förstår oftast inte kunden. En del verkar t.o.m. tro att när bilen är skadad så målar man på en speciell lack som riktar skadan, fin spacklar skadan, maskerar, grundar, slipar, maskerar, och vips så är bilen klar. Riktigt så funkar det ju inte, som bekant.
"Och det finns inget som säger att resultatet blir bättre än en "garage" lack heller om man lämnar den till en riktig lackerare." Din mening talar för sig själv. Lämnar du in den till en RIKTIG lackerare så blir det resultatet mycket bättre än en garage lack. Jag vet att det, tyvärr, finns en hel del amatörer som driver lackerings firmor men som egentligen inte borde göra det. Dem är inga riktig lackerare. Tyvärr så vet man oftast(!) inte om det i för väg. Det brukar visa sig efteråt. Är man inte nöjd med lackeringen så ska man vända sig till dem som har gjort det och framföra sina synpunkter. Det händer hos oss ibland. Då gör vi om jobbet så att kunden blir nöjd. Det är någonting som oseriösa firmor sällan gör... just pga att dem är oseriösa.
"Såg desutom en kille här på garaget som hade gjort en "garage" lack och gått efter med fint fint vattenslippapper och sen polering. Och de var då inget fel på den lacken."
Det tvivlar jag inte en sekund på. Men inser du hur mycket extra tid det tar att polera en hel bil efter lackering? Jag våt slipar aldrig bilar efter lack för att sedan polera upp finishen. Det känns som lite overkill och tar en j-kla tid. I alla fall om det handlar om en bruks bil eller en bil som ska ställas ut på div. utomhus utställningar. Kanske om det var en bil som skulle stå på en större utställning som elmia t.ex. Och på bilar som sällan körs på vägen utan som enbart fungerar som "trailer queens" mellan dem större mässorna. Typ som i USA. Har du inte sett programmen på discovery där dem gör i ordning bilar inför stora utställningar eller till kändisar. Där gör dem så att dem vräker på med klarlack. Exakt hur många lager varierar men det är garanterat mer än dem 2 lager klarlack som jag alltid lägger när jag målar. Dem är då inte så jätte noga att klarlacken blir damm fri därför att dem våtslipar hela bilen efteråt för att få ner topparna på materialet, ev rinningar och även dem damm korn som hamnade i klarlacken. När bilen sedan är slät så polerar dem upp lacken och dem får då en ganska extrem finish utan rinningar, "apelsin skal" damm eller andra föroreningar som kan förekomma under en "vanlig" lackering.
Så här ser det ut när jag har målat t.ex: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=227468
Kan man få finishen i den stilen så behövs det ingen våt slipning och polering, tycker jag. (Nääää.. jag skryter inte, jag vill bara visa att man kan få en fin finish utan att våt slipa och sedan polera upp lacken om man har kunskapen)
"Jaja nu har jag skrivit av mig lite. Inget ont om er som lackerare. Det jag menar med detta är att de finns folk som kan få de bättre i ett garage än en billackerare."
Jag med.. igen.
Jag förstår att du inte är ute efter att hacka på lackerare. Jag är även fullt medveten om att man kan få en finare finish på en "garage lack" än på en bil, målad i en lackbox, även om undantagen är få sett till alla lackeringar som görs, men dem lackeringarna är definitivt inte gjorda av någon som aldrig har lackerat förut.. vilket egentligen var det som det handlade om i den här tråden. Killen som skapade tråden frågade ju hur svårt det egentligen är...
Corrado VR6R 3.0 Turbo