Lacka bilen själv?

Marqus Master of the obvious
28 juli 2008 · 636 Inlägg

Dreamstudio: som någon annan skrev här upp så lär nog bodykitet och lacken hammna på 20-25k och när du sa att du hade knappt kunde betala för ett bra lackeringsjobb på 15k så blev jag lite osäker på att du skulle satsa på fälgar också. OCH att sattsa ca 30-35k på bilen med fälgar, bodykit och lack så lär du aldrig få dom pengarna när du säljer den, dock så kan du säkert få lite mer pengar för den om du har ett par snygga fälgar.

Senast redigerat av Marqus (28 juli 2008)

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC
Jensen80
28 juli 2008 · 351 Inlägg

men ja rollade min 740 ja har kort på den på min sida blev skitbra!!!sen ska ja rolla min 855 senare i smma färg som 740 med en silverrand runt om på listerna..de är de billigaste men mycke arbete innan bara ,men det är de värt ett=)

Dansken
Saab 900 2,0i "Lindito" (1997)
Speedman Bilvårdsexpert
28 juli 2008 · 663 Inlägg

Youngblood skrev:

zlaban08 skrev:
satan i gatan nån behövde nog skriva av sig lite..

Ja.. känns bra. big_smile

Samma här! Du lättade trycket åt mig också Youngblood. Men tyvärr är detta något vi får leva med.
Finns en orsak varför man inte besöker Elmia längre. Man betalar f*n inte högt inträdesavgift, och all tid, för att se "showbilar" med pokaler som har sämre finish än sin egen mad

Senast redigerat av Speedman (28 juli 2008)

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Syyhn Calibra Is The Shit!
28 juli 2008 · 662 Inlägg

Fan vad irriterade folk de var här då. Ni som kommenterar och säger att han inte ska hänga på ett bodykit på sin bil undrar jag vad ni tänker med. Jag menar jag läste att de var någon som sa nått om att bilen var gammal och att de inte var någon ide att hänga på ett bodykit på den. Ska man behöva köpa en splitter ny bil för 200k för att få hänga på ett bodykit eller vad? Och bodykiten är med all sonolikhet inte änns gjorda till den bilen då. Min bil är en -90a. Då är den på tok för gammal för att stylas. Ni som är billackerare och klagar på alla "garage" lackade bilar. Är det så konstigt att dom lackar dom själva i ett garage? Priserna hos en billackerare är ju överdrivet något enormt. Och det finns inget som säger att resultatet blir bättre än en "garage" lack heller om man lämnar den till en riktig lackerare. Jag lämnade in mitt kjolpaket på lackfirma och jag lovar att jag kunnat få ett bättre resultat med sprayburk. Såg desutom en kille här på garaget som hade gjort en "garage" lack och gått efter med fint fint vattenslippapper och sen polering. Och de var då inget fel på den lacken.

Jaja nu har jag skrivit av mig lite. Inget ont om er som lackerare. Det jag menar med detta är att de finns folk som kan få de bättre i ett garage än en billackerare.

/// SyyHn
Dahlhjelm
28 juli 2008 · 234 Inlägg

Hur lång tid tar det för en billackerare att färdigställa en hellack?

/Eric.

evilaudio
28 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Dahlhjelm skrev:
Hur lång tid tar det för en billackerare att färdigställa en hellack?

/Eric.

allt hänger på hur mycke underjobb de krävs.. men e de bara slipa ner å lacka så gör man ju de på en dag elle två.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Youngblood Billackerare
28 juli 2008 · 737 Inlägg

Speedman skrev:

Youngblood skrev:

zlaban08 skrev:
satan i gatan nån behövde nog skriva av sig lite..

Ja.. känns bra. big_smile

Samma här! Du lättade trycket åt mig också Youngblood. Men tyvärr är detta något vi får leva med.
Finns en orsak varför man inte besöker Elmia längre. Man betalar f*n inte högt inträdesavgift, och all tid, för att se "showbilar" med pokaler som har sämre finish än sin egen mad

Skönt att kunna hjälpa till... big_smile

Elmia..? Jag har aldrig besökt Elmia utställningen. Fast där är jag lite dubbel. Skulle jag få ställa ut min egen bil där så skulle jag nog åka dit. wink

Men det är sant det du säger.. oroväckande många av "show bilarna" har faktiskt sämre finish än ens egna bilar och det är ju ganska kasst.

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
evilaudio
28 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Syyhn skrev:
Fan vad irriterade folk de var här då. Ni som kommenterar och säger att han inte ska hänga på ett bodykit på sin bil undrar jag vad ni tänker med. Jag menar jag läste att de var någon som sa nått om att bilen var gammal och att de inte var någon ide att hänga på ett bodykit på den. Ska man behöva köpa en splitter ny bil för 200k för att få hänga på ett bodykit eller vad? Och bodykiten är med all sonolikhet inte änns gjorda till den bilen då. Min bil är en -90a. Då är den på tok för gammal för att stylas. Ni som är billackerare och klagar på alla "garage" lackade bilar. Är det så konstigt att dom lackar dom själva i ett garage? Priserna hos en billackerare är ju överdrivet något enormt. Och det finns inget som säger att resultatet blir bättre än en "garage" lack heller om man lämnar den till en riktig lackerare. Jag lämnade in mitt kjolpaket på lackfirma och jag lovar att jag kunnat få ett bättre resultat med sprayburk. Såg desutom en kille här på garaget som hade gjort en "garage" lack och gått efter med fint fint vattenslippapper och sen polering. Och de var då inget fel på den lacken.

Jaja nu har jag skrivit av mig lite. Inget ont om er som lackerare. Det jag menar med detta är att de finns folk som kan få de bättre i ett garage än en billackerare.

får man de bättre i ett garage än i en box så skulle ja då byta yrke om ja va lackerare.. har du en box me nya fräscha filter så e de OMÖJLIGT att d blir bättre i ett garage.


är priserna överdriva hos en lackerare?   vet du ens va färg å å sånt kostar samt va en godkänd lokalkostar att äga/hyra??     ska lacka min bil nu i helgen å bara materialet kostar runt 8000.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Dahlhjelm
28 juli 2008 · 234 Inlägg

evilaudio skrev:

Dahlhjelm skrev:
Hur lång tid tar det för en billackerare att färdigställa en hellack?

/Eric.

allt hänger på hur mycke underjobb de krävs.. men e de bara slipa ner å lacka så gör man ju de på en dag elle två.

Oj, När jag debiterar mina kunder för två dagars arbete, låt oss säga ett motorbyte på en framhjulsdriven bil inkl kamremsbyte och service så kostar det max 4000kr i arbete.

Sisst jag kollade med den lokala bilfärghandeln kostade ett komplett lackpacket 5000kr för priv kund.
En kompis till mig är billackerare och enligt honom så kostar en hellack på en bil runt 2500kr i material för en lackfirma. smile

Man kanske skulle sadla om till billackarare. För helt klart finns det en efterfrågan som är större än utbudet.

/Eric.

evilaudio
28 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Dahlhjelm skrev:

evilaudio skrev:

Dahlhjelm skrev:
Hur lång tid tar det för en billackerare att färdigställa en hellack?

/Eric.

allt hänger på hur mycke underjobb de krävs.. men e de bara slipa ner å lacka så gör man ju de på en dag elle två.

Oj, När jag debiterar mina kunder för två dagars arbete, låt oss säga ett motorbyte på en framhjulsdriven bil inkl kamremsbyte och service så kostar det max 4000kr i arbete.

Sisst jag kollade med den lokala bilfärghandeln kostade ett komplett lackpacket 5000kr för priv kund.
En kompis till mig är billackerare och enligt honom så kostar en hellack på en bil runt 2500kr i material för en lackfirma. smile

Man kanske skulle sadla om till billackarare. För helt klart finns det en efterfrågan som är större än utbudet.

/Eric.

2500 för materialet??   lackar han me "ryssfärg" elle??

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Dahlhjelm
28 juli 2008 · 234 Inlägg

evilaudio skrev:

Dahlhjelm skrev:

evilaudio skrev:

allt hänger på hur mycke underjobb de krävs.. men e de bara slipa ner å lacka så gör man ju de på en dag elle två.

Oj, När jag debiterar mina kunder för två dagars arbete, låt oss säga ett motorbyte på en framhjulsdriven bil inkl kamremsbyte och service så kostar det max 4000kr i arbete.

Sisst jag kollade med den lokala bilfärghandeln kostade ett komplett lackpacket 5000kr för priv kund.
En kompis till mig är billackerare och enligt honom så kostar en hellack på en bil runt 2500kr i material för en lackfirma. smile

Man kanske skulle sadla om till billackarare. För helt klart finns det en efterfrågan som är större än utbudet.

/Eric.

2500 för materialet??   lackar han me "ryssfärg" elle??

Dom har sandox färg. Företaget är bland dom större i Uppsala. Detta är det pris dom köper in materialet för.

/Eric.

evilaudio
28 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Dahlhjelm skrev:

evilaudio skrev:

Dahlhjelm skrev:

Oj, När jag debiterar mina kunder för två dagars arbete, låt oss säga ett motorbyte på en framhjulsdriven bil inkl kamremsbyte och service så kostar det max 4000kr i arbete.

Sisst jag kollade med den lokala bilfärghandeln kostade ett komplett lackpacket 5000kr för priv kund.
En kompis till mig är billackerare och enligt honom så kostar en hellack på en bil runt 2500kr i material för en lackfirma. smile

Man kanske skulle sadla om till billackarare. För helt klart finns det en efterfrågan som är större än utbudet.

/Eric.

2500 för materialet??   lackar han me "ryssfärg" elle??

Dom har sandox färg. Företaget är bland dom större i Uppsala. Detta är det pris dom köper in materialet för.

/Eric.

oki.. men när man lackar en bil så går de ju åt me än bara färg: tinner,maskringrprylar,slippapper,slipgrund samt "non-sanding" grund.


färg kostar typ 600 litern å ska man lacka HELA tiden så går de åt typ 4-5 liter.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Youngblood Billackerare
28 juli 2008 · 737 Inlägg

Syyhn skrev:
Fan vad irriterade folk de var här då. Ni som kommenterar och säger att han inte ska hänga på ett bodykit på sin bil undrar jag vad ni tänker med. Jag menar jag läste att de var någon som sa nått om att bilen var gammal och att de inte var någon ide att hänga på ett bodykit på den. Ska man behöva köpa en splitter ny bil för 200k för att få hänga på ett bodykit eller vad? Och bodykiten är med all sonolikhet inte änns gjorda till den bilen då. Min bil är en -90a. Då är den på tok för gammal för att stylas. Ni som är billackerare och klagar på alla "garage" lackade bilar. Är det så konstigt att dom lackar dom själva i ett garage? Priserna hos en billackerare är ju överdrivet något enormt. Och det finns inget som säger att resultatet blir bättre än en "garage" lack heller om man lämnar den till en riktig lackerare. Jag lämnade in mitt kjolpaket på lackfirma och jag lovar att jag kunnat få ett bättre resultat med sprayburk. Såg desutom en kille här på garaget som hade gjort en "garage" lack och gått efter med fint fint vattenslippapper och sen polering. Och de var då inget fel på den lacken.

Jaja nu har jag skrivit av mig lite. Inget ont om er som lackerare. Det jag menar med detta är att de finns folk som kan få de bättre i ett garage än en billackerare.

Jag håller med dig ang. kjol paket på gamla bilar. Måste ju gälla styling överhuvudtaget då också. Min nyaste bil är 16 år gammal och min äldsta är 20 år. Går att få dem fina ändå.

Ang. garage lackade bilar så tycker jag att det oftast ser illa ut. Visst, det finns undantag. Men dem är få. Sedan att alla inte har det så bra ställt alt. inte vill plöja ner en förmögenhet på lacken har jag också förståelse för. Men att se sådana bilar håva in priser på utställningar och få den ena utmärkelsen efter den andra när lacken ser ut som skit är ju helt vrickat. Det är ju lacken som ska vara snygg! Vad spelar alla styling grejer och innovationer för roll när finishen är fattig???

"Priserna hos en billackerare är ju överdrivet något enormt."
Wow! Där får du allt förklara dig lite närmare.
Jag vet inte vad du syftar på men som jag nämnde tidigare. Hantverk kostar. Du betalar inte bara för materialet (som tyvärr är j-vligt dyrt) utan du betalar även för kunskapen. Kunskapen som du förmodligen inte besitter... för då skulle du göra det själv.

Jag skäms inte när jag tar riktigt betalt för ett jobb. Jag vet hur mycket arbete det ligger bakom, och det vet/förstår oftast inte kunden. En del verkar t.o.m. tro att när bilen är skadad så målar man på en speciell lack som riktar skadan, fin spacklar skadan, maskerar, grundar, slipar, maskerar, och vips så är bilen klar. Riktigt så funkar det ju inte, som bekant.

"Och det finns inget som säger att resultatet blir bättre än en "garage" lack heller om man lämnar den till en riktig lackerare." Din mening talar för sig själv. Lämnar du in den till en RIKTIG lackerare så blir det resultatet mycket bättre än en garage lack. Jag vet att det, tyvärr, finns en hel del amatörer som driver lackerings firmor men som egentligen inte borde göra det. Dem är inga riktig lackerare. Tyvärr så vet man  oftast(!) inte om det i för väg. Det brukar visa sig efteråt. Är man inte nöjd med lackeringen så ska man vända sig till dem som har gjort det och framföra sina synpunkter. Det händer hos oss ibland. Då gör vi om jobbet så att kunden blir nöjd. Det är någonting som oseriösa firmor sällan gör... just pga att dem är oseriösa.

"Såg desutom en kille här på garaget som hade gjort en "garage" lack och gått efter med fint fint vattenslippapper och sen polering. Och de var då inget fel på den lacken."

Det tvivlar jag inte en sekund på. Men inser du hur mycket extra tid det tar att polera en hel bil efter lackering? Jag våt slipar aldrig bilar efter lack för att sedan polera upp finishen. Det känns som lite overkill och tar en j-kla tid. I alla fall om det handlar om en bruks bil eller en bil som ska ställas ut på div. utomhus utställningar. Kanske om det var en bil som skulle stå på en större utställning som elmia t.ex. Och på bilar som sällan körs på vägen utan som enbart fungerar som "trailer queens" mellan dem större mässorna. Typ som i USA. Har du inte sett programmen på discovery där dem gör i ordning bilar inför stora utställningar eller till  kändisar. Där gör dem så att dem vräker på med klarlack. Exakt hur många lager varierar men det är garanterat mer än dem 2 lager klarlack som jag alltid lägger när jag målar. Dem är då inte så jätte noga att klarlacken blir damm fri därför att dem våtslipar hela bilen efteråt för att få ner topparna på materialet, ev rinningar och även dem damm korn som hamnade i klarlacken. När bilen sedan är slät så polerar dem upp lacken och dem får då en ganska extrem finish utan rinningar, "apelsin skal" damm eller andra föroreningar som kan förekomma under en "vanlig" lackering.

Så här ser det ut när jag har målat t.ex: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=227468
Kan man få finishen i den stilen så behövs det ingen våt slipning och polering, tycker jag. (Nääää.. jag skryter inte, jag vill bara visa att man kan få en fin finish utan att våt slipa och sedan polera upp lacken om man har kunskapen)

"Jaja nu har jag skrivit av mig lite. Inget ont om er som lackerare. Det jag menar med detta är att de finns folk som kan få de bättre i ett garage än en billackerare."

Jag med.. igen. smile
Jag förstår att du inte är ute efter att hacka på lackerare. Jag är även fullt medveten om att man kan få en finare finish på en "garage lack" än på en bil, målad i en lackbox,  även om undantagen är få sett till alla lackeringar som görs, men dem lackeringarna är definitivt inte gjorda av någon som aldrig har lackerat förut.. vilket egentligen var det som det handlade om i den här tråden. Killen som skapade tråden frågade ju hur svårt det egentligen är...

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
KD
28 juli 2008 ·

Youngblood >

Kloka ord.
Det är lätt att en som inte är helt insatt inte ser felen som är gjorda.
Men har man det som yrke ser man direkt brister (oftast) i garagelackade bilar.

Jag anser att man inte ska försöka sig på sånt man inte behärskar till fullo.

En billackerare ser fel och brister på hemmalackade prylar.
En snickare ser fel och brister när nån "svensson" sett för mycket på Mr. Timell.
osv.

Huvudsaken är att man själv är nöjd över resultatet.

snackcalahan
28 juli 2008 · 482 Inlägg

lättast om man inte kan det är att rolla bilen, lägger man ner lite energi så ser det riktigt bra ut tills du kommer typ en halvmeter ifrån tongue

just real power
no turbo shit
Youngblood Billackerare
28 juli 2008 · 737 Inlägg

KD skrev:
Youngblood >

Kloka ord.
Det är lätt att en som inte är helt insatt inte ser felen som är gjorda.
Men har man det som yrke ser man direkt brister (oftast) i garagelackade bilar.

Jag anser att man inte ska försöka sig på sånt man inte behärskar till fullo.

En billackerare ser fel och brister på hemmalackade prylar.
En snickare ser fel och brister när nån "svensson" sett för mycket på Mr. Timell.
osv.

Huvudsaken är att man själv är nöjd över resultatet.

Jo, brister ser man ofta. Men en del verkar tro att vem som helst kan fixa en schysst lack vart som helst och så är det ju inte. Men man skulle kunna diskutera om det här i flera timmar... finns så mycket att säga.

Jag har också lite av den inställningen att om man inte vet man håller på med så ska man inte hålla på med det. Fast om man aldrig försöker så lär man sig inte... så ja.. det är lite diffust. hmm

Jag håller med dig att det viktigaste är att man själv är nöjd, man håller väl inte på med sina bilar för någon annans skull? smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Syyhn Calibra Is The Shit!
29 juli 2008 · 662 Inlägg

Youngblood skrev:

Syyhn skrev:
Fan vad irriterade folk de var här då. Ni som kommenterar och säger att han inte ska hänga på ett bodykit på sin bil undrar jag vad ni tänker med. Jag menar jag läste att de var någon som sa nått om att bilen var gammal och att de inte var någon ide att hänga på ett bodykit på den. Ska man behöva köpa en splitter ny bil för 200k för att få hänga på ett bodykit eller vad? Och bodykiten är med all sonolikhet inte änns gjorda till den bilen då. Min bil är en -90a. Då är den på tok för gammal för att stylas. Ni som är billackerare och klagar på alla "garage" lackade bilar. Är det så konstigt att dom lackar dom själva i ett garage? Priserna hos en billackerare är ju överdrivet något enormt. Och det finns inget som säger att resultatet blir bättre än en "garage" lack heller om man lämnar den till en riktig lackerare. Jag lämnade in mitt kjolpaket på lackfirma och jag lovar att jag kunnat få ett bättre resultat med sprayburk. Såg desutom en kille här på garaget som hade gjort en "garage" lack och gått efter med fint fint vattenslippapper och sen polering. Och de var då inget fel på den lacken.

Jaja nu har jag skrivit av mig lite. Inget ont om er som lackerare. Det jag menar med detta är att de finns folk som kan få de bättre i ett garage än en billackerare.

Jag håller med dig ang. kjol paket på gamla bilar. Måste ju gälla styling överhuvudtaget då också. Min nyaste bil är 16 år gammal och min äldsta är 20 år. Går att få dem fina ändå.

Ang. garage lackade bilar så tycker jag att det oftast ser illa ut. Visst, det finns undantag. Men dem är få. Sedan att alla inte har det så bra ställt alt. inte vill plöja ner en förmögenhet på lacken har jag också förståelse för. Men att se sådana bilar håva in priser på utställningar och få den ena utmärkelsen efter den andra när lacken ser ut som skit är ju helt vrickat. Det är ju lacken som ska vara snygg! Vad spelar alla styling grejer och innovationer för roll när finishen är fattig???

"Priserna hos en billackerare är ju överdrivet något enormt."
Wow! Där får du allt förklara dig lite närmare.
Jag vet inte vad du syftar på men som jag nämnde tidigare. Hantverk kostar. Du betalar inte bara för materialet (som tyvärr är j-vligt dyrt) utan du betalar även för kunskapen. Kunskapen som du förmodligen inte besitter... för då skulle du göra det själv.

Jag skäms inte när jag tar riktigt betalt för ett jobb. Jag vet hur mycket arbete det ligger bakom, och det vet/förstår oftast inte kunden. En del verkar t.o.m. tro att när bilen är skadad så målar man på en speciell lack som riktar skadan, fin spacklar skadan, maskerar, grundar, slipar, maskerar, och vips så är bilen klar. Riktigt så funkar det ju inte, som bekant.

"Och det finns inget som säger att resultatet blir bättre än en "garage" lack heller om man lämnar den till en riktig lackerare." Din mening talar för sig själv. Lämnar du in den till en RIKTIG lackerare så blir det resultatet mycket bättre än en garage lack. Jag vet att det, tyvärr, finns en hel del amatörer som driver lackerings firmor men som egentligen inte borde göra det. Dem är inga riktig lackerare. Tyvärr så vet man  oftast(!) inte om det i för väg. Det brukar visa sig efteråt. Är man inte nöjd med lackeringen så ska man vända sig till dem som har gjort det och framföra sina synpunkter. Det händer hos oss ibland. Då gör vi om jobbet så att kunden blir nöjd. Det är någonting som oseriösa firmor sällan gör... just pga att dem är oseriösa.

"Såg desutom en kille här på garaget som hade gjort en "garage" lack och gått efter med fint fint vattenslippapper och sen polering. Och de var då inget fel på den lacken."

Det tvivlar jag inte en sekund på. Men inser du hur mycket extra tid det tar att polera en hel bil efter lackering? Jag våt slipar aldrig bilar efter lack för att sedan polera upp finishen. Det känns som lite overkill och tar en j-kla tid. I alla fall om det handlar om en bruks bil eller en bil som ska ställas ut på div. utomhus utställningar. Kanske om det var en bil som skulle stå på en större utställning som elmia t.ex. Och på bilar som sällan körs på vägen utan som enbart fungerar som "trailer queens" mellan dem större mässorna. Typ som i USA. Har du inte sett programmen på discovery där dem gör i ordning bilar inför stora utställningar eller till  kändisar. Där gör dem så att dem vräker på med klarlack. Exakt hur många lager varierar men det är garanterat mer än dem 2 lager klarlack som jag alltid lägger när jag målar. Dem är då inte så jätte noga att klarlacken blir damm fri därför att dem våtslipar hela bilen efteråt för att få ner topparna på materialet, ev rinningar och även dem damm korn som hamnade i klarlacken. När bilen sedan är slät så polerar dem upp lacken och dem får då en ganska extrem finish utan rinningar, "apelsin skal" damm eller andra föroreningar som kan förekomma under en "vanlig" lackering.

Så här ser det ut när jag har målat t.ex: http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=227468
Kan man få finishen i den stilen så behövs det ingen våt slipning och polering, tycker jag. (Nääää.. jag skryter inte, jag vill bara visa att man kan få en fin finish utan att våt slipa och sedan polera upp lacken om man har kunskapen)

"Jaja nu har jag skrivit av mig lite. Inget ont om er som lackerare. Det jag menar med detta är att de finns folk som kan få de bättre i ett garage än en billackerare."

Jag med.. igen. smile
Jag förstår att du inte är ute efter att hacka på lackerare. Jag är även fullt medveten om att man kan få en finare finish på en "garage lack" än på en bil, målad i en lackbox,  även om undantagen är få sett till alla lackeringar som görs, men dem lackeringarna är definitivt inte gjorda av någon som aldrig har lackerat förut.. vilket egentligen var det som det handlade om i den här tråden. Killen som skapade tråden frågade ju hur svårt det egentligen är...

Jo sant att de finns billackerare som inte borde ha de yrket. Jag har tydligen råkat ut för en sådan. Jag pratade med en lackerare om hur mycket de skulle kosta att lacka om hela min Calibra och han svara 16-20k. Jag påpekade dock att jag kan göra förjobbet då de är mkt som ska modifieras på utsidan och jag skulle göra den så som han ville ha den så han bara skulle slänga på färgen och han svarade ändå 16-20k. Jag köpte desutom en liter färg som är till min bil för 500kr och slår man ut de på 6liter så blir de 3000k visserligen så gick han in i sin dator o knappa fram att de behövdes 3liter till hela bilen (Antalet liter färg ska jag inte säga om de är rätt eller fel då jag inte vet hur mkt som behövs, Det var vad han sa). Men de jag menar är att vart tar dom andra pengarna vägen. Skaplig timmlön för att lägga en lack? Då till det här med att slipa efter lack. Det är nog värt att lägga ner dom extra timmarna för att få en hög finish för att spara dom ca10000 kronorna.

/// SyyHn
CarpeDiem German Engineering
29 juli 2008 · 9 081 Inlägg

Man kan lacka om bilen sjælv om man ær utbildad, ær man inte det så ska man helst gå till en billackerare

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
L_M3lin
29 juli 2008 · 191 Inlägg

Syyhn skrev:
Fan vad irriterade folk de var här då. Ni som kommenterar och säger att han inte ska hänga på ett bodykit på sin bil undrar jag vad ni tänker med. Jag menar jag läste att de var någon som sa nått om att bilen var gammal och att de inte var någon ide att hänga på ett bodykit på den. Ska man behöva köpa en splitter ny bil för 200k för att få hänga på ett bodykit eller vad? Och bodykiten är med all sonolikhet inte änns gjorda till den bilen då. Min bil är en -90a. Då är den på tok för gammal för att stylas. Ni som är billackerare och klagar på alla "garage" lackade bilar. Är det så konstigt att dom lackar dom själva i ett garage? Priserna hos en billackerare är ju överdrivet något enormt. Och det finns inget som säger att resultatet blir bättre än en "garage" lack heller om man lämnar den till en riktig lackerare. Jag lämnade in mitt kjolpaket på lackfirma och jag lovar att jag kunnat få ett bättre resultat med sprayburk. Såg desutom en kille här på garaget som hade gjort en "garage" lack och gått efter med fint fint vattenslippapper och sen polering. Och de var då inget fel på den lacken.

Jaja nu har jag skrivit av mig lite. Inget ont om er som lackerare. Det jag menar med detta är att de finns folk som kan få de bättre i ett garage än en billackerare.

håller helt med de finns ju folk som inte har de pengar som kanske behövs ibland. själv är man på sitt första prodjekt en gammal bmw e28 518i. men m-kjolar, bräddar, vinge, och bil ljud allt ser ju inte fint ut men jag gör så gott man kan för de pengar man har. och garage lack kan bli jävligt fint också. de är bara att man städar ut och lackar sen är man inte där inne och drar upp damm. så bara man vill kan de bli bra

MrKerm Avstängd
29 juli 2008 · 1 557 Inlägg

Jädra liv big_smile

Klart du skall prova själv men ta typ huven som e lätt o lossa på, då kommer du nog märka tyvärr att det är skit svårt. Det tycker jag i vart fall men det är kul smile

Hade du tänkt bilen skulle bli i utställningsskick så skall du nog lämna bort direkt men vem vet du kanske e en gud på o lacka wink

Sedan är det nog bra om du sett jobb från han som skall lacka din bil innan du lämnar in den för det är väldigt ont om bra/duktiga lackerare...
Jag har lämnat in många bilar (mina och andras) på ca ett 10-tal olika ställen runt Göteborg och är nöjd med ett ställe hmm

Sedan absolut inget ont om dom som kan sitt jobb och att dom tar betalt, synd bara att dom som inte kan det tar samma betalt sad

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang