Lacka bilen själv?

prodrive Avstängd
26 juli 2008 · 962 Inlägg

Eller så struntar du helt enkelt i att styla (förstöra) din franska lilla problembil och så har du vipps sluppit lackera någonting och slipper se ut som en idiot när du kör den.

M7an oo=00=oo
26 juli 2008 · 374 Inlägg

Kolla runt där du bor om det finns någon lackerings-utbildning (nån gymnasie-linje eller liknande)
Här i norrköping har vi en sån gymnasieskola, dom tar bara betalt för materialet som går åt till lackeringen.
En kompis krockade sin bil i ett träd i vintras, ungefär halva bilen lackerades efter plåtjobbet. Det gick på 3400:- Så hel bil kostar cirkus 7000:-   betydligt billigare än en professionell lackfirma.

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
Speedman Bilvårdsexpert
26 juli 2008 · 663 Inlägg

Att lackera är självklart väldigt svårt. OM man nu vill ha jobbet flammfritt(metallic), bra yta med lite efterarbete och dammkorn. Med tanke som andra nämnt, på förkunskapen som finns utan att mena något illa förstås smile

En kund lämnade in sin bil hos mig för lackskydd. Han hade betalat 12.000:- för en hellack(svartjobb). Bilen lämnades hel och hämtades helt klar för hemfärd.

Billigt kan tyckas, men dom plockade troligen aldrig ner bilen utan maskerade allting och lackerades helt ihopsatt.
Att inte glömma är att bara på bakluckan hade minst 80 dammkorn på bara ovansidan mad

Så hittar man någon som man tycker är "för billig" och man förväntar sig ett bra jobb. Så kolla vad för jobb dom gjort innan är mitt tips om bilen lämnas iväg för hellack.

Annars  alt. 2 som Youngblood nämnde.
Men först så lämnar du in bilen på utv. rekond hos en BRA firma och be dom polera hela bilen utom det som ska bytas ut.
På så vis så får lackeraren lättare att hitta rätt färgnyans när lacken är i toppskick.

Så detta vis har du sparat och kommit undan med kanske halva beloppet istället för en hellack.

Menade du byta färg på bilen blir det ritkigt dyrt också!

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
dreamstudios
26 juli 2008 · 37 Inlägg

Tack för alla svar! Blir nog att jag lämnar in den, blir nog enklast

prodrive skrev:
Eller så struntar du helt enkelt i att styla (förstöra) din franska lilla problembil och så har du vipps sluppit lackera någonting och slipper se ut som en idiot när du kör den.

Eller så kör du upp något och återgår till din lilla värld.
För IMO så är Impreza en av de fulaste bilarna som någonsin blivit tillverkade.

prodrive Avstängd
26 juli 2008 · 962 Inlägg

dreamstudios skrev:
Eller så kör du upp något och återgår till din lilla värld.
För IMO så är Impreza en av de fulaste bilarna som någonsin blivit tillverkade.

Okej, men jag bryr mig inte om vad du tycker. Dessutom har min bil inget med saken att göra, jag menar bara att du kommer se ut som en ärkeidiot om du kommer i en Renault Laguna med massor av plast påhängt och kass lack. Mitt tips är att skita i skiten (bodykitet) och istället köra med bilen som den är och putsa upp den, sen när du har pengar kan du ju köpa en rolig bil som är värd att lägga ner lite pengar på och som inte kommer se skit ut heller.

Senast redigerat av prodrive (26 juli 2008)

dreamstudios
26 juli 2008 · 37 Inlägg

prodrive skrev:

dreamstudios skrev:
Eller så kör du upp något och återgår till din lilla värld.
För IMO så är Impreza en av de fulaste bilarna som någonsin blivit tillverkade.

Okej, men jag bryr mig inte om vad du tycker.

Bra smile

blackracing
26 juli 2008 · 23 Inlägg

klart du ska prova på att måla bilen... gör som många säger bara blöt ner golv väggar osv (dock inte taket) öva sen lite på plåtar å så... å lägg hellre på mer än för lite rinn går lättare att polera bort än torrlackerat... och alla dammkorn som du Kommer att få slipar du bort med fint papper å sen polerar bort kommer bli skit bra om du bara tar den tid du behöver å stressa INTE...    och ni som nu kallar er för lackerare och avråder folk från att lackera förstår jag mig inte på jag har själv lackat ett par bilar jobbar dessutom på ett lackeringsfirma som professionel plastreparatör m.m  tycker man ska uppmuntra dom som vill försöka sig på en lackering, och ge dom alla tips som kan behövas istället....lycka till nu, =P

Ksj
26 juli 2008 · 1 217 Inlägg

Inte för att vara sån men, du är från vbg. Lacka inte själv för resultatet är redan givet tongue  (nu får jag väll millen över mig, haha)

Saab 900 "2.1an" (1992)
Marqus Master of the obvious
27 juli 2008 · 636 Inlägg

prodrive skrev:
Okej, men jag bryr mig inte om vad du tycker. Dessutom har min bil inget med saken att göra, jag menar bara att du kommer se ut som en ärkeidiot om du kommer i en Renault Laguna med massor av plast påhängt och kass lack. Mitt tips är att skita i skiten (bodykitet) och istället köra med bilen som den är och putsa upp den, sen när du har pengar kan du ju köpa en rolig bil som är värd att lägga ner lite pengar på och som inte kommer se skit ut heller.

WORD! sen om du ska ha ett bodykit, så krävs nå lite bättre fälgar för att få det och passa ihop med hela bilen, då duger inte nå navkapslar och då får du åtminstonde räkna me 5k till eller ett par kanstötta 2,5-3k. hmm

sen ett bra sökverktyg är och söka på blocket.se, sök på hemmalackad/garagelackad eller liknande så får du se nåra resultat neutral

Senast redigerat av Marqus (27 juli 2008)

Bmw e30 Touring M-tech 2 / 5-bult / BBS RC
dreamstudios
27 juli 2008 · 37 Inlägg

Okej?
Varför detta påhoppet med att jag inte har pengar? (Då du säger kantstötta).
Skulle aldrig i mitt liv köpa några begangade fälgar.
Har tittat på ett par 18" chrome för ca 9k för att fyra + däck på det sen.

Och sen, har ni ens sätt mitt "skit bodykit"? Gissar på att ni tittar på det vanliga som finns till lagunan.

*Suck* säger jag bara åt folk som tror att det bara är dyra/snabba bilar som är "fabriksstylade" som går att styla.

prodrive Avstängd
27 juli 2008 · 962 Inlägg

dreamstudios skrev:
Och sen, har ni ens sätt mitt "skit bodykit"? Gissar på att ni tittar på det vanliga som finns till lagunan.

Saken är den att det spelar ingen roll hur det ser ut för det är fortfarande en 10 år gammal fransk komfortbil för familjer oavsett hur mycket plast och krom du hänger på den.

För övrigt ogillar jag styling på dom flesta bilar, det första jag gjorde när jag hade köpt min var att slänga mina "styling" baklysen åt helvete... Så nej jag tror inte bara att dyra snabba "fabriksstylade" bilar går att styla, eftersom jag ogillar styling oavsett.

T16_AeRo
27 juli 2008 · 712 Inlägg

Lardi skrev:
ja de är inte helt otippat att de kommer kosta 15k? plus iaf...

Jag fick Chargern lackad för 4500kr.. Slipgrund + baslack. Vet i fan hur gubben fick det hela att gå ihop.
Är ju trots allt rätt så stora plåtytor

Youngblood Billackerare
28 juli 2008 · 737 Inlägg

prodrive skrev:
Eller så struntar du helt enkelt i att styla (förstöra) din franska lilla problembil och så har du vipps sluppit lackera någonting och slipper se ut som en idiot när du kör den.

lol Hrm.. så kan man också se på saken... lol

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Lardi SQ
28 juli 2008 · 1 343 Inlägg

T16_AeRo skrev:

Lardi skrev:
ja de är inte helt otippat att de kommer kosta 15k? plus iaf...

Jag fick Chargern lackad för 4500kr.. Slipgrund + baslack. Vet i fan hur gubben fick det hela att gå ihop.
Är ju trots allt rätt så stora plåtytor

Du de va inte illa big_smile  stod han för materialet då?

Ljudnörd!
Beeenny
28 juli 2008 · 982 Inlägg

varför lacka om den ? lägga ut kanske 20-25 tusen för lack bodykit o fälgar ..på en bil du kanske får 15-20000 för när den är klar..köp ett par fälgar o sänk bilen..enklast billigast smartast

Youngblood Billackerare
28 juli 2008 · 737 Inlägg

blackracing skrev:
klart du ska prova på att måla bilen... gör som många säger bara blöt ner golv väggar osv (dock inte taket) öva sen lite på plåtar å så... å lägg hellre på mer än för lite rinn går lättare att polera bort än torrlackerat... och alla dammkorn som du Kommer att få slipar du bort med fint papper å sen polerar bort kommer bli skit bra om du bara tar den tid du behöver å stressa INTE...    och ni som nu kallar er för lackerare och avråder folk från att lackera förstår jag mig inte på jag har själv lackat ett par bilar jobbar dessutom på ett lackeringsfirma som professionel plastreparatör m.m  tycker man ska uppmuntra dom som vill försöka sig på en lackering, och ge dom alla tips som kan behövas istället....lycka till nu, =P

Jag känner mig lite träffad av ditt inlägg då jag ser mig själv som lackerare och som även avråder folk utan tidigare erfarenhet av bil lackering att förstöra sina fina(?) bilar. smile

Det finns för många hobby nissar som har en enorm över tro på vad dem klarar av. 99 gånger av 100 så går det käpp rätt åt he-vete för snubben som blötte ner hela garaget för att få en fin finish på "lackeringen" efter att han prov målade på en liten plåt bit. 1 gång av 100 så kanske det blir ganska hyfsat men fortfarande inte alls speciellt bra. Och sedan att det finns en massa kompisar till hobby målaren och andra (ur lackerings synpunkt) riktiga amatörer som uttrycker sig om jobbet och tycker att det blev skit bra.. säger egentligen mer om dem bedömarnas bristande förmåga att se vad som är en bra lack.

Jag blir nästan förbannad ibland när man ser olika bilar som har vunnit priser på olika utställningar och små killar (14-20 år) står på rad och dreglar och berömmer killen; Du är BÄST/KUNG! Du äger! FET SNYGGT! Jag vill vara diiig! Adoptera mig och lär mig allt du kan osv.
En del lack jobb är så dåliga att man inte tror att det är sant. Tyvärr verkar det bara var en liten del av oss som ser det.

Egentligen handlar det bara om vad man har för krav. En "garage lack" är alltid en "garage lack" oavsett hur du bär dig åt. Du kan blöta ned golvet hur mycket du vill men du kan inte få samma resultat som i en riktig lack box. (Jo, min kompis store bror fick det! säger någon nu)
Det handlar om (lack) miljön, det handlar om utsug, det handlar om rätt tryck i sprutan, det handlar om utrymme, det handlar om ljus, det handlar om under arbete, det handlar om renlighet, det handlar om kunskap, det handlar om erfarenhet osv osv.

En billackerare är en hantverkare. För att bli hantverkare så läser man inte en bok. Du går inte en kvälls kurs. Det handlar om erfarenhet, om kunskap, om utbildning och om att vara seriös och noggrann med det du gör.

Jag är inte världens bästa lackerare MEN.. jag vet vad jag håller på med och jag vet hur jag fixar ett snyggt lackerings jobb. Jag kan göra fina under arbeten, jag kan få ytor jämna, jag kan få en skada att se  ut som ny, jag kan lägga färgen snyggt och jag kan lägga klarlacken så att det blir riktigt snyggt...
Så varje gång en bil med taskig lackering får finaste priset på utställningar så är det ett slag i magen på dem som är och förtjänat att bli kallade seriösa. Jag är en av dem.

Sedan så är inte alla gjorde av pengar och alla har inte så höga krav och då kan alternativa metoder såsom "garage lack" vara ett alternativ men då blir resultatet där efter.
Så alla ni som snackar om att det är lätt att lackera och att "vem som helst" fixar det...

Glöm det, ni har inte en aning om vad ni snackar om... smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
zlaban08 Glidarn
28 juli 2008 · 408 Inlägg

Youngblood skrev:

blackracing skrev:
klart du ska prova på att måla bilen... gör som många säger bara blöt ner golv väggar osv (dock inte taket) öva sen lite på plåtar å så... å lägg hellre på mer än för lite rinn går lättare att polera bort än torrlackerat... och alla dammkorn som du Kommer att få slipar du bort med fint papper å sen polerar bort kommer bli skit bra om du bara tar den tid du behöver å stressa INTE...    och ni som nu kallar er för lackerare och avråder folk från att lackera förstår jag mig inte på jag har själv lackat ett par bilar jobbar dessutom på ett lackeringsfirma som professionel plastreparatör m.m  tycker man ska uppmuntra dom som vill försöka sig på en lackering, och ge dom alla tips som kan behövas istället....lycka till nu, =P

Jag känner mig lite träffad av ditt inlägg då jag ser mig själv som lackerare och som även avråder folk utan tidigare erfarenhet av bil lackering att förstöra sina fina(?) bilar. smile

Det finns för många hobby nissar som har en enorm över tro på vad dem klarar av. 99 gånger av 100 så går det käpp rätt åt he-vete för snubben som blötte ner hela garaget för att få en fin finish på "lackeringen" efter att han prov målade på en liten plåt bit. 1 gång av 100 så kanske det blir ganska hyfsat men fortfarande inte alls speciellt bra. Och sedan att det finns en massa kompisar till hobby målaren och andra (ur lackerings synpunkt) riktiga amatörer som uttrycker sig om jobbet och tycker att det blev skit bra.. säger egentligen mer om dem bedömarnas bristande förmåga att se vad som är en bra lack.

Jag blir nästan förbannad ibland när man ser olika bilar som har vunnit priser på olika utställningar och små killar (14-20 år) står på rad och dreglar och berömmer killen; Du är BÄST/KUNG! Du äger! FET SNYGGT! Jag vill vara diiig! Adoptera mig och lär mig allt du kan osv.
En del lack jobb är så dåliga att man inte tror att det är sant. Tyvärr verkar det bara var en liten del av oss som ser det.

Egentligen handlar det bara om vad man har för krav. En "garage lack" är alltid en "garage lack" oavsett hur du bär dig åt. Du kan blöta ned golvet hur mycket du vill men du kan inte få samma resultat som i en riktig lack box. (Jo, min kompis store bror fick det! säger någon nu)
Det handlar om (lack) miljön, det handlar om utsug, det handlar om rätt tryck i sprutan, det handlar om utrymme, det handlar om ljus, det handlar om under arbete, det handlar om renlighet, det handlar om kunskap, det handlar om erfarenhet osv osv.

En billackerare är en hantverkare. För att bli hantverkare så läser man inte en bok. Du går inte en kvälls kurs. Det handlar om erfarenhet, om kunskap, om utbildning och om att vara seriös och noggrann med det du gör.

Jag är inte världens bästa lackerare MEN.. jag vet vad jag håller på med och jag vet hur jag fixar ett snyggt lackerings jobb. Jag kan göra fina under arbeten, jag kan få ytor jämna, jag kan få en skada att se  ut som ny, jag kan lägga färgen snyggt och jag kan lägga klarlacken så att det blir riktigt snyggt...
Så varje gång en bil med taskig lackering får finaste priset på utställningar så är det ett slag i magen på dem som är och förtjänat att bli kallade seriösa. Jag är en av dem.

Sedan så är inte alla gjorde av pengar och alla har inte så höga krav och då kan alternativa metoder såsom "garage lack" vara ett alternativ men då blir resultatet där efter.
Så alla ni som snackar om att det är lätt att lackera och att "vem som helst" fixar det...

Glöm det, ni har inte en aning om vad ni snackar om... smile

satan i gatan nån behövde nog skriva av sig lite..

(obrut)
Audi A4 AVANT 1,8T "BULLY" (2001)
Opel astra 1,4 SI "Ambull Car" (1992)
evilaudio
28 juli 2008 · 16 195 Inlägg

Youngblood skrev:

blackracing skrev:
klart du ska prova på att måla bilen... gör som många säger bara blöt ner golv väggar osv (dock inte taket) öva sen lite på plåtar å så... å lägg hellre på mer än för lite rinn går lättare att polera bort än torrlackerat... och alla dammkorn som du Kommer att få slipar du bort med fint papper å sen polerar bort kommer bli skit bra om du bara tar den tid du behöver å stressa INTE...    och ni som nu kallar er för lackerare och avråder folk från att lackera förstår jag mig inte på jag har själv lackat ett par bilar jobbar dessutom på ett lackeringsfirma som professionel plastreparatör m.m  tycker man ska uppmuntra dom som vill försöka sig på en lackering, och ge dom alla tips som kan behövas istället....lycka till nu, =P

Jag känner mig lite träffad av ditt inlägg då jag ser mig själv som lackerare och som även avråder folk utan tidigare erfarenhet av bil lackering att förstöra sina fina(?) bilar. smile

Det finns för många hobby nissar som har en enorm över tro på vad dem klarar av. 99 gånger av 100 så går det käpp rätt åt he-vete för snubben som blötte ner hela garaget för att få en fin finish på "lackeringen" efter att han prov målade på en liten plåt bit. 1 gång av 100 så kanske det blir ganska hyfsat men fortfarande inte alls speciellt bra. Och sedan att det finns en massa kompisar till hobby målaren och andra (ur lackerings synpunkt) riktiga amatörer som uttrycker sig om jobbet och tycker att det blev skit bra.. säger egentligen mer om dem bedömarnas bristande förmåga att se vad som är en bra lack.

Jag blir nästan förbannad ibland när man ser olika bilar som har vunnit priser på olika utställningar och små killar (14-20 år) står på rad och dreglar och berömmer killen; Du är BÄST/KUNG! Du äger! FET SNYGGT! Jag vill vara diiig! Adoptera mig och lär mig allt du kan osv.
En del lack jobb är så dåliga att man inte tror att det är sant. Tyvärr verkar det bara var en liten del av oss som ser det.

Egentligen handlar det bara om vad man har för krav. En "garage lack" är alltid en "garage lack" oavsett hur du bär dig åt. Du kan blöta ned golvet hur mycket du vill men du kan inte få samma resultat som i en riktig lack box. (Jo, min kompis store bror fick det! säger någon nu)
Det handlar om (lack) miljön, det handlar om utsug, det handlar om rätt tryck i sprutan, det handlar om utrymme, det handlar om ljus, det handlar om under arbete, det handlar om renlighet, det handlar om kunskap, det handlar om erfarenhet osv osv.

En billackerare är en hantverkare. För att bli hantverkare så läser man inte en bok. Du går inte en kvälls kurs. Det handlar om erfarenhet, om kunskap, om utbildning och om att vara seriös och noggrann med det du gör.

Jag är inte världens bästa lackerare MEN.. jag vet vad jag håller på med och jag vet hur jag fixar ett snyggt lackerings jobb. Jag kan göra fina under arbeten, jag kan få ytor jämna, jag kan få en skada att se  ut som ny, jag kan lägga färgen snyggt och jag kan lägga klarlacken så att det blir riktigt snyggt...
Så varje gång en bil med taskig lackering får finaste priset på utställningar så är det ett slag i magen på dem som är och förtjänat att bli kallade seriösa. Jag är en av dem.

Sedan så är inte alla gjorde av pengar och alla har inte så höga krav och då kan alternativa metoder såsom "garage lack" vara ett alternativ men då blir resultatet där efter.
Så alla ni som snackar om att det är lätt att lackera och att "vem som helst" fixar det...

Glöm det, ni har inte en aning om vad ni snackar om... smile

vet va du menar me dessa "showlacker" som ofta ser ut som SKIT sen frågar man dommarna hur f-n dom dömmer.. å då får man ofta samma svar:"vi ser en helthet i allt å ett tema som är bra".. men sen att lacken ser ut som BAJS verkar dom inte bry sig om.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Youngblood Billackerare
28 juli 2008 · 737 Inlägg

zlaban08 skrev:
satan i gatan nån behövde nog skriva av sig lite..

Ja.. känns bra. big_smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
balta
28 juli 2008 · 14 Inlägg

Jag lackade BMWn i garaget hemma, blötte upp golvet och det sitter en utsugsfläkt på väggen.
Jag tyckte inte det va lätt, sprutstrålen från lacksprutan drog åt sej mycket damm som syndes efter klarlack.
Mycke av dammet gick att polera bort efteråt, men långt ifrån allt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang