Märkes service vs. ekonomi service?

Palle-
29 juli 2008 · 4 Inlägg

Märkes service vs. ekonomi service?

Nu vill jag inte ha några ovesäntliga kommentarer som "gör det själv"! Vilket jag visserligen kan men inte vill göra på en ny Opel Astra diesel uttagen i år.

Min fråga är vad den egentliga skillnaden är mellan märkesverkstadens service och ekonomi servicen? Visst märkesverkstaden garanterar original delar osv. men 2500kr för en 1500mils service, kontra 1000kr som de tar på den lokala firman som använder meconomens delar med samma garantier som opel orginal!

Vad gör opel som inte min lokala verkstad kan fixa på en första service (1500mil)? Varför skall jag betala 2500kr för ett oljefilter och lite olja i stället för 1000??

Tacksam för tips och svar från alla!

MVH Patrik

Errol
29 juli 2008 · 320 Inlägg

1. "Märkes-service" är för mig historia, att ha auktoriserad märkesstämplar bör ge plus i kanten om du evt ska sälja bilen. Tyvärr är det inte mycket att ha i  verkligheten.
Idag har "b"verkstäder kommit ifatt och ibland tom gått om!  ta tex volvos, eller mercedes relativt dyra servicar som inte skulle tolereras för 15 år sen. slarvfel, felaktiga oljor osv är vardagsmat.

2. Som du säger betalar du svin mycket pengar på att byta olja... som förmodligen håller dubbelt så långt som service-intervallerna. men så är det idag.

3. det är just "opel" -stämpeln du får betala för. Om du tycker den är värd nått ens.?  sj skulle jag aldrig låta någon annan serva min bil.

Senast redigerat av Errol (29 juli 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang