Ang. dimljus

prone
1 februari 2006 · 31 Inlägg

Jag undrar om man får köra med dimljus på kvällen när det blivit mörkt, utan halvljus alltså..
Där jag köpte dimljusen (mekonomen) sa dem att man fick ha dem på dygnet runt om det inte var i kombination med halvljus, men alldelles nyss blev jag stannad av polisen för det.
Någon som vet?
mvh

BMW 520 (1996)
ludde__mannen draminbil.nu
1 februari 2006 · 1 382 Inlägg

Du får ha dem på alltid JA om du inte kombinerar med halv-ljus!
MEN vid mörker måste du använda halvljuset!
alltså är anledningen till att du inte får ha dem på inte (direkt)att det är mörkt utan att du måste ha halvljuset på!

prone
2 februari 2006 · 31 Inlägg

tack för svar..

BMW 520 (1996)
EdoMedo Säljare
21 mars 2006 · 50 Inlägg

Körde me dimljus på och halvljus av på vid skymmning, nästan mörker. Mötte en snutbil som körde förbi mej. Kollar sedan i backspegeln å ser dom vända å köra efter mej. Allt slutade me en snabblektion i bil ljus och 400 kr i böter=)

Senast redigerat av EdoMedo (21 mars 2006)

Miklen
21 mars 2006 ·

Denna odödliga diskussion.. Ja säger som ja brukar.. Kolla in denna å lär er.... http://www.vv.se/filer/publikationer/fo … ysning.pdf detta är vad LAGEN säger.. så är det å inget annat hur gärna man vill.. På sidan 4 och 5 berörs DIMLJUS m.m

Senast redigerat av Miklen (21 mars 2006)

Lotec
21 mars 2006 · 191 Inlägg

Löjlig lag överhuvudtaget... Säga att dem blända pfft!! Något som bländar är xenon ljus. Ta bort dem istället.

Åttafemti R
Drönirettab
21 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Bra info om dimljus.

Senast redigerat av Drönirettab (21 mars 2006)

Miklen
21 mars 2006 ·

Lotec om du inte tycker d bländar att möta en bil i mörkret me dimljus + halvljus så har du nog inte kört i mörker eller haft tur.. om inte annat så testa att kör lastbil så kommer du märka d ännu mer winkwinkwink

TeQuilla
21 mars 2006 · 764 Inlägg

prone skrev:
Jag undrar om man får köra med dimljus på kvällen när det blivit mörkt, utan halvljus alltså..
Där jag köpte dimljusen (mekonomen) sa dem att man fick ha dem på dygnet runt om det inte var i kombination med halvljus, men alldelles nyss blev jag stannad av polisen för det.
Någon som vet?
mvh

Liknande trådar lär det finnas en uppsjö av.....

TeQuilla
Saab 9-3 Aero "Fetingen" (2005)
323TI
21 mars 2006 · 4 Inlägg

Men det står ju ingenting om man får köra med dimljus tilsammans med parkeringsljus (i dagsljus)

sveddan
21 mars 2006 · 1 453 Inlägg

323TI skrev:
Men det står ju ingenting om man får köra med dimljus tilsammans med parkeringsljus (i dagsljus)

Nej, det är ju tillåtet!

A_nders
21 mars 2006 · 259 Inlägg

Lotec skrev:
Löjlig lag överhuvudtaget... Säga att dem blända pfft!! Något som bländar är xenon ljus. Ta bort dem istället.

Håller med dig tycker det inte bländar någonting..

/Anders

BMW 530 Xd (2007)
Audi S6-R "M5 for breakfast" (1995)
323TI
21 mars 2006 · 4 Inlägg

sveddan skrev:

323TI skrev:
Men det står ju ingenting om man får köra med dimljus tilsammans med parkeringsljus (i dagsljus)

Nej, det är ju tillåtet!

Gott mos

Miklen
21 mars 2006 ·

323TI skrev:

sveddan skrev:

323TI skrev:
Men det står ju ingenting om man får köra med dimljus tilsammans med parkeringsljus (i dagsljus)

Nej, det är ju tillåtet!

Gott mos

Nue  ja lite trött så d kanske blir fel.. men.. Varför man får köra med dimljus me pljus på dan är för att.. P ljuset är ALLTID på eller ska vara d iaf.. oavsett.. Dimljus räknas till "annat ljus" ref. vägverkets föreskrifter..  därför får man använda detta i dagsljus tillsammans med p ljus. så d står klart å tydligt i PDF'en..

Senast redigerat av Miklen (21 mars 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang