7990
Sök

Skall jag byta min Golf Vr6 mot en 855 T5-R

Allfixare
1 475 Inlägg
30 juli 2008
Om han har renoverat motorn, varför oroa sig över kamremsbyte?? man kan ju hoppas att han bytte den medans han höll på...

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2008
Mr_Gear? skrev:
Jo det är ju så tyvärr... har lyckats räkna till över 35.000 på vr6an senaste året och har säkert missat en del, så jag har ju betalat bilen där tongue

Där har vi problem1 för mig, fälgarna är riktigt skruttiga! hade de varit fräscha hade det känts betydligt bättre...
Jo den låter bra helt klart! iaf om man byter till 3" för original är den väldigt tyst... men den låter inte bättre än vr6an wink

Skall kolla på den igen hur som helst... wish me luck

Dom är bara kantstötta? Mycket? Annars kan man slipa ner alla hack, och göra dom fina igen, och lacka om dom. smile Annars finns det begagnade fälgar för under 5000kr med däck, sålde själv 4st originalfälgar med splitternya däck, dock kantstötta, men aldrig monterade av mig på min bil för 3000kr.

Lyssnade på denna VR6an. Helt ok. smile
http://www.youtube.com/watch?v=g3DXKCVZG-Y

Och jämförde med en Volvo 850 Turbo. smile
http://www.youtube.com/watch?v=9g3McsXQxwI

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Biltokig
870 Inlägg
30 juli 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Mr_Gear? skrev:
Jo det är ju så tyvärr... har lyckats räkna till över 35.000 på vr6an senaste året och har säkert missat en del, så jag har ju betalat bilen där tongue

Där har vi problem1 för mig, fälgarna är riktigt skruttiga! hade de varit fräscha hade det känts betydligt bättre...
Jo den låter bra helt klart! iaf om man byter till 3" för original är den väldigt tyst... men den låter inte bättre än vr6an wink

Dom är bara kantstötta? Mycket? Annars kan man slipa ner alla hack, och göra dom fina igen, och lacka om dom. smile Annars finns det begagnade fälgar för under 5000kr med däck, sålde själv 4st originalfälgar med splitternya däck, dock kantstötta, men aldrig monterade av mig på min bil för 3000kr.

Mycket kantstötta ja! en av dem är kantstötta hela vägen runt... kan slå vad om att det kostar mera att renovera dem än att köpa fina begagnade! Jaså? billigaste jag hittade på blocket som såg okej ut kostade 5500kr hmm

Denna vr6an är bättre att du lyssnar på wink
http://www.youtube.com/watch?v=VuRMTX_Nq2M

850n i den videon låter ju inte särskilt nice... denna är trevligare tongue
http://www.garaget.org/video/2f3owzduovya

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juli 2008
Mr_Gear skrev:
TurbOla skrev:
Mr_Gear? skrev:

Mycket kantstötta ja! en av dem är kantstötta hela vägen runt... kan slå vad om att det kostar mera att renovera dem än att köpa fina begagnade! Jaså? billigaste jag hittade på blocket som såg okej ut kostade 5500kr hmm

Denna vr6an är bättre att du lyssnar på wink
http://www.youtube.com/watch?v=VuRMTX_Nq2M

850n i den videon låter ju inte särskilt nice... denna är trevligare tongue
http://www.garaget.org/video/2f3owzduovya

Ja, ska man lämna iväg fälgarna på renovering kostar det. Ca 1200kr per fälg har jag för mig, har kollat efter när jag sålde mina.

Var inte så impad av det T5-systemet du länkade.
Nå, det är ju egentligen inne i kupén som räknas, för hur ofta står du utanför din bil och lyssnar på ljudet? tongue

Men andra goa T5 ljud är den här.
http://www.youtube.com/watch?v=Ew6YwIN2IQc
http://www.youtube.com/watch?v=vUio5l7RuJM
Ett riktigt brutalt avgassystem som jag inte skulle bangat för:
http://www.youtube.com/watch?v=i7fugSRAZWo

Men man kan sitta hela natten och jämföra avgassystem. smile
Mina 18" R-replikor medföljde när jag köpte bilen, och jag är helnöjd, dom passar verkligen bilens karaktär. smile
Kostar väl ca 8000 nya med däck på.

Biltokig
870 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
fish: remmen byttes tydligen inte nu, dock finns det uppskrivet i boken att den byttes vid 22xxx

TurbOla: det skall vara originalstakar i den... han har tydligen inte bytt

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2008
Då ska man inte ladda mer än 1,2bar ca som mest, vilket ett trimchip ökar laddtrycket till. Om du tänker i dom banorna. wink

Kamremmen ska bytas var 8000e mil, riktiga serviceintervallen för kamrem är alltså 8, 16, 24, 32k mil.

Biltokig
870 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Då ska man inte ladda mer än 1,2bar ca som mest, vilket ett trimchip ökar laddtrycket till. Om du tänker i dom banorna. wink

Kamremmen ska bytas var 8000e mil, riktiga serviceintervallen för kamrem är alltså 8, 16, 24, 32k mil.

Den laddar i dagsläget typ 0.9 verkar det som... har inte kollat så noga, vet inte vad original är?

Kamremmen byttes som sagt vid 225xx så det är lugnt i över 4000mil till.

Den står för övrigt här hemma nu... är rätt deppig över att ha bytt bort golfen just nu...

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 juli 2008
Jasså, du slog till? Vad var det som fick dig att vilja byta då? smile

Biltokig
870 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Jasså, du slog till? Vad var det som fick dig att vilja byta då? smile

Att den funkar bättre att köra till jobbet med än golfen och att den troligtvis är lättare att sälja när den är uppfräschad och klar smile bredare krets av potentiella köpare liksom... både familjebil och ungdomsbil.
Men mest kändes det allmänt som ett smart byte även om det sved till lite i mig att göra mig av med golfen hmm

ps. vet du hur många bar den laddar std?

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 augusti 2008
Den ska ladda 0,6 bar med snäll gasfot, när du ger plattan i mattan gör programmet att den ger 0,8 bar, dvs 240hk under ca 30sekunder, beroende på hur länge/hårt du gasar. wink
Du kan kolla alla slangar till magnetventilen på turbon, och se till att de är fräscha, laddtrycket styrs beroende på det.

Jo, T-5R/R är rätt lättsålda, men nu med bensinpriset? roll
Jag funderar skarpt på att etanolkonvertera min, köpa typ en Flextek-box.

Biltokig
870 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Den ska ladda 0,6 bar med snäll gasfot, när du ger plattan i mattan gör programmet att den ger 0,8 bar, dvs 240hk under ca 30sekunder, beroende på hur länge/hårt du gasar. wink
Du kan kolla alla slangar till magnetventilen på turbon, och se till att de är fräscha, laddtrycket styrs beroende på det.

Jo, T-5R/R är rätt lättsålda, men nu med bensinpriset? roll
Jag funderar skarpt på att etanolkonvertera min, köpa typ en Flextek-box.

Jepp jopp slangar skall gås över lite smått, första grejen jag gjorde med saaben också smile
Skall sitta ett BSR-chip i som det verkar... laddar typ 1bar på fullgas

Jo det är ju mycket snack om bensinen... speciellt när denna är automat så är det ju också negativt på den punkten.
Så nu skall den få sig en bra uppfräschning är det tänkt, den är i allmänt helt okej skick bortsett från lacken på vingen, men en polering gör som bekant mycket wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 augusti 2008
Kört några mil än? Börjat bilda dig en uppfattning? tongue

Biltokig
870 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Kört några mil än? Börjat bilda dig en uppfattning? tongue

Jodå några mil har jag åkt... bekväm bil, jäkligt skönt med automat till/från jobbet när man jobbar i stan... men är fortsatt oinponerad av körkänsla/prestanda tongue Men det är helt klart en bra bil! enda jag tycker är skit är färddatorn, "aktuell förbrukning"-läget... Går ju inte ens att nudda gasen en ynka mm utan att den flyger upp i 13+ tongue

Bilmekaniker
1 354 Inlägg
1 augusti 2008
skulle ja va du så skule ja inte byta för volvon är automat..ja hade inte bytt även om ja hade fått pengar haha..din golf är bra tycker ja

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!

Oldschool
299 Inlägg
1 augusti 2008
Ja skulle ha tagit T5an utan tvekan. Som sagt frågan är om du står ut med Automatlådan..?

132 Inlägg
1 augusti 2008
ja du det är inte lätt att veta om vr6an har varit bättre att ha haft kvar eller som i ditt fall bytt till volvon..
dock så är det en rätt så stor skilland på dessa bilar... men som du skriver så saknas körskänslan något i en 855 går dock att fixa till något genom att sätta dit fjäderbensstag bak och fram sen så styva till fjädringen något.. sen angående prestandan så är det så att volvon har typ en ketchupeffekt på turbon å den känns något mera då det är automat... det du bör kolla upp angående automaten är om det är "spolad" typ rengjord å bytt olja minst en gång...

men jag tror att du kommer att få mycket nöje med volvon å det är gött med "PRO spak"

Biltokig
870 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
svinto23 skrev:
ja du det är inte lätt att veta om vr6an har varit bättre att ha haft kvar eller som i ditt fall bytt till volvon..
dock så är det en rätt så stor skilland på dessa bilar... men som du skriver så saknas körskänslan något i en 855 går dock att fixa till något genom att sätta dit fjäderbensstag bak och fram sen så styva till fjädringen något.. sen angående prestandan så är det så att volvon har typ en ketchupeffekt på turbon å den känns något mera då det är automat... det du bör kolla upp angående automaten är om det är "spolad" typ rengjord å bytt olja minst en gång...

men jag tror att du kommer att få mycket nöje med volvon å det är gött med "PRO spak"

Att lägga massa pengar på denna bilen känns inte aktuellt faktiskt... skall jag lägga pengarna på en bil så blir det på min 9000 Aero smile men denna är ju kanon att köra till jobbet och allt möjligt när man inte vill ta saaben! Kör med volvon ett tag och ser hur jag trivs med den i längden helt enkelt... Men jag tycker inte ketchupeffekten känns så jäkla mycket faktiskt, turbon laddar rätt fort

Förstår inte vad du menar med "PRO spak"? roll (syftar du på automaten månne?)
Senast redigerat av Mr_Gear (1 augusti 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 augusti 2008
Nej, ketchup-effekten har dom byggt bort väldigt bra, men håller med om att manuell växlad bil nog är roligare i det här fallet. smile

Men samtidigt, automat är ju gott i stan, fyfan för att sitta och trampa förstärkt koppling, och då har jag ändå inte Sachs 707 platta, den är som att försöka koppla med bromspedalen. tongue
Det känns lite i benet när man väl kommit över alla fartbulor, övergångsställen, väjningsplikter, rödljus, m.m.

Det är ju en T-5R, en exklusiv modell, om du inte ska lägga massa pengar på den, tycker jag du iaf får hålla den i bra skick. smile
Men jo, färddatorn är snabb på att öka på bränsleförbrukningen, men å andra sidan stämmer det rätt bra, medelförbrukningen för mig ligger på 1,1/1,2 liter per mil blandad körning.

Och så har man förstås väldigt roligt när man jagar cabbar, och har sig. big_smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
1 augusti 2008
zijaa skrev:
skulle ja va du så skule ja inte byta för volvon är automat..ja hade inte bytt även om ja hade fått pengar haha..din golf är bra tycker ja

Den var kanske bra.
Men bytt är bytt. wink
Ny ägare, nya bekymmer. big_smile

Biltokig
870 Inlägg
1 augusti 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Nej, ketchup-effekten har dom byggt bort väldigt bra, men håller med om att manuell växlad bil nog är roligare i det här fallet. smile

Men samtidigt, automat är ju gott i stan, fyfan för att sitta och trampa förstärkt koppling, och då har jag ändå inte Sachs 707 platta, den är som att försöka koppla med bromspedalen. tongue
Det känns lite i benet när man väl kommit över alla fartbulor, övergångsställen, väjningsplikter, rödljus, m.m.

Det är ju en T-5R, en exklusiv modell, om du inte ska lägga massa pengar på den, tycker jag du iaf får hålla den i bra skick. smile
Men jo, färddatorn är snabb på att öka på bränsleförbrukningen, men å andra sidan stämmer det rätt bra, medelförbrukningen för mig ligger på 1,1/1,2 liter per mil blandad körning.

Och så har man förstås väldigt roligt när man jagar cabbar, och har sig. big_smile

Jo Mitsu TD04 är ett trevligtoc robust  agg... sitter ett likadant i aeron, fast annat avgashus smile

Jodå, den skall som sagt få en uppfräschning vad gäller inredning/lack/utseende och givetvis skall den inte få förfalla! Första "mekaniska" förbättringen som skall till är att montera skrikdämpare på beläggen bak då de inte har några och gnisslar sådä lagom mysigt vid mkt mjuk broms...
Vågar nog säga att alla bilar som passerat mina händer har lämnat mig i bättre skick än de var när jag köpte dem och den traditionen tänkte jag hålla vid liv cool

Skall försöka få taget några bilder på den under helgen så jag kan lägga upp den här smile

Sök