Försämrar det verkligen prestandan i en Saab 900i 85:a, helt original, om man monterar större/grövre avgassystem? Har nämligen hört väldigt olika.. Vissa säger man ska skaffa 2.25" iaf - andra att man ska ha mindre än original!
Så, vilket av påståendena är sant egentligen?
PS. Har inte bestämt än om jag ska byta till t16 motor eller "trimma" den jag har... DS.
jag har aldrig riktigt fattat de där me byta avgas system om man inte ställer in motorn efter den. Liksom dom stämmer ju av avgas systemet med motorn när dom bygger bilarna
effektmässigt finns risken att du förlorar några pållar med för grovt system ja... Sugmotorer skall ha ett visst mottryck för en så effektiv förbränning som möjligt.
Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Jag har inte sagt jag ska byta än, ville mest kolla sanningshalten i det jag skrev eftersom man hör olika från olika personer
Så, det definitiva svaret lyder alltså: Skaffa större om man skaffar fler pållar?
Inte alltid. Sug motorn behöver ett visst motstånd så de kanske inte är grövre som behövs utan ett med bättre flöde om man har mer effekt. de är en hel vetenskap när man har en sug motor. De är lite lättare när man har turbo.
Inte alltid. Sug motorn behöver ett visst motstånd så de kanske inte är grövre som behövs utan ett med bättre flöde om man har mer effekt. de är en hel vetenskap när man har en sug motor. De är lite lättare när man har turbo.
MVH
F
Åhja, verkar myyycket lättare med turbo. Söker så gått det går efter en T16 motor men antingen så är de svindyra (för mig personligen) eller så finns de ej, det suger....
effektmässigt finns risken att du förlorar några pållar med för grovt system ja... Sugmotorer skall ha ett visst mottryck för en så effektiv förbränning som möjligt.
Myt! Nu ska vi reda ut det här en gång för alla.
En sugmotor ska inte ha något mottryck alls. Ibland slarvar folk med uttrycket "mottryck" och vad de menar är följande: Röret ska vara grövre i början och sedan smalna av allt eftersom. Varför? Jo, man vill bibehålla samma gashastighet hela vägen så inte gasen stannar upp och bildar en kork.
Vaddå? Stannar gasen upp om man kör tex 2,25 tum hela vägen? Ja, för när gasen svalnar längre bak så tar den mindre plats. Alltså behövs det mer gas för att fylla röret i slutet av avgassystemet och den har inte lika bråttom ut.
Vad händer då? Jo, gasen stannar upp i röret och bildar som sagt en kork. Inte bra.
Fråga: Vinner jag något att sätta på ett grövre rör på min standardbil? Det kan man inte svara på generellt, utan man måste undersöka om någon annan gjort det förut. Vissa bilmotorer vinner en hel del (otrimmade) på byte av avgassystem. Tillverkaren tänker inte så mycket på effekt när de bygger avgassystem till en standardbil. De tänker på ljud=komfort, och de tänker på tillverkningskostnader. Grovt rör=dyrt rör.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
effektmässigt finns risken att du förlorar några pållar med för grovt system ja... Sugmotorer skall ha ett visst mottryck för en så effektiv förbränning som möjligt.
Myt! Nu ska vi reda ut det här en gång för alla.
En sugmotor ska inte ha något mottryck alls. Ibland slarvar folk med uttrycket "mottryck" och vad de menar är följande: Röret ska vara grövre i början och sedan smalna av allt eftersom. Varför? Jo, man vill bibehålla samma gashastighet hela vägen så inte gasen stannar upp och bildar en kork.
Vaddå? Stannar gasen upp om man kör tex 2,25 tum hela vägen? Ja, för när gasen svalnar längre bak så tar den mindre plats. Alltså behövs det mer gas för att fylla röret i slutet av avgassystemet och den har inte lika bråttom ut.
Vad händer då? Jo, gasen stannar upp i röret och bildar som sagt en kork. Inte bra.
Fråga: Vinner jag något att sätta på ett grövre rör på min standardbil? Det kan man inte svara på generellt, utan man måste undersöka om någon annan gjort det förut. Vissa bilmotorer vinner en hel del (otrimmade) på byte av avgassystem. Tillverkaren tänker inte så mycket på effekt när de bygger avgassystem till en standardbil. De tänker på ljud=komfort, och de tänker på tillverkningskostnader. Grovt rör=dyrt rör.
Du låter som en mycket klok person! Det är just det, att frågar du de som kör/kört Saab så säger alla att man "bör" (läs kan) skaffa tex. turbo avgassystem iaf, vilket är på 2.25". Medans "alla andra", om man nu kan säga så, menar på att en bil med sugmotor ska ha original eller MINDRE...
Du låter som en mycket klok person! Det är just det, att frågar du de som kör/kört Saab så säger alla att man "bör" (läs kan) skaffa tex. turbo avgassystem iaf, vilket är på 2.25". Medans "alla andra", om man nu kan säga så, menar på att en bil med sugmotor ska ha original eller MINDRE...
Absolut inga problem för dig att köra på grövre avgassystem, men du kommer inte känna någon effektökning om det är det du väntar dig! Säger inte att du förlorar hk på ett sportavgassystem på en sugis, bara att chansen för att förlora hk är minst lika stor som att tjäna dem - dock lär du inte märka skillnaden vilket som...
Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Absolut inga problem för dig att köra på grövre avgassystem, men du kommer inte känna någon effektökning om det är det du väntar dig! Säger inte att du förlorar hk på ett sportavgassystem på en sugis, bara att chansen för att förlora hk är minst lika stor som att tjäna dem - dock lär du inte märka skillnaden vilket som...
Nej precis, det lär inte märkas mycket.. Vore väl isf ljudet? För man tycker ju det borde låta mycket härligare med sportavgas och sportljuddämpare!
Du låter som en mycket klok person! Det är just det, att frågar du de som kör/kört Saab så säger alla att man "bör" (läs kan) skaffa tex. turbo avgassystem iaf, vilket är på 2.25". Medans "alla andra", om man nu kan säga så, menar på att en bil med sugmotor ska ha original eller MINDRE...
Jag tolkar det som ett svar på din ursprungliga fråga. Räkna med att du kan tappa lite vrid (effekt på lägre varv) men tjäna lite toppeffekt. Kombinera gärna med ett bra luftfilter placerat riktigt kallt, prova att ställa fram tändningen lite och köra på bra bensin. Har du egr-ventil så koppla förbi den.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Okej, låter som en plan! Jag är dock inget ess på det här med sportluftfilter, finns ju väldigt många olika verkar det som! Vad ska man ha för något till en Saab 900i 85:a? (Ingen katalysator, om det nu spelar någon roll)
Avgassystemet på en 900 från 85 är en riktigt sur historia...... Jag hade försökt skaffa ett turbosystem alternativt byggt ett eget 2½tum. Öppet filter till en 900 är svårt p.g.a att den sitter under luftmängdsmätaren men ett sport anpassat till en 900 funkar ju. Filter, avgassystem, 98 oktan och mixtrad tändning ger inga under av effekt men det blir iaf en bättring
Avgassystemet på en 900 från 85 är en riktigt sur historia...... Jag hade försökt skaffa ett turbosystem alternativt byggt ett eget 2½tum. Öppet filter till en 900 är svårt p.g.a att den sitter under luftmängdsmätaren men ett sport anpassat till en 900 funkar ju. Filter, avgassystem, 98 oktan och mixtrad tändning ger inga under av effekt men det blir iaf en bättring
mvh Jonas
Tack så mycket för dessa tipsen.. Jag förstår mycket väl att jag inte ladnar på 200hästar, tyvärr hehe.. Men turbosystem är något jag funderat starkt på faktiskt, borde man ju kunna få tag i billigt också. Bilen går ju faktiskt bra trots sin ålder, men att få den att "gå bättre" är ju aldrig fel
Förresten, fyller sportluftfilter någon funktion hos min gamla motorn eller är det bara att det ser bra ut? Hehe.. Men har ju alltid lite olika.