Skoda Octavia RS II - Sengstr

Nafets86
9 september 2008 · 821 Inlägg

Då är det dags för ännu en utställning iår.. Denna gång en Street Cars Fest i Eskilstuna.
Gör mest detta för att se och lära typ. Spana lite in på andra byggen så man får lite tips och idéer.
Samt så ska jag "jobba" lite för SCF också..

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Gjerdingen Lackerare/Bilrecondare
10 september 2008 · 4 190 Inlägg

Såg bilen i enköping! riktigt fin må jag säga! smile
Mvh Kim

Nafets86
10 september 2008 · 821 Inlägg

kimpan_90 skrev:
Såg bilen i enköping! riktigt fin må jag säga! smile
Mvh Kim

Tack så mycket smile
Hoppas få klart en hel del till nästa år wink så då får du spana efter den igen smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
15 september 2008 · 821 Inlägg

Fan vad sur man blir på duvor ibland!

Jag hade oturen men tur med mig idag. En duv "J*vel" flög rakt in i bilen imorse på väg till jobbet. Vilket gjorde att hela grillen sprack och gick sönder. Och hela kromlisten sitter löst hmm

Var in på Skoda återförsäljaren i stan och fick reda på att en ny kromlist, galler och RS märke kostar ca 1400 kr nytt...  Så nu är jag inne på att köpa en sportgrill mer än förut.
När den gamla grillen ändå är trasig så kan man ju passa på smile
snacka om köpläge

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
18 september 2008 · 821 Inlägg

Lite uppdatering.
Som sagt. bilen är inne idag på bilkompaniet i stan. De ska byta klädsel i ena sätet då det har ruggats upp lite. Skönt att skoda betalar allt smile Goodwill...

Sen ska jag försöka beställa lite vinterdäck samt fälgar tänkte jag.
Dags för det snart. i Sverige vet man ju inte när vintern kommer.

Sen är det nog dags för att beställa en sportgrill ifrån superskoda.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

Nu är sista måttet rågat alltså.
Har en Octavia RS av årsmodell 06.
Började gå ryckigt och hackigt en dag sen började motorlampan lysa. Fint tänkte jag. Åkte till Skoda verskstaden och de läste ur felminnet. ":Bränslelågtryckssystemet har för högt tryck".

Okej? där började man ana ugglor i mossen. LMM eller något liknande tänkte jag. Kanske bensin pump..

Fick en chock då idag då jag fick höra att de tänker byta en KAMAXEL på bilen.. 2 ½ år har bilen rullat. 6000 mil.
Redan dags för kamaxel byte alltså. eller redan och redan? DEN SKA ALDRIG BEHÖVA BYTAS!

Tänkte då givetvis Goodwill på detta smile nehe ni som trodde det. Skoda betalar ingenting, och verkstaden säger blankt nej!
Så alltså tycker skoda att efter 2 ½ år med en RS så kan detta gå sönder.

Fick tag i en tjej på kundtjänst som var trevlig men sa att skoda inte betalar ett skit. Plus att de inte kommer göra det heller.
Men verkstaden kan ta i akt om det känns OK att göra detta.
Ska givetvis dit ikväll.

Försäkringsbolaget blev också de chockade när de hörde om vad som hänt när jag berättade för dom om bilen.

Det är tur att man bara behöver betala först 2000 kr för felsökning samt 1500 kr i självrisk för allt detta.. Jävla tur.

Han på bilkompaniet sa att detta kostade jättemycket. Vad vet jag.

Men men. Annars är det den sista octavia jag någonsin kommer äga! och jag kommer aldrig mer tipsa om Skoda efter detta.
Så "jä*la" besviken över detta.


Är det annars någon annan med en RS som fått byta detta?

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Goffen Administratör
19 september 2008 · 2 975 Inlägg

Så för att en skoda går sönder är alla dåliga........? Samma motor sitter i golf gti audi passat osv. Förstår att du är besviken men starta inte nått korståg innan alla korten ligger.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

Goffen skrev:
Så för att en skoda går sönder är alla dåliga........? Samma motor sitter i golf gti audi passat osv. Förstår att du är besviken men starta inte nått korståg innan alla korten ligger.

nej nej.. det säger jag inte. Men jag tänker inte heller ta risken.
korståg startar jag inte ännu. förns alla kort ligger på bordet. Men att byta kamaxel när den är så ny.
Då är det fel någonstans!

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Goffen Administratör
19 september 2008 · 2 975 Inlägg

Verkstaden kan ju ha fel? Kanske inte är kamaxeln alt så har bränslepumpen pajjat och tagit med sig kamaxeln i fallet osv.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Nafets86
19 september 2008 · 821 Inlägg

jag tror inte de. Men som sagt. ska dit och prata med dom idag. Så pajkastning får vänta lite mer till ikväll.
Men jag hoppas iaf att de betalar detta. Annat blir jag sur över.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
26 september 2008 · 821 Inlägg

Hej igen. Får bilen på måndag. Då ska jag ta tag i detta igen.
Var på en underbar rea idag på BRL i Barkarby. Fick med mig ett Rockford T4004 slutsteg. 1700 kr kostade det smile Sen ett 3-vägs kitt från JBL för 2000 kr. Kostade 4000 kr annars smile

Kan säga att man gjorde en ganska bra affär. Så hoppas att detta ska rocka bra ihop. Ska installera det på torsdag är det tänkt.. Så då jäklar blir det även drag i min musik anläggning förhoppnings vis smile

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
27 september 2008 · 821 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/471460_7ccqiw.jpg
Högtalarna samt slutsteget smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/49553/471461_nn8rhh.jpg

Jag hoppas detta kommer låta riktigt grymt tillsammans smile
isåfall är det väl värt den investeringen.!

Senast redigerat av sengstr (27 september 2008)

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
28 september 2008 · 821 Inlägg

nu är det bara 1 dag kvar smile Sen får man tillbaka den från verkstaden.
Ska bli riktigt jävla kul och få börja om igen. Bygga lite ljud samt köpa lite annat smått och gott och lackera lite.

Kommentarer saknas dock sad

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
zshoe Kokar ris
28 september 2008 · 923 Inlägg

fin bil! tyckte det var konstigt att ljudisolering inte gav så mycket effekt, man har ju hört allt möjligt bra om M1 mattan tycker jag...

no offence men, lite roligt i början av tråden då du pratar för hur skoda börjar bli bättre och bättre på bilar, och nu säger en kamaxel upp sig...?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Nafets86
28 september 2008 · 821 Inlägg

cenoxide skrev:
fin bil! tyckte det var konstigt att ljudisolering inte gav så mycket effekt, man har ju hört allt möjligt bra om M1 mattan tycker jag...

no offence men, lite roligt i början av tråden då du pratar för hur skoda börjar bli bättre och bättre på bilar, och nu säger en kamaxel upp sig...?

Tack smile Lite har den faktiskt gett när jag isolerade andra dörren också.
Det blir lite bättre respons från högtalarna. Men jag ska isolera mer.
Sen ska jag även byta ut högtalarna på torsdag när man är ledig smile


Jo jag vet wink Dock har de ett fabrikationsfel som gör att Kamaxeln är felgjuten.
Detta slår inte på alla bilar. Men vissa.
Men jag är fortfarande nöjd måste jag säga! Om än att jag får betala för kamaxeln.
Det är lite surt. Men men. man får bita i det sura äpplet och kämpa vidare.!
Kommer ha bilen ett tag och köra på utställningar nästa år. får vi se hur det går.

Men jag får faktiskt Kamaxeln som Souvenir wink

Senast redigerat av sengstr (28 september 2008)

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nizzura Man blir ensam om man vill ha hela.
28 september 2008 · 174 Inlägg

sengstr skrev:
Dock har de ett fabrikationsfel som gör att Kamaxeln är felgjuten.
Detta slår inte på alla bilar. Men vissa.
Men jag är fortfarande nöjd måste jag säga! Om än att jag får betala för kamaxeln.
Det är lite surt. Men men. man får bita i det sura äpplet och kämpa vidare.!
Kommer ha bilen ett tag och köra på utställningar nästa år. får vi se hur det går.

Men jag får faktiskt Kamaxeln som Souvenir wink

Du menar att Skoda är medvetna om ett fabrikationsfel, du har garanti på bilen och ändå får betala? Verkar ju helknasigt, jag hade nog inte accepterat det.

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.
Nissan 350Z GT "Kuroi" (2006)
Nafets86
28 september 2008 · 821 Inlägg

Nizzura skrev:

sengstr skrev:
Dock har de ett fabrikationsfel som gör att Kamaxeln är felgjuten.
Detta slår inte på alla bilar. Men vissa.
Men jag är fortfarande nöjd måste jag säga! Om än att jag får betala för kamaxeln.
Det är lite surt. Men men. man får bita i det sura äpplet och kämpa vidare.!
Kommer ha bilen ett tag och köra på utställningar nästa år. får vi se hur det går.

Men jag får faktiskt Kamaxeln som Souvenir wink

Du menar att Skoda är medvetna om ett fabrikationsfel, du har garanti på bilen och ändå får betala? Verkar ju helknasigt, jag hade nog inte accepterat det.

jag vet inte om de är medvetna om det.! Dock säger bilkompaniet (verkstaden där bilen just nu står)
att det är ett känt fabrikationsfel hos VW och GOLF V:ans motorer. Men eftersom det är samma motorer i dom som min. Så kan det hända på Skoda RS motorer också. (lite krånglig förklaring, hoppas du förstod)

Från deras mail som jag fick som svar om detta problem
"Skodaverkstäderna rapporterar regelbundet olika skador och fel som inträffat på bilarna men vi har inga indikationer på att det finns kvalitetsbrister eller återkommande fel på kamaxeln på Skoda Octavia RS.

Därför erbjuder Skoda inget generellt ekonomiskt stöd på åtgärd av skadan."

"Vänligen notera att det är säljande företag som är garanti- och reklamationsansvarig och som beslutar i dessa frågor gentemot dig. Efter att garantitiden passerats är utgångspunkten att bilägaren själv eller att dess bilförsäkring bekostar en reparation på bilen. "

Senast redigerat av sengstr (28 september 2008)

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Nafets86
29 september 2008 · 821 Inlägg

nu har jag fått hem bilen idag iaf smile Känns skönt som tusan och jävlar vad den känns mycket piggare.
Eller så är det jag som har haft slöa bilar annars smile

Så nu kanske det är dags att leka med PPC boxen igen. smile Om man hittar den hmm
lagt den någonstans dit jag inte hittar just nu sad

Senast redigerat av sengstr (29 september 2008)

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Goffen Administratör
29 september 2008 · 2 975 Inlägg

Serva den vart 1500mil nu så slipper du en utsliten kamaxel till !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Nafets86
29 september 2008 · 821 Inlägg

Goffen skrev:
Serva den vart 1500mil nu så slipper du en utsliten kamaxel till !

Jag har faktiskt kamaxeln framför mig. Och den är inte utsliten alls!
Verkstaden  sa att de inte kunde se något fel på den. Och såg lite frågande ut som mig.

Men jag ska undersöka den mer noga så får vi se.

Men anledningen till att den är bytt. Är att den har ett visst "Art NR". Där VW säger att de ska bytas omgående. Inga frågor eller annat onödigt tjafs.

Volvo V60 "Rebel Blå" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang