port eller inte i hatthyllan på en 740?

pelle_d3
6 augusti 2008 · 78 Inlägg

jag håller på med baslådan i min volvo 740! å då undrar jag om man ska ha ett såntdär rör (vad de nu heter) upp i hatthyllan eller inte?

Kvick Avstängd
6 augusti 2008 · 152 Inlägg

Förstår inte varför man ska ha utblåset igenom hatthyllan. ifall du kör på en bandpass låda ska det väll funka. men på en portad låda så ska väll utblåset vara åt samma håll som elementet.

vad jag har för mig iaf.

pelle_d3
7 augusti 2008 · 78 Inlägg

ja jag vet inget om ljud de va därför ja fråga!tongue
okey:P

740Glt16valve
7 augusti 2008 · 247 Inlägg

köp min spelar som fan kan jag lova smile några av mina polare har klivit ur bilen så den räcker till ja ska bytta så den e tillsalu

:):) 740:):)
Volvo 740 turbo "laddtrycket" (1986)
Chevrolet El Camino "SS candy röd" (1970)
Nytomt
7 augusti 2008 · 20 Inlägg

tja. Spelar ingen roll om du har porten uppåt eller åt samma håll sombasarna. Du borde ju få skönare tryck inne i bilen om porten går upp ur hatthyllan. Men vilket håll har du tänkt att ha dom? Ska du ha dom fram mot ryggstödet ska du defenetivt ha porten uppåt.

Med låga bilar sakar man ner för farthinder... Med riktigt låga tar man sats... ;)
Mercedes w211 cdi "MRR Design" (2007)
Tulldahl Gas til de ras!!
7 augusti 2008 · 100 Inlägg

Köp kombi och bygg... öppet ju... slipper du sabba hatthyllan

Alla säger att styla en volvo är som att sminka en gris!!!
Låt mig då sminka mitt svin!!
pelle_d3
7 augusti 2008 · 78 Inlägg

tänkte ja skulle ha basen bakåt och röret upp i hatt hyllan!? tror du de blir bra?

MIKK0 Designer.
7 augusti 2008 · 1 260 Inlägg

När jag byggde mitt ljud så provade jag med att ha basarna både mot bagaget och mot ryggstödet. Jag upplevde att det var mer tryck när basarna var vända mot nyggstödet, sen har jag rören upp i hatthyllan. Det tycker jag låter helt okej i alla fall och det kommer in en hel del ljud och tryck i bilen.

Tänk på att dämpa rejelt i bagaget och i dörrarna, blir stor skilland på ljudet smile

Senast redigerat av MIKK0 (7 augusti 2008)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot
pelle_d3
8 augusti 2008 · 78 Inlägg

okey de tackar jag försmile

yellow740
9 augusti 2008 · 119 Inlägg

Sätt basen/basarna framåt mot ryggstödet och lämna 7-10cm fram till stödet! Täta runt hela lådan så allt tryck går in genom skidluckan! Sätt röret/rören antingen framåt eller upp i hatthyllan!  Det viktigaste är att du får lådan tät bak mot bagagen! Ofta räcker det att pressa fast ett täcke eller kuddar runt lådan! Och att ha ett avstånd från lådan och ryggstödet så basen kan "andas "! För mig har det funkat bäst med 7-10cm mellan ryggstöd och låda!  Och jag har spelat över 150db i 740! Även knäck bakrutor...

Lonefox Bad music kills good sound
9 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Om man skall ha portarna upp i hatthyllan så kommer fasfel som ett brev på posten (iofs så märker ni nog inte av det men nåväl).
En annan negativ sak som kan hända är att vissa frekvenser dör ut och dämpas rejält, detta pga fasfelet.
Ett sätt att kringå detta är att montera basarna i 90 graders vinkel mot varandra i mitten av lådan, givetvis med konerna MOT skidluckan. Detta gör att basarna hjälper upp varandra ngt och kan även hjälpa till med utsläckningen.
Jobbig konstruktion att bygga iom alla skumma vinklar som blir, men Göteborgs Bilradiolager (finns inte längre..... BRL tog över) byggde ett ANTAL lådor med den lösningen under 90-talet med väldigt gott resultat.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Limpan_
9 augusti 2008 · 48 Inlägg

Men ni rekommderar alltså att ha basarna vända mot ryggstödet?.
Så magneten är bakåt?
Lite svårt när alla säger olika...

Mvh Linus

Lonefox Bad music kills good sound
9 augusti 2008 · 7 241 Inlägg

Limpan_ skrev:
Men ni rekommderar alltså att ha basarna vända mot ryggstödet?.
Så magneten är bakåt?
Lite svårt när alla säger olika...

Mvh Linus

Absolut.
Har du basarna vända bakåt så får du mer djupbas som är rätt odefinierbar.
Vad man behöver se till är att det är tätt mellan lådan och framåt så att trycket verkligen inte kommer någon annan stans än till kupén.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
9 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Det brukar fungera att göra som både Lonefox och yellow740 skriver, det som är viktigt är just att få tätt mellan lådan och ryggstödet så att inte ljudet sprids bakåt i bagaget. Att täta ordentligt mellan baffel och ryggstöd gör att ljudet tvingas igenom ryggstödsdynan och in i kupen.

pelle_d3
10 augusti 2008 · 78 Inlägg

okey! då får de bli så då!tongue
tack för alla svar:)

tevn
11 september 2008 · 35 Inlägg

Det är inte så att det är någon som sitter på en ritning till en låda till en 740?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang