5630
Sök

AC på, sämre effekt?

Med.lem
3 759 Inlägg
7 augusti 2008
Min AC rem var borttagen på min e34a :trimmad tongue

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
FEL? Kollaprogrammet då, det var heller ingen ny bil,, en myt helt enkelt.

/T.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

född blåvit
624 Inlägg
7 augusti 2008
Såg en sån episod av Mythbusters för bara 2 veckor sen, fast där jämförde dom bränsleförbrukning mellan:
ac på
ac av och istället nervevade rutor

2 SUVar med full tank och full last, efter cirka 7 timmar dog den med nervevade rutor, ac-bilen rullade en dryg halvtimme längre.

Personligen röstar jag på att det varierar från fabrikanter.

2 600 Inlägg
7 augusti 2008
jag märker skilland på min bil när ac är igång allså blir den slöare när den är på slagen smile men gör mig inget bara det blir kallt så(;  men kankse är skillnad på nyare bilar än gammla och motor efekt spelar ju roll me som ni redan vet:P

gör som jag kör gubba racer=)

2 924 Inlägg
7 augusti 2008
Sokrates skrev:

/T.

Men jag har ju sett det massvis med gånger att det gör skillnad på min egen bil :-S
Då har det väl varit fel på alla min bilar jag haft med AC då... för deras test måste ju vara 100% verklighet... roll

~ Life is short, have FUN! ~

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
peegee skrev:
Sokrates skrev:

/T.

Men jag har ju sett det massvis med gånger att det gör skillnad på min egen bil :-S
Då har det väl varit fel på alla min bilar jag haft med AC då... för deras test måste ju vara 100% verklighet... roll

Skall man tex uttala sig på om förbrukningen ökar med ac på eller inte, så bör man ta med i beräkningen att tex ac är på vid varmt väder, och av vid kyligare, då pratar vi också om att motorn trivs bättre i kallare luft (insug) och ger mer effekt och går effektivare.

Kanske det är där sanningen ligger mindre bränsle åtgång när insugs luften är kallare, aldrig funderat på det?

/Tommy

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
På min förra bil Citroen C5 kombi -05:a och min nuvarande Saab 95 kombi -08:a, har jag inte märkt nån skillnad,,,,

/Tommy.

62 Inlägg
7 augusti 2008
Och här har vi då fakta
http://i86.photobucket.com/albums/k114/madru17/205whpRSX.jpg

Heldragen linje AC av och prickad linje med AC igång, bilen är en RSX Type-S vilken har samma motor som våran 01-05 Civic Type-R.
Anledningen att det inte skiljer nåt i toppen är för att AC'n slås av automatiskt vid fullgas.

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2008
Det där är effekt, vi pratar bränsleförbrukning,,,,,

62 Inlägg
7 augusti 2008
Det var ett svar på originalfrågan, men självklart kommer den ju dra mer bränsle också om motorn får jobba hårdare.

98 Inlägg
7 augusti 2008
På min Audi är det ingen märkbar skillnad om jag kör med klimatanläggningen på eller av...

volvonörd
116 Inlägg
7 augusti 2008
klart ac.n snor effekt å ger högre förbrukning,dock är det ju olika från bil till bil pga att det sitter olika kompressorer på dom,dom arbetar med olika tryck mm mm,en modern bil har till 99%en variabel kompressor,dvs en kompressor som går hela tiden oavsätt yttertemp mm,sitter en ventil inbyggd som håller trycker på ca 2 bar på lågtryckssidan ständigt,dom kompressorerna är inte lika tungdrivna som tex en gammal kolvkompressor från en gammal 740 eller cheva som dom använde i mythbusters,men den snor likfan effekt å motor får jobba mer,allt som drivs av vevaxeln snor ju effekt,till å med ett löst spännhjul eller rentav drivremmen him self snor ju effekt,dock knappt mätbart kanske men ändå

sen har alla bilar med ac en econ/off knapp,ska du köra 201/402 m tryck på den,bilen går ju inte direkt sämmre:)

103 Inlägg
7 augusti 2008
DusanMandick skrev:
JapMax skrev:
Det där är ju bullshit, självklart snor Ac-kompressorn effekt!
Kanske inte lika mkt med moderna grejor än de tidiga varianterna.

Tänk efter, en kompressor på vevaxeln.. tro fan att den tar effekt!

När du rejsar ska du slå av allt, fläktar, AC, och speciellt lysena (om du rejsar i dagsljus smile ) Allt för att ha så lite motstånd i generator och andra ev förluster. Jag säger inte att du kommer köra sekunder snabbare, men teoretiskt sätt är de optimalt, och teori är bra skit! smile

praktik e bättre, o föregående talare har rätt, dom körde flera varv på en bana o de märktes ingen skillnad,

Beror på vad man har för bil, farsans gamla audi 100 2.3E märktes märkvärt när man drog husvagn tex, med ac:n på orkade den inte alls lika mkt..

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
7 augusti 2008
att tänka på är även att AC kompressorn e ju inte igång hela tiden utan bara några sekunder då och då, å sedan är det inte häller allt för bra att köra med AC OFF länge då systemet då ganska snart bekar ihop...

4 586 Inlägg
7 augusti 2008
Cascade skrev:
Har förstått att ac´n plockar lite effekt som man hellre vill ha ner i backen när man kör. Men hur ligger det till, är det ngn som vet hur hur mkt effekt man ´tappar´ med den påslagen (type-r -05) ? Är det ens värt att bry sig om den är påslagen eller av? Just när man raceár vill man ju att bilen skall vara så optimal som möjligt..

när du har på acn en varm sommardag så tar värmen utomhus mer ner motorn ork än acn

Mvh Kristoffer

4 001 Inlägg
7 augusti 2008
jag har läst att gränsen med bränsleförbrukningen blir högre med rutorna nere i hastigheter över 80km/h än vad den hade varit med rutorna uppe & AC på men under 80km/h så är det mer bränsleekonomiskt att ha rutorna nere. Självklart kan detta säkert variera mellan olika utetemperaturer och olika bilar m.m

ALLT SOM DRIVS AV MOTORN SOM INTE ÄR TILL FÖR ATT GE MER EFFEKT TAR EFFEKT IFRÅN MOTORN

t.ex servo, AC, generator

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
7 augusti 2008
kolvas skrev:
ALLT SOM DRIVS AV MOTORN SOM INTE ÄR TILL FÖR ATT GE MER EFFEKT TAR EFFEKT IFRÅN MOTORN

Stämmer bra detta, jämför bara bränsleförbrukningen på en bil från 70talet mot en idag.

ingen avanserad motor men inte så mycket elektriskt mm i bilen (runt 1L/mil)

Idag avanserad motor med mycket elektrisk utrustning (runt 1L/mil)

Smoke Tires Not Drugs.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 augusti 2008
mickecorrado skrev:
kolvas skrev:

Stämmer bra detta, jämför bara bränsleförbrukningen på en bil från 70talet mot en idag.

Du glömde med att motorena från 70 tal e mer roligare att arbeta med wink
Mer effekt om man snackar v8  tongue

C H E V R O L E T <3

2 924 Inlägg
8 augusti 2008
Sokrates skrev:
peegee skrev:
Sokrates skrev:

/T.

Skall man tex uttala sig på om förbrukningen ökar med ac på eller inte, så bör man ta med i beräkningen att tex ac är på vid varmt väder, och av vid kyligare, då pratar vi också om att motorn trivs bättre i kallare luft (insug) och ger mer effekt och går effektivare.

Kanske det är där sanningen ligger mindre bränsle åtgång när insugs luften är kallare, aldrig funderat på det?

/Tommy

Jo självklart!! Jag har allt testat under liknande förhållanden såklart...ON och OFF...vid massvis vid tillfällen... ska man testa något så får man ju såklart testa under samma förhållanden om man vill ha något mätbart och jämförbart resultat..
Men jag är ju bara provningsingenjör inom fordonskonstruktion, så vad vet jag... roll
Senast redigerat av peegee (8 augusti 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
8 augusti 2008
Children-Of-Bodom skrev:
mickecorrado skrev:
kolvas skrev:

Du glömde med att motorena från 70 tal e mer roligare att arbeta med wink
Mer effekt om man snackar v8  tongue

Nja, dom är roligare att arbeta med för att man inte behöver mappa och grejja. smile
Men jag menar tar du en V8 och kör insprutning och mappar ordentligt så får den säkert lite mer effekt än en förgasare och bra mycket bättre bränsleekonomi. smile

Sök