6800
Sök

kondingar till kondings bank

284 Inlägg
17 augusti 2008
Trådstartare
#1
hojt    funderar lite på vad det är för kondingar jag ska köpa om jag ska gö mig en egen kondings bank till mitt steg  är inte säket på vad dem heter .   någon som har något bra tips på vart jag hittar små snabba  kondingar till mitt syfte ?     inte säker men vist heter det elktrolytkondensator ?
Senast redigerat av ziderbeat (17 augusti 2008)


284 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#2
säkert någon måste väll ha erfarenhet av detta ??


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2008
#3
Hur många tänkte du ha?
Hur stor kapacitet totalt?
Och VARFÖR?
Detta har diskuterats om o om igen...skaffa hellre ett friskt bra batteri och se över strömförsörjningen.

Dock..... Art.nr: 67-660-59 på Elfa kan vara användbart.
10st parallellkopplade ger 1000000uF vilket är 1F....om mitt minne inte sviker mig big_smile
Senast redigerat av Lonefox (18 augusti 2008)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

284 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#4
ja jag vet att det har diskuteras hejvilt med det där om kondingar .   jag har en 90 amp generator och ett exide maxxima 900 dc batteri   och duktigt med kablar .   men för den sakens skull betyder ju det att jag inte kan ha en konding på det   lr hur ?    vet inte av nåra billige kondingar en dem


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2008
#5
Tja du kan ju köpa 1F rakt av med en gång.....finns en uppsjö att välja på.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
18 augusti 2008
#6
Lonefox skrev:
1000000uF vilket är 1F....

Det blir iaf 1000000000000pF. wink

1 661 Inlägg
18 augusti 2008
#7
Köp ett snabbt (låg impedans) batteri istället. Typ optima, kondingar är bara för show.

284 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#8
Hardjim skrev:
Köp ett snabbt (låg impedans) batteri istället. Typ optima, kondingar är bara för show.

ok       så du tror inte att mitt exide mixxima 900 dc duger då lr ?    om du tror att kondingar bara är för show  så har du ju helt fel .   hör du inte hur dumt det låter.  då kan väll alla bygga sina kondingar med samma styrka eftersom det inte spelar någon roll när dem bara är för show .   hummmm


133 Inlägg
18 augusti 2008
#9
en kondensator fungerar på detviset att den lagrar ström i kondensatorn sen tar steget den mängd ström den vill ha frön kondensatorn och kondensatorn är alltid full alltås steget får hjämt med störm och den störm den vill ha.. det moste vara bra och inte för show? :S

NoDDaN

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2008
#10
_NoDDaN_ skrev:
en kondensator fungerar på detviset att den lagrar ström i kondensatorn sen tar steget den mängd ström den vill ha frön kondensatorn och kondensatorn är alltid full alltås steget får hjämt med störm och den störm den vill ha.. det moste vara bra och inte för show? :S

Där har du fel....

Visst en kondensator lagrar ström, men den laddar ur sig med. SÅ länge batteriet hänger med att leverera ström till stegen så är kondensatorn alltid fullladdad. Men när batteriet INTE orkar med så laddas kondensatorn ur, och den måste ju laddas upp igen och det görs via batteriet, men vad händer om batteriet inte orkar med? Jo kondensatorn laddas inte heller upp.

En kondensator är bäst vid små dippar då den hänger med och inte stora som vid långa basmattor....

Detta har tagits upp MÅNGA gånger.....så söka kanske vore en bra idé?

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

284 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
#11
om vi säger att man ska köra ton då.   skulle det då var så fel med en stor konding som hjälpte hålla späningen uppe några sek . om man nu inte vill ha ett extra batteri där bak lr   har jag helt fel lr ???


21 761 Inlägg
18 augusti 2008
#12
Nja, när man kör ton så handlar det ju om flera sekunder och då gör inte kondingen någon speciell nytta eftersom spänningen sjunker långsamt, inte snabbt. Där gäller det att ha så mycket kraft som möjligt och då är det stor generator eller mycket batterikapacitet som gäller. smile

133 Inlägg
18 augusti 2008
#13
Lonefox skrev:
_NoDDaN_ skrev:
en kondensator fungerar på detviset att den lagrar ström i kondensatorn sen tar steget den mängd ström den vill ha frön kondensatorn och kondensatorn är alltid full alltås steget får hjämt med störm och den störm den vill ha.. det moste vara bra och inte för show? :S

Där har du fel....

Visst en kondensator lagrar ström, men den laddar ur sig med. SÅ länge batteriet hänger med att leverera ström till stegen så är kondensatorn alltid fullladdad. Men när batteriet INTE orkar med så laddas kondensatorn ur, och den måste ju laddas upp igen och det görs via batteriet, men vad händer om batteriet inte orkar med? Jo kondensatorn laddas inte heller upp.

En kondensator är bäst vid små dippar då den hänger med och inte stora som vid långa basmattor....

Detta har tagits upp MÅNGA gånger.....så söka kanske vore en bra idé?

Ja klart kondensatorn laddas ur.
Om vi säger så här. batteriet laddar ju upp kondensatorn då fins det ström i kondensatorn alltås så blir kondensatorn som ett extra bateri ett bateri som bara används till steget.

men batteriet moste ju fortfarande ladda på kondensatorn så det fins ström där den kan ta ifrån. Kondensatorn är ju full laddad när man börjar spela.

brl sa att en kondensator skulle lösa mitt lampblinkninsporblem och det innebär ju att varge gång det basar så får allt i bilen för lite ström om jag då har en kondensator där bara steget tar störm ifrån så borde det ju bli mkt bättre eftersom där fins det alltid ström för enbart steget att ta ström ifrån?

NoDDaN

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 augusti 2008
#14
_NoDDaN_ skrev:
Lonefox skrev:
_NoDDaN_ skrev:
en kondensator fungerar på detviset att den lagrar ström i kondensatorn sen tar steget den mängd ström den vill ha frön kondensatorn och kondensatorn är alltid full alltås steget får hjämt med störm och den störm den vill ha.. det moste vara bra och inte för show? :S

Där har du fel....

Visst en kondensator lagrar ström, men den laddar ur sig med. SÅ länge batteriet hänger med att leverera ström till stegen så är kondensatorn alltid fullladdad. Men när batteriet INTE orkar med så laddas kondensatorn ur, och den måste ju laddas upp igen och det görs via batteriet, men vad händer om batteriet inte orkar med? Jo kondensatorn laddas inte heller upp.

En kondensator är bäst vid små dippar då den hänger med och inte stora som vid långa basmattor....

Detta har tagits upp MÅNGA gånger.....så söka kanske vore en bra idé?

Ja klart kondensatorn laddas ur.
Om vi säger så här. batteriet laddar ju upp kondensatorn då fins det ström i kondensatorn alltås så blir kondensatorn som ett extra bateri ett bateri som bara används till steget.

men batteriet moste ju fortfarande ladda på kondensatorn så det fins ström där den kan ta ifrån. Kondensatorn är ju full laddad när man börjar spela.

brl sa att en kondensator skulle lösa mitt lampblinkninsporblem och det innebär ju att varge gång det basar så får allt i bilen för lite ström om jag då har en kondensator där bara steget tar störm ifrån så borde det ju bli mkt bättre eftersom där fins det alltid ström för enbart steget att ta ström ifrån?

Det KAN göra nytte om lampor blinkar iom att det rör sig om mindre dippar, dock beror det på vilka lampor som blinkar. Känsliga lågwattare som innerbelysning o dyl. ja....men lamporna i strålkastarna? Nej....där är det bättre strömförsörjning som gäller för det visar att det är kraftigare dippar.

Finns en anledning till varför jag själv har bytt till en 120A generator och har 50mm2 hela vägen från den bak till stegen.....även alla jordkablar....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

133 Inlägg
18 augusti 2008
#15
Lonefox skrev:
_NoDDaN_ skrev:
Lonefox skrev:

Där har du fel....

Visst en kondensator lagrar ström, men den laddar ur sig med. SÅ länge batteriet hänger med att leverera ström till stegen så är kondensatorn alltid fullladdad. Men när batteriet INTE orkar med så laddas kondensatorn ur, och den måste ju laddas upp igen och det görs via batteriet, men vad händer om batteriet inte orkar med? Jo kondensatorn laddas inte heller upp.

En kondensator är bäst vid små dippar då den hänger med och inte stora som vid långa basmattor....

Detta har tagits upp MÅNGA gånger.....så söka kanske vore en bra idé?

Ja klart kondensatorn laddas ur.
Om vi säger så här. batteriet laddar ju upp kondensatorn då fins det ström i kondensatorn alltås så blir kondensatorn som ett extra bateri ett bateri som bara används till steget.

men batteriet moste ju fortfarande ladda på kondensatorn så det fins ström där den kan ta ifrån. Kondensatorn är ju full laddad när man börjar spela.

brl sa att en kondensator skulle lösa mitt lampblinkninsporblem och det innebär ju att varge gång det basar så får allt i bilen för lite ström om jag då har en kondensator där bara steget tar störm ifrån så borde det ju bli mkt bättre eftersom där fins det alltid ström för enbart steget att ta ström ifrån?

Det KAN göra nytte om lampor blinkar iom att det rör sig om mindre dippar, dock beror det på vilka lampor som blinkar. Känsliga lågwattare som innerbelysning o dyl. ja....men lamporna i strålkastarna? Nej....där är det bättre strömförsörjning som gäller för det visar att det är kraftigare dippar.

Finns en anledning till varför jag själv har bytt till en 120A generator och har 50mm2 hela vägen från den bak till stegen.....även alla jordkablar....

ok ja vet dock inte vad jag har för generator i min bil men är en standard med standard kablar. från batteriet har jag MDS 500kr kablar i min bil dom är vell 7mm? är vell inget att hurra för.

Innerbelysningen blinkar även halv och hellysen men det är yterst lite. Kommer en kondensator lösa mitt problem eller moste jag köpa nya fetare kabler eller dra om kablar från jeneratorns jord och pluss kablar. eller helt änkelt byta jenerator? För det är ju inge bra för steget när den för ojömt med störm vill inte att sakerna ska gå sönder

NoDDaN

1 634 Inlägg
18 augusti 2008
#16
Nu får det fan va slut på allt detta jävla tjat emot kondningar. Är en kanongrej. perfekt om man inte vill montera ett batteri intill slutstegen där bak. En kondning lämnar ström snabbare än ett batteri och kostar mindre, tar mindre plats osv, Såvida man inte har en monsteranläggning som drar sjuhelsikes mycket ström konstant räcker det med en kondning som backar upp då steget drar lite extra och behöver en liten knuff.

Jag skall ha ett gäng kondningar i mitt nya bygge iaf, OCH extra batteri.

/Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

16 197 Inlägg
18 augusti 2008
#17
andreas_gbg_ skrev:
Nu får det fan va slut på allt detta jävla tjat emot kondningar. Är en kanongrej. perfekt om man inte vill montera ett batteri intill slutstegen där bak. En kondning lämnar ström snabbare än ett batteri och kostar mindre, tar mindre plats osv, Såvida man inte har en monsteranläggning som drar sjuhelsikes mycket ström konstant räcker det med en kondning som backar upp då steget drar lite extra och behöver en liten knuff.

Jag skall ha ett gäng kondningar i mitt nya bygge iaf, OCH extra batteri.

/Andreas

men en konding kan aldrig lagra lika mycke ström som ett batteri..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 634 Inlägg
18 augusti 2008
#18
evilaudio skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Nu får det fan va slut på allt detta jävla tjat emot kondningar. Är en kanongrej. perfekt om man inte vill montera ett batteri intill slutstegen där bak. En kondning lämnar ström snabbare än ett batteri och kostar mindre, tar mindre plats osv, Såvida man inte har en monsteranläggning som drar sjuhelsikes mycket ström konstant räcker det med en kondning som backar upp då steget drar lite extra och behöver en liten knuff.

Jag skall ha ett gäng kondningar i mitt nya bygge iaf, OCH extra batteri.

/Andreas

men en konding kan aldrig lagra lika mycke ström som ett batteri..tongue

Nej men det har jag inte sagt heller, men du om nån här borde väl förstå vad jag menar?

Numera Saab 9-5 Aero -00

16 197 Inlägg
18 augusti 2008
#19
andreas_gbg_ skrev:
evilaudio skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Nu får det fan va slut på allt detta jävla tjat emot kondningar. Är en kanongrej. perfekt om man inte vill montera ett batteri intill slutstegen där bak. En kondning lämnar ström snabbare än ett batteri och kostar mindre, tar mindre plats osv, Såvida man inte har en monsteranläggning som drar sjuhelsikes mycket ström konstant räcker det med en kondning som backar upp då steget drar lite extra och behöver en liten knuff.

Jag skall ha ett gäng kondningar i mitt nya bygge iaf, OCH extra batteri.

/Andreas

men en konding kan aldrig lagra lika mycke ström som ett batteri..tongue

Nej men det har jag inte sagt heller, men du om nån här borde väl förstå vad jag menar?

jo fast ja skulle då hellre ha ett extra batteri en en/fler kondingar.. iaf om man har nån form av större monoblock..

i chevan sitter de ju 4 STORA banner batterier å i mitt nya bygge sitter de 9 st banner batterier.. kondingar

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 634 Inlägg
18 augusti 2008
#20
Asså jag själv har ett extra batteri och inga kondningar i nuläget. MEN det som är så jäkla fel är att alla bara smutskastar kondningar hela tiden. Som jag skrev i mitt inlägg ovan att såvida man inte har en anläggning som drar en jäkla massa ström hela tiden så räcker det ofta med en kondning för att få lite bättre dynamik.

Det märkte jag själv i min första anläggning där jag hade 2st rockford Punch steg, 1st 4-kanals och 1st mono, samt 1st batteri på orginalplats fram. Blev en jäkla skillnad med en 1F kondning på monoblocket. Enkelt och billigt för en snabb förbättring.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00


Sök