2712
Sök

Missljud Höger bak, Volvo 740

1 319 Inlägg
9 november 2010
StlpMK skrev:
sleepyoh skrev:
StlpMK skrev:

Har samma. Kan va pinjongen!? Annars så är det nog diffen för om du gasar så så tystnar det eller??

yes vid accerlation låter det ingenting. kände däremot lite under idag, stödlagret verkar vara galet slut, vill minnas att det ska kännas ganska stummt, men jag kan vicka upp ner sidled c:a 2cm.

Okej, för på min är stödlagret "stumt" iaf, har du olja i diffen??

Annars så tror jag det har med Diffklumpen att göra, iom att det tystnar när man gasar.

olja finns. tog bort pluggen bak och det ligger nästan precis i kanten. Volvo tar hem stödlagret tills i morgon, så börjar att byta det iaf. om det inte är det antar jag att det är diffen. köpa ny bakaxel eller byta diff? antar att det är ny bakaxel som gäller.

_----------'

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
9 november 2010
sleepyoh skrev:
StlpMK skrev:
sleepyoh skrev:

yes vid accerlation låter det ingenting. kände däremot lite under idag, stödlagret verkar vara galet slut, vill minnas att det ska kännas ganska stummt, men jag kan vicka upp ner sidled c:a 2cm.

Okej, för på min är stödlagret "stumt" iaf, har du olja i diffen??

Annars så tror jag det har med Diffklumpen att göra, iom att det tystnar när man gasar.

olja finns. tog bort pluggen bak och det ligger nästan precis i kanten. Volvo tar hem stödlagret tills i morgon, så börjar att byta det iaf. om det inte är det antar jag att det är diffen. köpa ny bakaxel eller byta diff? antar att det är ny bakaxel som gäller.

Okey, Ska testa att rycka i stödlagret på min också och se om det blivit mer glapp om det inte är glapp så är det nog att byta lite. Tror det räcker med diffen, men kanseke är något med pinjongen å kronhjulet som glappar...

...........Team T-Röd Racing.............

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
27 november 2010
Nån av er som hade missljud som fixat felet? big_smile

445 Inlägg
2 december 2010
har samma ljud på min 740 också, har bytt hardskivan som va helt slut men det dunkar fortfarande som satan, så det blir stödlager nästa. kände på det och de glappar minst 2cm, låter som en hel jävel under färd:)

1 319 Inlägg
2 december 2010
StlpMK skrev:
Nån av er som hade missljud som fixat felet? big_smile

Tyvärr inte, behövde bil akut i arbetet så panikköpte en fiat strada diesel:P Det sket sig med stödlager och hela kittet på volvo, tänkte dock ta nya friska tag i helgen och riva lite och fakking gå till botten med det här.

Hur har det gått själv? /Sleepy

_----------'

1 319 Inlägg
2 december 2010
whoiswho skrev:
har samma ljud på min 740 också, har bytt hardskivan som va helt slut men det dunkar fortfarande som satan, så det blir stödlager nästa. kände på det och de glappar minst 2cm, låter som en hel jävel under färd:)

Jag har märkt på min att det bara låter när jag belastar vänster, har du något liknande fenomen?

_----------'

Industritekniker
433 Inlägg
10 januari 2011
Hej!
Jag har samma problem som tidigare nämnt. Min 940 klonkar från vad som låter som vänster bak när man kör. Håller man konstant fart eller släpper gasen och rullar klonkar det. Under acceleration är det tyst. Kopplingen nedtryckt/uppsläppt gör ingen skillnad. Ljudets "hastighet" ökar med farten på bilen. Felet började först med ett mindre klonkande som efter ca 200mil blev högre och mer distinkt. Det hela började med att jag gjorde en rejäl börnis. Vad kan vara fel? Kan tillägga att jag kört ca 800mil med felet och det blir inte längre värre.

Tack på förhand! MVH

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
10 januari 2011
Magistern skrev:
Hej!
Jag har samma problem som tidigare nämnt. Min 940 klonkar från vad som låter som vänster bak när man kör. Håller man konstant fart eller släpper gasen och rullar klonkar det. Under acceleration är det tyst. Kopplingen nedtryckt/uppsläppt gör ingen skillnad. Ljudets "hastighet" ökar med farten på bilen. Felet började först med ett mindre klonkande som efter ca 200mil blev högre och mer distinkt. Det hela började med att jag gjorde en rejäl börnis. Vad kan vara fel? Kan tillägga att jag kört ca 800mil med felet och det blir inte längre värre.

Tack på förhand! MVH

Hade likadant på min och det var att ett drev i diffen hade ett litet glapp som sedan ekade ut i drivaxeln, så nu har jag fixat det och det är alldeles tyst nu smile

1 319 Inlägg
17 januari 2011
Magistern skrev:
Hej!

Tack på förhand! MVH

Hade precis samma grej, dock inte kört bilen något mer förrän igår, samma hederliga klonk, men efter några turer på Ikea's parkering har jag nu ett till ännu värre klonkande mer metalliskt ljud som låter. spännande detta, blir att riva och eventuellt svetsa skiten.. roll

_----------'

1 319 Inlägg
20 april 2011
Låtit det gå ett tag, men tog tag i skiten och körde till verkstan. tog bort locket till diffen, galet glapp, ryckte man i hjulet så åkte kuggarna upp och ner i axeln. såg ingenting suspekt förutom det. Tog bort drivaxlarna och svetsade skiten, återanvände oljan och fick banka in vänsta drivaxeln lite grann efteråt. Allt klonkande försvann. Tugga asfalt nu:rolleyes:

_----------'

250 Inlägg
31 augusti 2013
Har samma problem men allt från stöd lager till hardyskiva och bakxel är kollat !
Hitta mitt fel brist fällig infästning till främmre del av upphängning till bakaxel inget roligt.

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D

Sök