Hur gör man för att gå ur svenska kyrkan??

karlsson_6 Volvo Fantast
19 augusti 2008 · 194 Inlägg

Losgard skrev:
Var har ni för anledning att gå ur kyrkan? Det är ju inte direkt några stora kostnader/år. smile

2 år gamla procent siffror hittar inte året deklaration.

Kyrkoskatt med begravningsavgift
320000-2,20%=7040 kr

Enbart begravningsavgift
320000-0,69%=2208 kr

Jag spara 4832 kr om året på att gå ur

Lägger hellre dom på något annat

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

MightyMike skrev:
Är det bara jag som står frågande till varför barn automatiskt blir medlemmar i Svenska Kyrkan då dom döpts..?

Det är ju det som dopet syftar till, barnet får ju sin religion vid dopet.

Bättre än förr då man blev med när man föddes som svensk medborgare.. roll

blacken
19 augusti 2008 ·

steifan skrev:

MightyMike skrev:
Är det bara jag som står frågande till varför barn automatiskt blir medlemmar i Svenska Kyrkan då dom döpts..?

Det är ju det som dopet syftar till, barnet får ju sin religion vid dopet.

Bättre än förr då man blev med när man föddes som svensk medborgare.. roll

Det är ju fel att döpa ett barn som inte har någon talan och det är inte heller enligt Bibeln rätt att göra det..

MadeByMe Tjofs Media/MaxxStreet
19 augusti 2008 · 2 362 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
De där hundralapparna i månaden lägger jag hellre på en parabol och HD-kanaler så har jag ett verkligt bevis på att jag får något vettigt ifrån ovan.

haha.. klockrent!!


Själv så gick jag ur när jag fyllde 18 år!
Jag har absolut inget med kyrkan att göra, jag är inte ens döpt som tur är! smile
Knnfimerad, nepp

Avstår gärna så mycket som möjligt från kyrkan, tackade nej till ett foto jobb åt en Kör i en kyrka, haha

MaxxStreet - För gatbilar och drifting
Tjofs Media - Foto/Video/Grafik
Volkswagen Golf "Hebbe" (2014)
Audi A4 B7 2.0 tfsi Quattro "Deadpool" (2006)
Audi A3 "Hertzificerad S3 Replica" (2004)
Hamilton
19 augusti 2008 · 8 864 Inlägg

Trådskaparen fick svar på sin fråga för 3 sidor sedan......

Fotograf på tierpidag.se
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 augusti 2008 · 10 427 Inlägg

Hamilton skrev:
Trådskaparen fick svar på sin fråga för 3 sidor sedan......

Synd att detta är ett diskussionsforum där man utbyter information wink

Hamilton
19 augusti 2008 · 8 864 Inlägg

steifan skrev:

Hamilton skrev:
Trådskaparen fick svar på sin fråga för 3 sidor sedan......

Synd att detta är ett diskussionsforum där man utbyter information wink

med olika trådar för varje ämne.... eller ska vi ta allt i en och samma tråd?

Fotograf på tierpidag.se
MaZzej
19 augusti 2008 · 136 Inlägg

haha men snälla!! det handlar ju fortfarandet om ämnet och om han nu har fått sitt svar o känner sig nöjd behöver just han inte läsa tråden mer och dem som vill diskutera kan väl få d?
Lite för många "försöka vara moderator på garaget" wannabies verkar d som.

De Säger Vi Hej!
golf88
4 september 2008 · 956 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
De där hundralapparna i månaden lägger jag hellre på en parabol och HD-kanaler så har jag ett verkligt bevis på att jag får något vettigt ifrån ovan.

hahah jaa det har du helt  rätt i faktiskt

eldus veldus
Audi A6 (2017)
sand3rs
4 september 2008 · 182 Inlägg

Personligen är de pengarna ett litet pris ekonomiskt att betala. Är det bara jag som ser att man "behåller rötterna" till farföräldrar många generationer tillbaka genom att vara med i kyrkan, döpas, giftas osv. Jag är den förste att erkänna att jag aldrig är i kyrkan förutom vid just dessa tillfällen, men jag ska ALDRIG gå ur för att tjäna några slantar.

Dessutom ser jag gärna att kristendomen är Sveriges största religion, oavsett ifall folk är religiösa eller ej. I denna takt är det kanske en tidsfråga innan islam tar den rollen. Varför ska VI slänga bort våra rötter, traditioner och kulturer för någon hundring i månaden?

soyd
12 februari 2010 · 1 853 Inlägg

Själv ser jag det lite som att om jag inte spelar fotboll, så vill jag ju givetvis inte betala avgiften för att vara med i laget.

Hade jag varit i kyrkan varje söndag osv och nyttjat den så klart jag hade velat betala för det, men nu gör jag inte det. Så då vill jag heller inte betala för det.... enkelt va ?

Men sedan så ser jag mig ändå som kristen jag är uppvuxen efter allt vad svenska traditioner heter och ser mig som kristen men inte speciellt troende... (om jag någon gång får egna barn kommer jag fostra dom som jag själv vart fostrad....)

Så bara för att man går ur kyrkan innebär ju inte att man inte är kristen längre... Du kan ju se dig själv som idrottare utan att vara med i en idrottsförening.

Sedan råkar jag veta att präster inte direkt har dåliga löner... Och visst kanske dom ska ha det. Men det är ju dock vi som är med som betalar deras löner...

Så en fråga till: Hur funkar det blir det att man automatiskt betalt mindre skatt varje månad, eller betalar man som vanligt och sedan dras det av och kommer i en klump summa vid en eventuell skatt återbäring ?

Anledningen att jag frågar är för att när jag gick ur 2007:a så gick jag ur för sent för att det skulle gälla för 2008:a så 2009 är mitt första år som ej medlem...

/mvh soyd

mebben Troligen galen...
12 februari 2010 · 567 Inlägg

Soyd:
Du kan säga till din arbetsgivare att dra motsvarande mindre i skatt på din lön varje månad så får du pengarna direkt.
Drar din arbetsgivare av lika mycket som tidigare så kommer pengarna tillbaka med skatteåterbäringen.

soyd
12 februari 2010 · 1 853 Inlägg

mebben skrev:
Soyd:
Du kan säga till din arbetsgivare att dra motsvarande mindre i skatt på din lön varje månad så får du pengarna direkt.
Drar din arbetsgivare av lika mycket som tidigare så kommer pengarna tillbaka med skatteåterbäringen.

Aha ok tackar, det var som jag misstänkte då smile

Jag kan nog tycka att det är skönare att få en eventuell liten klump summa på återbäringen lagom till semestern och allt det wink

/mvh soyd

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 februari 2010 · 1 874 Inlägg

Sokrates skrev:
Nej , och du får ej gifta dig/begravas, men det är väl inget man behöver oroa sig om?

/Tommy.

FEL! Begravningsavgiften går inte att komma ifrån. Gifta dig/döpa dina barn i kyrkan får du så länge din partner är med. Annars går det ju att gifta sig borgerligt o.s.v. Same shit, different places. Typ...

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 februari 2010 · 1 874 Inlägg

En annan sparar 3 - 4.000 kr på att gå ur kyrkan. Räkna med att 1% av din totala årslön går till kyrkan (ca).

Många verkar säga att det är skit samma, att det är en bra tradition. Skitsnack säger jag! Ska man vara med i kyrkan så ska det vara något som man ska stå för. Jag vill inte betala till en religion som jag tycker inte är något annat än ett påhitt! Låt säga att kyrkan var en hårdnazistisk/politisk organisation eller kanske... en organisation som är för pedofili... skulle ni ändå betala, om det är så att organisationen i fråga har funnits länge och att det är en "tradition" i landet? Det skulle då inte jag. Jag tycker att det krävs mer än en sådan orsak för att vilja vara en del av kyrkan.

Jag är inte troende, tror inte på att man måste ingå äktenskap inför gud, att man måste låta gud välsigna ens barn efter dess födelse, eller något i den stilen. Jag tror inte ens att det sitter någon liten farbror som avgör mitt öde efter detta liv. Det man eventuellt vinner på att vara med i Svenska kyrkan är väl någon falsk förhoppning om att man, genom att betala deras löner och verksamheter, kanske får det bättre när man dör. Thats my thoughts.

Därför tycker jag att det är totalt meningslöst att slänga iväg pengar, även om det inte är några katastrofalt höga summor, på något som man inte står för. Så om ni tycker att man kan betala, bara för att det är "tradition med kyrkan" i Sverige. Då tycker jag helt ärligt att ni kanske inte har alla hästar i stallet....

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 februari 2010 · 1 874 Inlägg

Man behöver inte fylla i en blankett och göra sådant krångel. Funkar att maila till sin lokala församling och säga att man vill träda ur kyrkan. Då skickar dom hem ett brev där du får godkänna detta, och sedan posta. Klart.

enpatte
15 februari 2010 · 498 Inlägg

karlsson_6 skrev:

Losgard skrev:
Var har ni för anledning att gå ur kyrkan? Det är ju inte direkt några stora kostnader/år. smile

2 år gamla procent siffror hittar inte året deklaration.

Kyrkoskatt med begravningsavgift
320000-2,20%=7040 kr

Enbart begravningsavgift
320000-0,69%=2208 kr

Jag spara 4832 kr om året på att gå ur

Lägger hellre dom på något annat

Tittade också på en deklaration från 2008 inkomst: 370 000, kyrkoskatt: ca 6000kr.
De pengarna kan man göra något roligare för.

Rspeter Audi A5 quattro driver.
15 februari 2010 · 2 203 Inlägg

Ca 3600:- betalades det i onödan till kyrkan under 2008. Gick snabbt ur 2009 när jag läste deklarationen.

soyd
18 februari 2010 · 1 853 Inlägg

När börjar dom skicka ut Deklarationen för 2009?. Man är ju lite nyfiken på hur mycket man får tillbaka... om man får tillbaka nått dvs smile

/mvh soyd

Martin 9-3 Fisketokig
18 februari 2010 · 2 997 Inlägg

soyd skrev:
När börjar dom skicka ut Deklarationen för 2009?. Man är ju lite nyfiken på hur mycket man får tillbaka... om man får tillbaka nått dvs smile

/mvh soyd

19 Mars började utskicken förra året. Du får nog vänta en månad till innan du börjar passa posten wink

Sen ska den troligen vara klar innan mitten av maj.

Edit: Lite läsvärt men inga nyheter precis:

http://137.61.235.71/privat/skatter/dek … 03653.html

Senast redigerat av Martin 9-3 (18 februari 2010)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang