7446
Sök

Måste man ha minst 98 oktanig bensin vid chipptrimmning?

Mollllgan
18 augusti 2008
Trådstartare
Nja som topic sitter på bsr:s hemsida o kollar

Står nått om att dem rekommenderar minst 98 oktanig bensin? Varför? (Steg3)

Sen undrar jag vad peakar och spikar betyder? Fattar inte detta alls.

Mvh

105 Inlägg
18 augusti 2008
när bilen spikar går den inte rätt! Därav köra med minst 98ans!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
18 augusti 2008
du kan med fördel köra med 98 oktan då den har svårare för att spika då..

892 Inlägg
18 augusti 2008
Spikar betyder (har jag för mig) att bränsle/luft blandningen självantänder i cylindern pga. värme/kompression. Detta resulterar naturligtvis i att bilen kommer gå dåligt beroende på när den tänder fel. Det kan till och med ge alvarliga skador på motorn om man kör med spikningar under längre tid/om spiken kommer riktigt olägligt.

98 oktan har svårare att självantända än 95 oktan, så i sport/race/trim bilar kan det vara smart att köra på en hög oktan halt. Som ett exempel har jag hört att man brukar köra på 105 oktan i rally bilar (etanol?), men det är som sagt bara nått jag hört.

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

457 Inlägg
18 augusti 2008
Ju mer oktantal du har ju svårar blir det för bränslet att "missantändas". Bästa förbrännen blir ju när kolven når sitt övre läge och blandnigen exploderar, och bilen går bättre. Är som Android säger.

Mollllgan
18 augusti 2008
Trådstartare
Ny fråga..

Vilken av dem nyare audimodellerna är trimvänligast??? Kómbi helst=)
Prisklass på bilen max 250k

Ps onödigt med ny tråd men annars ber ja om ursäkt.
Senast redigerat av _S40_ (18 augusti 2008)

Troligen galen...
567 Inlägg
18 augusti 2008
_S40_ skrev:
Ny fråga..

Vilken av dem nyare audimodellerna är trimvänligast??? Kómbi helst=)
Prisklass på bilen max 250k

Ps onödigt med ny tråd men annars ber ja om ursäkt.

För 250 lök borde du kunna få en riktigt sjysst och nästan ny Audi A4 2.0TFSI Avant Quattro samt ett steg 3 trim, 272hk ska det visst ge...
Senast redigerat av mebben (18 augusti 2008)

Mollllgan
18 augusti 2008
Trådstartare
vad innebär fsi och quattro?? vilken av audi modellerna har  finast komfort och väghållning???

Blackline?? innebär?
Senast redigerat av _S40_ (18 augusti 2008)

Troligen galen...
567 Inlägg
18 augusti 2008
_S40_ skrev:
vad innebär fsi och quattro?? vilken av audi modellerna har  finast komfort och väghållning???

Blackline?? innebär?

FSI är VAG´s insprutningssystem, effektivare förbränning=lägre soppaförbrukning.
Quattro är 4 hjulsdrift.

Bäst väghållning har du i RS4, men då räcker inte 250lök, om du inte "nöjer" dig med en RS4 från -01...

Vill du ha hygglig väghållning till vettigt pris är det A3 eller A4 med sportchassie som gäller.
Senast redigerat av mebben (18 augusti 2008)

741 Inlägg
18 augusti 2008
En trimmad bil som körs med 95 oktan kroknar mycket fortfare än om man kör med 98 oktan smile alltså ligga och segdra på 3an och ska köra 100-200 test så är det mycket mycket bättre och köra på 98.. Det var vad Nordic sa till mig när jag trimmade min skönhet..

12 086 Inlägg
18 augusti 2008
Nej, det måste man inte.
Men många chiptrimmare kräver det.

Jag vill sträcka mig så långt som att säga att det sätt oftast kräver 98.

Vad de gäller sugchippade bilar vet jag inte, jag kör min chippade 540 på 95 iaf tongue

Sök