Jag tänkte ställa av min Ford Cougar V6 -99, har inte råd att finansiera den längre men vill samtidigt inte skilja mig från den. Så tänkte ställa av den tills jag behöver den igen eller jag får råd. Så den kan säkerligen stå 2-3 år. Men, jag är total amatör i ämnet och tänkte kolla med er som har läget under kontroll hur jag ska göra. Den är förresten nyservad så allt är fräscht i den så när som på en månad.
Antingen kommer den stå i ett lager på betong under tak. Det kommer bli kallt där, kanske minusgrader men inomhus och relativt torrt, eller så kommer den stå på asfalt ute. Jag kan inget när det gäller att mecka, så jag tänkte göra så att jag tar ut den och kör med den en liten bit någon gång varannan månad eller var tredje så hjulen rättar till sig och batteriet håller sig fräscht. Men utöver det har jag några frågor: (Som sagt - total amatör så ni får ursäkta om frågor dyker upp som är totalt uppenbara.)

* Behöver jag betala något medan den står avställd, typ skatt eller försäkring, eller kostar den inget när den är avställd?
* Hur länge/långt behöver jag köra för att däcken ska jämna till sig och batteriet ladda sig för att klara sig några månader till? Lite sneda däck är ok om dom bara rättar ut sig senare.
* Ska jag ta ut batteriet och låta det stå i rumstemp? Har ingen laddare dock och vill inte köpa en så håller det sig verkligen några år? Annars, kan jag bara ta bort minuskabeln tills jag ska ut och köra upp den lite?
* Behöver jag besiktiga den när den är avställd?
* Ska jag använda kapell om den står ute?
* Jag har läst att jag behöver pumpa upp däcken, fylla tanken, tvätta av bilen, ingen handbroms, hälla i frysskydd i spol och kylare, använda fuktslukare och veva ned rutorna lite om den står inne - har ni några övriga schyssta tips?
Många frågor men jag uppskattar alla svar.