Öka hk i b230f på enkelt sätt.

Glader_GT Arbetsterapeut
23 augusti 2008 · 37 Inlägg

varför ta bort katen gör ingen skillnad möjligtvis att bilen går sämre o man får ett otäckt fult ljud i systemet

Opel Vectra 2.0 16v CD "Irmscher line" (1999)
Opel Corsa (1992)
volvo_1987
23 augusti 2008 · 1 675 Inlägg

Glader_GT skrev:
varför ta bort katen gör ingen skillnad möjligtvis att bilen går sämre o man får ett otäckt fult ljud i systemet

sug motorer måste ha ett vist motstånd, Men på turbo gör det en vis skillnad wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!
Glader_GT Arbetsterapeut
23 augusti 2008 · 37 Inlägg

hmmm ok visst....om du visar de effektkurvorna för mig kan jag gå med på det;)

Opel Vectra 2.0 16v CD "Irmscher line" (1999)
Opel Corsa (1992)
MrMad
24 augusti 2008 · 54 Inlägg

en sak du bör tänka på är att om bilen är reggad med kat kan du inte ta bort den utan att få ombesiktning på bilen.

och det är säkert.
hade en kompis som råkade ut för detta i onsdags.
jag skall själva besiktiga  i morgon och har satt på en kat.

mr mad

_freddes
24 augusti 2008 · 194 Inlägg

kör med kat vet ni vad man får i böter om man får flugande besiktning lr??  20,000 Miljöbrott!!..

Volvo Amazon Cab "Weber" (1964)
Volvo Amazon "Brukis Projekt" (1962)
Batta
24 augusti 2008 · 1 353 Inlägg

Bilar som bara blivit gubbkörda har en tendens till att vara rätt rejält igensotade på insidan, och många gubbar man pratat med har ansett att eftersom dom inte varvar nå mycket alls så behöver dom inte byta olja lika ofta....

sen så behöver sugmotorer inte alls ett speciellt motstånd i avgassystemet, enbart om det är 2-takt, och hur många bilmotorer är 2-takt?

och man får inte 20.000 i böter för att köra utan katalysator.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
nordstromj
24 augusti 2008 · 1 772 Inlägg

Portad å planad 531 topp
Värre kam
Extraktor
2,5" avgas system
Sport luftfilter

Och sen ut me baksätet, reservhjulet och varningstriangeln! wink

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Amazon_123GT Driifter;)
24 augusti 2008 · 1 630 Inlägg

de e lag på varingstriangeln;) ta bort servopumpen den stjäl ju effekt och väger sen finns de ju en jäkla massa inredning och onödigt plast om man nu ska plocka bort allt onödigt..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
rotary12
24 augusti 2008 · 482 Inlägg

torpis skrev:
tänk själv en gubbe som alltid kör 40 på 5:an...  olja skvätter inte upp på cylinderväggar like mycket som om man varvar till 5000rpm...  sot sätte sig i kanaler, ventilsäten, på ventiler i kolvringar mm.

jag tror en motor som är aktivt körd av den normale gasglade håller bäst effekt med tiden.

Kunde inte sagt det bättre själv! Körde svärfars volvo 740 häromdagen (och han påstår ju att hans motor är så gott som ny för att han inte "kör som en idiot") och j*vlar vad illa den gick vid 3500rpm. tongue

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
Topper Gillar stora förgasare
24 augusti 2008 · 342 Inlägg

Skall man trimma en bil är ju allt beronde på hur mycket pengar man är villig att lägga.
Nr 1 man skall göra är att ställa in kamaxel rätt på en volvo. Det kan slå på upp till 5 grader på remskivan.
Genom att ställa om insugsventilens läge hur mycket den ligger före avgasen kan man variera lite av motorns karaktär. Ställer man den så den öppnar upp till 7 tiondelar före avgasen får man en mer varvvillig motor.

Nr 2 skaffa extrakorrör. Gör gigantskillnad på låg & mellan register.

Nr 3 fixa toppen och annan kamaxel.

Planar du en volvo topp mer än 2 mm bör du använda en ford kamrem pga att den hoppar ganska lätt annars.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
BMW-Power83
25 augusti 2008 · 29 Inlägg

torpis skrev:

Amazon_123GT skrev:
kvittar väl om man gubbkör? motorn har snurrat precis lika många varv för det. sen att de sliter mer resten av bilen om du kör som en idiot o inte liger o fiser i 70 på vägen..

de enda som är intressant är o veta att den är servad ordentligt me rätt intervall

Baserat på kännsla från de fysiklektioner man intresserat deltagit på så tror jag en motor som kört aktivt ger mest effekt efter "många mil"

tänk själv en gubbe som alltid kör 40 på 5:an...  olja skvätter inte upp på cylinderväggar like mycket som om man varvar till 5000rpm...  sot sätte sig i kanaler, ventilsäten, på ventiler i kolvringar mm.

jag tror en motor som är aktivt körd av den normale gasglade håller bäst effekt med tiden.

Men man kan ju få värsting kolvar om man har ett tjockt lager sot på dom, enligt vissa roll

Senast redigerat av BMW-Power83 (25 augusti 2008)

I´d rather push a BMW than drive an Audi!!!
Framhjulsdrift är för bögar och kärringar!!!
Audi har en viktfördelning som en slägga med träskaft!!!
FWD suger get ***!!!
Mr_EmCom Med.lem
25 augusti 2008 · 3 759 Inlägg

Du kan ju börja med den här, å sen arbeta utifårn den

http://i11.tinypic.com/4gdj5u8.jpg

Senast redigerat av Mr_EmCom (25 augusti 2008)

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
25 augusti 2008 · 357 Inlägg

BMW-Power83 skrev:

torpis skrev:

Amazon_123GT skrev:
kvittar väl om man gubbkör? motorn har snurrat precis lika många varv för det. sen att de sliter mer resten av bilen om du kör som en idiot o inte liger o fiser i 70 på vägen..

de enda som är intressant är o veta att den är servad ordentligt me rätt intervall

Baserat på kännsla från de fysiklektioner man intresserat deltagit på så tror jag en motor som kört aktivt ger mest effekt efter "många mil"

tänk själv en gubbe som alltid kör 40 på 5:an...  olja skvätter inte upp på cylinderväggar like mycket som om man varvar till 5000rpm...  sot sätte sig i kanaler, ventilsäten, på ventiler i kolvringar mm.

jag tror en motor som är aktivt körd av den normale gasglade håller bäst effekt med tiden.

Men man kan ju få värsting kolvar om man har ett tjockt lager sot på dom, enligt vissa roll

De värkar som om ingen riktigt tänker på att en maskin mår inga bra i längden av att man sitter o varvar me den, kolvringarna blir glappa, lager slits mera mm.  Tror nog de bästa är en blandad körning i sånafall att man sotar ur den någon gång ibland bara.....

epapower
25 augusti 2008 · 593 Inlägg

Det bästa alternativet för dig är nog att försöka få tag i en 531 topp som du kan plana av ca 1mm, även porta upp avgaskanalerna lite, på med en vettig kam ex, vx3 kam lr en k-kam.

sedan på med extraktorrör och 2,5" system, pressa BTR ngt så du får upp soppa till ca 3,3-3,4 bar, sedan har du närmaree 150-160hk..

hade likande setup på min förstabil fast ja hade en ordentligt portad och planad 530 topp och ja körde  jämt me lika tunga bilar på ca 150-160hk (dock inte turbobilar)

är ju så tyvärr att det är både svårt och dyrt att trimma en sugis, det är ren fakta, oavsett märke.. men gör ngt åt det hållet ja nämde så har du en garanterat mkt roligare bil än orginal iaf smile, lycka till

nordstromj
25 augusti 2008 · 1 772 Inlägg

epapower skrev:
sedan på med extraktorrör och 2,5" system, pressa BTR ngt så du får upp soppa till ca 3,3-3,4 bar, sedan har du närmaree 150-160hk..

hade likande setup på min förstabil fast ja hade en ordentligt portad och planad 530 topp och ja körde  jämt me lika tunga bilar på ca 150-160hk (dock inte turbobilar)

Det där med att pressa BTR:en har jag läst en del om, är det en bra grejj att göra? Och hur gör man? Pressar man den bara med hjälp av skruvstycket eller?

Och får man verkligen 150-160 av att endast göra detta på t.ex en f-motor?

Senast redigerat av NordstromJ (25 augusti 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Marcus_89 Biltokig elektriker
25 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

NordstromJ skrev:

epapower skrev:
sedan på med extraktorrör och 2,5" system, pressa BTR ngt så du får upp soppa till ca 3,3-3,4 bar, sedan har du närmaree 150-160hk..

hade likande setup på min förstabil fast ja hade en ordentligt portad och planad 530 topp och ja körde  jämt me lika tunga bilar på ca 150-160hk (dock inte turbobilar)

Det där med att pressa BTR:en har jag läst en del om, är det en bra grejj att göra? Och hur gör man? Pressar man den bara med hjälp av skruvstycket eller?

Och får man verkligen 150-160 av att endast göra detta på t.ex en f-motor?

Nej, man får inga 150-160 av det.  wink Pressa btr känns inte som någon seriös metod.

nordstromj
25 augusti 2008 · 1 772 Inlägg

Marcus_89 skrev:

NordstromJ skrev:

epapower skrev:
sedan på med extraktorrör och 2,5" system, pressa BTR ngt så du får upp soppa till ca 3,3-3,4 bar, sedan har du närmaree 150-160hk..

hade likande setup på min förstabil fast ja hade en ordentligt portad och planad 530 topp och ja körde  jämt me lika tunga bilar på ca 150-160hk (dock inte turbobilar)

Det där med att pressa BTR:en har jag läst en del om, är det en bra grejj att göra? Och hur gör man? Pressar man den bara med hjälp av skruvstycket eller?

Och får man verkligen 150-160 av att endast göra detta på t.ex en f-motor?

Nej, man får inga 150-160 av det.  wink Pressa btr känns inte som någon seriös metod.

Menade givetvis inte bara att pressa BTRen utan även det andra, toppen, kammen och de tongue

Seriöst å seriöst, det är inte så j*vla noga då om vi säger så smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Marcus_89 Biltokig elektriker
25 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

Ok, effekten ökar kanske 20hk+ om du har tur wink Men motorns karaktär ändras ju med wink

Senast redigerat av Marcus_89 (25 augusti 2008)

nordstromj
25 augusti 2008 · 1 772 Inlägg

Marcus_89 skrev:
Ok, effekten ökar kanske 20hk+ om du har tur wink Men motorns karaktär ändras ju med wink

Okejokej smile Det var väl ganska dugligt, dock får man väl betala en del för de tongue

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
Marcus_89 Biltokig elektriker
25 augusti 2008 · 3 352 Inlägg

Trimma sugisar är dyrt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang