2072
Sök

2 Slutsteg, en eller två kondesatorer???

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
Har fixat två steg o tänkte köra med kondensator. ska jag ha en eller två? eftersom det är två steg.

Och ska man köra en strömkabel fram till kondensatorn (om jag ska ha 1) och sen efter kondensatorn dela till två kablar till  varsit steg. eller ska man dela före och ha två kondensatorer o sen steg?

Saab
344 Inlägg
23 augusti 2008
batteri? optima wink

Kolm
23 augusti 2008
LuCiiifer skrev:
Har fixat två steg o tänkte köra med kondensator. ska jag ha en eller två? eftersom det är två steg.

Och ska man köra en strömkabel fram till kondensatorn (om jag ska ha 1) och sen efter kondensatorn dela till två kablar till  varsit steg. eller ska man dela före och ha två kondensatorer o sen steg?

1 kondensator, 1F per 1000 Watt. Sätt den före ett Strömfördelningsblock så får du kondning på båda stegen, sen får du 2 strömkablar utav 1. Sparar tid och pengar.

Kolm
23 augusti 2008
Kolm skrev:
LuCiiifer skrev:

1 kondensator, 1F per 1000 Watt. Sätt den före ett Strömfördelningsblock så får du kondning på båda stegen, sen får du 2 strömkablar utav 1. Sparar tid och pengar.

Ska du bara ha ren kondning så kör du den på basen, inte fram. Men jag skulle kört före ett distrubutionblock. Så har jag nu.

7 281 Inlägg
23 augusti 2008
Minns inte vem det var men såg någon som kopplade in den direkt på dist.blocket och det är väl allra simplast.
Dvs + in på blocket sen 2 ut till stegen och 1 till kondensatorn.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 augusti 2008
Brains88 skrev:
Minns inte vem det var men såg någon som kopplade in den direkt på dist.blocket och det är väl allra simplast.
Dvs + in på blocket sen 2 ut till stegen och 1 till kondensatorn.

Jorden då? Den skall ju med kopplas parallellt.....isf blir det dubbla plintar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 281 Inlägg
24 augusti 2008
Lonefox skrev:
Jorden då? Den skall ju med kopplas parallellt.....isf blir det dubbla plintar wink

Ska den? Det hade jag aldrig hört förr.
Visserligen är jag inte så inne på kondesatorer så...
Du råkar inte ha någon rolig länk eller så som förklarar lite mer hur såna fungerar på ett inte allt för komplicerat sätt?

7 241 Inlägg
24 augusti 2008
Brains88 skrev:
Lonefox skrev:

Ska den? Det hade jag aldrig hört förr.
Visserligen är jag inte så inne på kondesatorer så...
Du råkar inte ha någon rolig länk eller så som förklarar lite mer hur såna fungerar på ett inte allt för komplicerat sätt?

Det är vad jag minns från skolan och även fått lära mig på senare år.
Kondensatorn ligger som en liten buffert och om den skall kunna agera som sådan måste den ligga parallellt med kablaget (strömvägen) annars blir den kretsen mellan förbrikaren och kondensatorn aldrig sluten.....och sluts den inte så gör kondensatorn ingen som helst nytta.

Är ungefär som att ha ett batteri och strunta i att koppla jordkabeln big_smile

Ingen länk....orkar inte leta upp ngn wink Du får väl googla själv roll

7 281 Inlägg
24 augusti 2008
Hmm okey, låter intressant.
Men om du skulle koppla in en kondensator, hur hade du kopplat in den?

Tänker mest på ifall det skulle vara av dålig kvalité, om det nu finns såna, så den blir en flaskhals istället för att hjälpa så borde det ju vara säkrare om den kopplas in på ett dist. block för plus och ett för jorden.
Då borde man vara säker på att om den kan hjälpa så hjälper den men samtidigt om den skulle vara sämre än batteriet på att ge ut strömmen snabbt så ligger den åtminstonde inte i vägen.

Givetvis med lite planering osv så den och stegen placeras nära blocken så kablarna blir så korta som möjligt.

Eller tänker jag helt galet?
Senast redigerat av Brains88 (24 augusti 2008)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2008
Iochmed att kondensatorn ligger paralellt med batteri och steg så finns inte risken att den flaskar, antingen hjälper den till eller så sitter den bara där som en kopplingsplint. smile Rent spontant skulle jag vilja säga att man ska dra + från batteriet och jord från karossen till kondensatorn, och sen dra kablarna vidare direkt från kondensatorn till steget, men risken då är om jorden lossnar nånstanns... Så det kanske är bättre att dra en separat jord till steget ändå.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

209 Inlägg
24 augusti 2008
LuCiiifer skrev:

Sätt pengarna på ett rejält batteri istället.

7 281 Inlägg
24 augusti 2008
ChriZtoffer skrev:
Iochmed att kondensatorn ligger paralellt med batteri och steg så finns inte risken att den flaskar, antingen hjälper den till eller så sitter den bara där som en kopplingsplint. smile Rent spontant skulle jag vilja säga att man ska dra + från batteriet och jord från karossen till kondensatorn, och sen dra kablarna vidare direkt från kondensatorn till steget, men risken då är om jorden lossnar nånstanns... Så det kanske är bättre att dra en separat jord till steget ändå.

Visst ja, nu när jag tänker efter så förstår jag.
Får skylla på att jag sov dåligt cool

7 241 Inlägg
24 augusti 2008
ChriZtoffer skrev:

Har du separata jordkablar så ser kondensatorn bara snygg ut big_smile
Alltså...har du bara en jordkabel från karossen och en till steget så ligger de vid sidan av varandra och då gör kondensatorn ingen nytta, den lilla nytta den skulle gjort.

Kondensatorn måste ligga parallellt i slingan för att kunna vara verksam.
Om det sker via plint eller direkt spelarmindre roll så långe den ligger parallellt i slingan för att kretsen skall "slutas" som jag sade ovan.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2008
Lonefox skrev:
Alltså...har du bara en jordkabel från karossen och en till steget så ligger de vid sidan av varandra och då gör kondensatorn ingen nytta, den lilla nytta den skulle gjort.

Om det sker via plint eller direkt spelarmindre roll så långe den ligger parallellt i slingan för att kretsen skall "slutas" som jag sade ovan.

Mjo, det är nog sant, om man nu inte har rejält grova jordkablar då som sitter på samma ställe i karossen för både steg och kondning. smile Men som sagt, ska man kunna få ut full effekt av kondningen så lär man nog ha den direkt paralellt med steget och batteriet. Tror faktist jag själv skulle behöva en nu faktist, innerbelysningen har börjat blink väldigt irriterande när man spelar högt....

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
24 augusti 2008
ChriZtoffer skrev:
Lonefox skrev:

Mjo, det är nog sant, om man nu inte har rejält grova jordkablar då som sitter på samma ställe i karossen för både steg och kondning. smile Men som sagt, ska man kunna få ut full effekt av kondningen så lär man nog ha den direkt paralellt med steget och batteriet. Tror faktist jag själv skulle behöva en nu faktist, innerbelysningen har börjat blink väldigt irriterande när man spelar högt....

Nej nej....då ärkondensatorn fort. kopplat vid sidan av. ÄVEN om de delar jordpunkt i karossen.
Både plus och jord skall gå till och från kondensatorn.
Bara att kolla i ett gammalt steg så ser du att kondensatorbanken är kopplat paralellt med strömledningarna wink

Nja kondensator är IMO en quickfix som inte är perfekt i det långa loppet.
Har man blinkade ljus så har man andra problem man får ta tag i innan man lägger till en kondning.
Mår batteriet tex. inte bra så hjälper en konding......ett tag.Sedan när batteriet är heldött så spelar det ingen roll... Dålig kontakt på anslutningar till o från batteriet kan med vara en orsak iom att det orsakar otrevliga spänningsfall.

Detta har vi påpekat förr.....läser folk inte inlägg? wink

Själv kan jag säga att jag INTE behöver en kondensator mkt tack vare en 120Amps generator och 50mm2 hela vägen från den till stegen (förutom ngr dm 20mm2) men jag har bara 0.02V i soänningsfall bak till stegen.
Vad jag däremot skall fixa senare är ett bättre batteri än vad jag har idag.

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Nån som kan svara på frågan istället? lla svarar ju olika

RM-operatör
667 Inlägg
24 augusti 2008
Jag skulle kört 1 konding/steg. Dock om det är två små steg, låt oss säga totalt 800w på båda, då hade jag nog kört båda på en konding,dubbla ledare från kondingen.
Har för övrigt en 1F som ligger och skräpar. Ska till Västerås ikväll vid 22=)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2008
Lonefox skrev:
Nej nej....då ärkondensatorn fort. kopplat vid sidan av. ÄVEN om de delar jordpunkt i karossen.
Både plus och jord skall gå till och från kondensatorn.
Bara att kolla i ett gammalt steg så ser du att kondensatorbanken är kopplat paralellt med strömledningarna wink

Nja kondensator är IMO en quickfix som inte är perfekt i det långa loppet.
Har man blinkade ljus så har man andra problem man får ta tag i innan man lägger till en kondning.
Mår batteriet tex. inte bra så hjälper en konding......ett tag.Sedan när batteriet är heldött så spelar det ingen roll... Dålig kontakt på anslutningar till o från batteriet kan med vara en orsak iom att det orsakar otrevliga spänningsfall.

Detta har vi påpekat förr.....läser folk inte inlägg? wink

Själv kan jag säga att jag INTE behöver en kondensator mkt tack vare en 120Amps generator och 50mm2 hela vägen från den till stegen (förutom ngr dm 20mm2) men jag har bara 0.02V i soänningsfall bak till stegen.
Vad jag däremot skall fixa senare är ett bättre batteri än vad jag har idag.

Måste nog säga att jag inte riktigt håller med dig där, om både kondensatorn och steget är jordade i chassit på lämpligt ställe så bör det inte gör någon större skillnad än att dra kablarna direkt mellan batteri>kondensator>steg då chassit leder ström mycket bra (dock inte karossen, väldigt tunn plåt i den), men jag har väl fel efter 3 års Elutbildning på Gymnasienivå. wink Iallafall så har jag inga större problem med strömmatningen i övrigt, ett fräscht och fint orginalbatteri på 70Ah (fick nytt då det gamla hade stått en stund oladdat i bilhallen...dumt...) och rejäla kablar, dock så ska jorden från batteriet till karossen upgraderas!

Men mitt problem är inte så som för många andra att strålkastarna blinkar, då behövs helt klart bättre strömförsörjning! wink Enda som händer för mig är att en del av innebelysningen samt stereons belysning blinkar när jag spelar med bilen avslagen och det kan jag leva med, så det med att skaffa en kondning var mest ett skämt eftersom jag vet vad dom flesta här tycker om dom. wink

Men back to topic, har läst igenom tråden nu ett antal gånger men jag förstår fortfarande inte varför du (trådskaparen) ska ha en kondning? Är det för showandets skull eller hade du tänkt att det skulle vara någon mening med den? Isåfall så säger jag som alla andra, flera och bättre batterier! Eller till att börja med, se över övrig strömförsörjning såsom kablar, generator och kabelskor.

Lycka till! smile

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
24 augusti 2008
Trådstartare
Har redan ett kraftigt batteri:P plus att det blir lite flashigare i bagaget:D

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 augusti 2008
Aha okej, ja men då är det nog bara att köra den paralellt med det andra, alltså att kablarna går via kondningen till steget. smile Spelar egentligen ingen större roll häller om du kopplar den till bara ett av stegen eller hur du nu gör då den mest kommer aggera kopplingsplint och kanske dämpa en del av dipparna som uppstår vid hög volym.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök