Lonefox skrev:
Nej nej....då ärkondensatorn fort. kopplat vid sidan av. ÄVEN om de delar jordpunkt i karossen.
Både plus och jord skall gå till och från kondensatorn.
Bara att kolla i ett gammalt steg så ser du att kondensatorbanken är kopplat paralellt med strömledningarna

Nja kondensator är IMO en quickfix som inte är perfekt i det långa loppet.
Har man blinkade ljus så har man andra problem man får ta tag i innan man lägger till en kondning.
Mår batteriet tex. inte bra så hjälper en konding......ett tag.Sedan när batteriet är heldött så spelar det ingen roll... Dålig kontakt på anslutningar till o från batteriet kan med vara en orsak iom att det orsakar otrevliga spänningsfall.
Detta har vi påpekat förr.....läser folk inte inlägg?

Själv kan jag säga att jag INTE behöver en kondensator mkt tack vare en 120Amps generator och 50mm2 hela vägen från den till stegen (förutom ngr dm 20mm2) men jag har bara 0.02V i soänningsfall bak till stegen.
Vad jag däremot skall fixa senare är ett bättre batteri än vad jag har idag.
Måste nog säga att jag inte riktigt håller med dig där, om både kondensatorn och steget är jordade i chassit på lämpligt ställe så bör det inte gör någon större skillnad än att dra kablarna direkt mellan batteri>kondensator>steg då chassit leder ström mycket bra (dock inte karossen, väldigt tunn plåt i den), men jag har väl fel efter 3 års Elutbildning på Gymnasienivå.

Iallafall så har jag inga större problem med strömmatningen i övrigt, ett fräscht och fint orginalbatteri på 70Ah (fick nytt då det gamla hade stått en stund oladdat i bilhallen...dumt...) och rejäla kablar, dock så ska jorden från batteriet till karossen upgraderas!
Men mitt problem är inte så som för många andra att strålkastarna blinkar, då behövs helt klart bättre strömförsörjning!

Enda som händer för mig är att en del av innebelysningen samt stereons belysning blinkar när jag spelar med bilen avslagen och det kan jag leva med, så det med att skaffa en kondning var mest ett skämt eftersom jag vet vad dom flesta här tycker om dom.

Men back to topic, har läst igenom tråden nu ett antal gånger men jag förstår fortfarande inte varför du (trådskaparen) ska ha en kondning? Är det för showandets skull eller hade du tänkt att det skulle vara någon mening med den? Isåfall så säger jag som alla andra, flera och bättre batterier! Eller till att börja med, se över övrig strömförsörjning såsom kablar, generator och kabelskor.
Lycka till!

MVH// Christoffer