Fälgråd/sänkningssatsråd Golf IV, verkligen beslutsångest!

P_Svensson Svetsare
15 april 2008 · 80 Inlägg

så här ser nitro fälgarna ut på min golf!! fast mina e 19 tummare=) riktigt snygga tycker jag!!

MVH Patrik


http://www.garaget.org/?car=64239&image=725814

Senast redigerat av P_Svensson (15 april 2008)

Det ska va TYSKT!!!
Tioxx
15 april 2008 · 20 Inlägg

www.infosite.se   har billiga fälgar där köpte ja mina

..If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white?
Mortalis VW-nörd?
16 april 2008 · 4 332 Inlägg

Hmm okej, de lutar la mest åt nåt från Ace iaf...men nu över till sänkning. Kollat runt en del nu och det finns ju mängder med olika satser från olika tillverkare. Och jävligt varierande pris...

Jag vill ha nåt som skall vara komfortabelt (inte kännas som man kör direkt på fälgarna utan däck) och sänka 35mm (bör väl vara lagom) eller däromkring, så de inte ser fuckat ut på 17-18" och går att använda every day med farthinder och what not.
Någon som har nå erfarenhet av detta?

Hittat Sparco kit för 1600 på stylingkompaniet som sänker 45mm på min bil för 1600kr. Och på samma sida finns de Eibach för ~4500 pix, liksom??? :S Vore uppskattat om man fick lite vägledning här smile

Senast redigerat av Mortalis (16 april 2008)

Golf-IV
16 april 2008 · 68 Inlägg

Jag har precis monterat mina ACE PUMA 18" på min Golf IV och dom sitter suveränt, man bör ha 225/45 när det gäller 18 tummare...byta dämpare ? nja, funkar hur bra som helst med mina orginala men jag ska sänka bilen snart bara för att jag tycker bilen ser mkt snyggare ut då...

Mortalis VW-nörd?
16 april 2008 · 4 332 Inlägg

Golf-IV skrev:
Jag har precis monterat mina ACE PUMA 18" på min Golf IV och dom sitter suveränt, man bör ha 225/45 när det gäller 18 tummare...byta dämpare ? nja, funkar hur bra som helst med mina orginala men jag ska sänka bilen snart bara för att jag tycker bilen ser mkt snyggare ut då...

Asså? Trodde man körde 225/40 på 18", du får gärna slanga upp en bild nånstans så man får se hur de ser ut utan sänkningen också smile Puma har jag övervägt också.

Edge EVOLUTION GARAGE
16 april 2008 · 1 837 Inlägg

Mortalis skrev:
Hmm okej, de lutar la mest åt nåt från Ace iaf...men nu över till sänkning. Kollat runt en del nu och det finns ju mängder med olika satser från olika tillverkare. Och jävligt varierande pris...

Jag vill ha nåt som skall vara komfortabelt (inte kännas som man kör direkt på fälgarna utan däck) och sänka 35mm (bör väl vara lagom) eller däromkring, så de inte ser fuckat ut på 17-18" och går att använda every day med farthinder och what not.
Någon som har nå erfarenhet av detta?

Hittat Sparco kit för 1600 på stylingkompaniet som sänker 45mm på min bil för 1600kr. Och på samma sida finns de Eibach för ~4500 pix, liksom??? :S Vore uppskattat om man fick lite vägledning här smile

Det beror väl på också.
Om du bara skall köpa sänkningsfjädrar eller om du skall byta till ett komplett system inkl. dämpare. Då kostar det ju givetvis mer.
I mitt fall kommer jag köpa ett helt system, eftersom mina dämpare lär vara original och bilen rullat 23500 mil lite drygt, så jag tror nog att det är dags att byta allt ändå. tongue

Finns ju de som bara kapar fjädrarna också när de sänker bilen, men det ändrar väl inget annat än att den blir lägre.
I mitt fall vill jag även få bättre väghållning och då är hårdare fjädrar och andra dämpare att rekommendera.
Får inte bli för hårt, vilket många väghållningssnubbar inte håller med om att det kan bli, för hårt alltså.. hehe tongue

Har inte kommit så långt i min research vad gäller sänkningssats.. än.
Har du inte så brottom med sänkningen så kan jag återkomma med mina åsikter och vad jag bestämmer mig för.
Antar att du som jag, använder bilen så gott som varje dag och vill fortsätta att göra det, även om den är sänkt. tongue

//Edge
Mortalis VW-nörd?
16 april 2008 · 4 332 Inlägg

Ah ja till o börja med, sänkning genom kapning av fjädrar är totalt uteslutet.
Så det är ngn sats som de handlar om. Mina har ju bara gått 15 000 mil, känns allright också. Fast främre hade visst blivit bytta för ngra tusen mil sen också.
Lite mer styvhet så den inte "body-rollar" e ju de man vill åt också japp.
Använder bilen varje dag, ganska dåliga vägar i gbg å mkt farthinder så man vill gärna kunna ta sig fram utan hiss och njurbälte :p

Har precis börjat med å kolla närmare på de också så visst, vore ju inte alls fel å utbyta erfarenheter å kunskaper!

Edge EVOLUTION GARAGE
16 april 2008 · 1 837 Inlägg

Haha, hiss och njurbälte.. tongue
Ja det kan ju vara bra att slippa. big_smile

Vet att volkswagen har sänkningssats på sin tillbehörslista, passade på att fråga med vw först så jag hade något riktpris.
Gti original, komplett system med dämpare och fjädrar går lös på ca 8000:-
Eibach sänkningssats ca 30-35mm eller nåt kostar så gott som samma, även det komplett med dämpare och fjädrar.

Annars är det som du skriver, mellan 1500:- och uppåt för fjädrar beroende på vilket märke/hårdhet/färg?.. hehe man vill köpa. tongue

Har sett att D2 coilovers ligger på runt 7000:- plus minus några hundringar på speedparts hemsida eller vad det nu var. Rea/utförsäljning tydligen.

//Edge
J-P-R DO IT LOW STYLE
16 april 2008 · 1 342 Inlägg

Mortalis skrev:
Okej nu e de såhär, infosite har bara skräpdäck till R32 replikorna. Har gnällt lite på dom o försöka få köpa fälgarna löst men de går inte.
Kan dock få välja till andra däck:
Kumo 712, 225-40-18 +1.000:- på paketpriset 
Avon ZZ3, 225-40-18 +2.000:- på paketpriset 
Dunlop Sp9000, 225-40-18 +3.000:- på paketpriset

Paketpriset är 8290 för den som inte orkar kolla.

Är några av dessa däcken bra och jämförbara med exempelvis Continental sportcontact2, Goodyear F1 och liknande? Annars lutar det ju åt Ace Spike med några av ovannämna märken på..

Och till sist, finns det fler firmor i Sverige som säljer R32 replika fälgar?

Dunlop SP9000 är ett däck jämförbart med Conti Sportcontact och GY F1.
Verkar dock som du bestämt dig för ACE så kanske onödig info.

Polyphony
17 april 2008 · 60 Inlägg

Jag kör med FK Automotive sänkningssats ger ca: 40mm runtom på din, på en GTi som redan är original sänkt ger den ca: 20-25mm runtom. Tror jag betalade ca: 3500:- för satsen och montering hos Stjernqvist Racing. Nu måste jag bara köpa mig ett par 18" och fylla ut mina hjulhus lite mer smile funderar på ett par BBS Replica om jag kan hitta dom smile

Tänk också på att vägarna i Göteborg är bedrövliga så det kommer bli stötigt oavsett! Räcker att du slänger på lågprofil så gör det ont i hela själen när du kör över en brunn t.ex. Spåren vid järntorget ska vi inte ens snacka om. sad

Senast redigerat av Polyphony (17 april 2008)

Golf-IV
6 juni 2008 · 68 Inlägg

sitter 18 tummare från ACE på min golf, visst skulle en sänkning göra det mkt finare men det gör det med 17 tummare också smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang