3829
Sök

avstämning

669 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
avstämning?
vad är det ?
lådans avstämning????

21 761 Inlägg
11 mars 2008
Ja, det är lådan man stämmer av.

8 156 Inlägg
12 mars 2008
Även en bil har en avstämning, dvs ett freksvensområde där ljudet förstärks.
Men man brukar tala om lådor när man talar om avstämning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

103 Inlägg
4 juni 2008
När man bestämmer vid vilken frekvens lådan ska vara avstämd för , ska man utgå efter basens Fs-värde då? Är lite nyfiken smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 juni 2008
karlstroem skrev:
När man bestämmer vid vilken frekvens lådan ska vara avstämd för , ska man utgå efter basens Fs-värde då? Är lite nyfiken smile

Hej,

nej det har väldigt lite att göra med Fs. Man stämmer av en låda med lite olika mål:
1. Frekvensgång och impulssvar (dvs hur "bra" det låter)
2. Hur högt man vill spela (med avkall på frekvensgång)
3. Effekttålighet

Har man en portad låda kan man leka med rörlängderna och volymen. Har man en sluten låda är det enbart volymen som avgör.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

103 Inlägg
4 juni 2008
jonash skrev:
karlstroem skrev:

Hej,

nej det har väldigt lite att göra med Fs. Man stämmer av en låda med lite olika mål:
1. Frekvensgång och impulssvar (dvs hur "bra" det låter)
2. Hur högt man vill spela (med avkall på frekvensgång)
3. Effekttålighet

Har man en portad låda kan man leka med rörlängderna och volymen. Har man en sluten låda är det enbart volymen som avgör.

mvh Jonas

Okeej , tack! Då fick jag det lite klarare för mig smile Har funderat på att bygga låda till 2st Climax Phatt 500, 12-tummare.
Parametrarna på den basen är:
FS: 42HZ
SPL: 88db
Impedance: 4 ohm
QTS: 0,557
Qes: 1,317
Qms: 3,509
VAS: 18L
Powerhandling: 300W
Mounting Depth: 130 mm
Mounting Hole Diameter: 280mm

när jag för in fs-värdet, vas-värdet och QTS-värdet i mitt Probox2000 så blir avstämningen omkring 44,3 Hz , efter jag ställt in "Sedan-biltyp" i programmet. Vill helst ha en portad låda, men portarna i programmet blir på tok för långa för lådan om den ska vara avstämd i 44,3 Hz..  Vad tycker du Jonas att man ska ställa F-3db-värdet på till de basarna ?

Hoppas det inte blev allt för rörigt, mkt tankar i huvet just nu tongue

Peo
40 Inlägg
4 juni 2008
Du kan ju låta portarna sticka en "mindre bit" utanför lådan om platsen inte i lådan räcker till, tänk på att du bör minst ha ungefär lika mkt utrymme mot lådväggen som porten är bred smile

103 Inlägg
6 juni 2008
Men liksom , om jag förstått det rätt så om man ska ha lådan avstämd vid en lägre F-3db , så blir lådvolymen större, dvs om den ska vara avstämd vid ett högre F-3db värde så blir lådan mindre?

Är det någon märkbar skillnad på ljudet ifall man ska jämföra avstämningar? alltså om det är någon skillnad mellan, säg 50 Hz och 60 Hz ?

Känns ju onödigt att bygga en större låda om det ändå inte blir någon märkbar förbättring?

Lådan ska sitta i en volvo 944 ska också nämnas.
Senast redigerat av karlstroem (6 juni 2008)

21 761 Inlägg
6 juni 2008
karlstroem skrev:

Kan ju säga att antingen Qts eller Qes är helt felaktigt, men jag vet att det inte är du som har skrivit fel smile. De ställen (på nätet) som jag har kollat på har skrivit samma fel, verkar kunna vara tillverkaren som har skickat fel uppgifter.

Det är inte säkert att lådan måste vara större för att stämma av den lägre. Om man har en låda som är på tex 50 liter så kan man stämma av den vid olika frekvenser och prova sig fram litegrann, tex ifall avstämningen är 45 Hz så kan man labba några Hz uppåt och neråt (inte typ 20 Hz upp-ner alltså).

Man ska märka skillnad mellan 50 Hz och 60 Hz avstämning normalt sett, men en så pass hög avstämning bör man inte ha om man ska spela "vanlig" musik. Nu skrev du väl dessa frekvenser bara som exempel iof, men jag ville ändå påpeka det där.

Eftersom parametrarna är opålitliga så tycker jag att du bör vända dig till det ställe där du köpte dem, om de är seriösa så ska de kunna ge lådförslag till din bil smile.

103 Inlägg
6 juni 2008
Drönirettab skrev:
karlstroem skrev:

Kan ju säga att antingen Qts eller Qes är helt felaktigt, men jag vet att det inte är du som har skrivit fel smile. De ställen (på nätet) som jag har kollat på har skrivit samma fel, verkar kunna vara tillverkaren som har skickat fel uppgifter.

Det är inte säkert att lådan måste vara större för att stämma av den lägre. Om man har en låda som är på tex 50 liter så kan man stämma av den vid olika frekvenser och prova sig fram litegrann, tex ifall avstämningen är 45 Hz så kan man labba några Hz uppåt och neråt (inte typ 20 Hz upp-ner alltså).

Man ska märka skillnad mellan 50 Hz och 60 Hz avstämning normalt sett, men en så pass hög avstämning bör man inte ha om man ska spela "vanlig" musik. Nu skrev du väl dessa frekvenser bara som exempel iof, men jag ville ändå påpeka det där.

Eftersom parametrarna är opålitliga så tycker jag att du bör vända dig till det ställe där du köpte dem, om de är seriösa så ska de kunna ge lådförslag till din bil smile.

Okej , vid vilken frekvens tycker du man kan stämma av lådan till då? Lyssnar på allt från lite tyngre bas till lite rappare techno...

424 Inlägg
6 juni 2008
karlstroem skrev:
Drönirettab skrev:
karlstroem skrev:

Okej , vid vilken frekvens tycker du man kan stämma av lådan till då? Lyssnar på allt från lite tyngre bas till lite rappare techno...

va har du för bil ?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

103 Inlägg
7 juni 2008
joliba_01 skrev:
karlstroem skrev:
Drönirettab skrev:

va har du för bil ?

volvo 944

BilstereoNörd
576 Inlägg
7 juni 2008
Ja då har vi frågan vilken effekt de ska matas med?

Detta avgör även avstämningen, stämmer du av för högt så måste du använda subsonicfilter för att högtalaren rör sig för mycket på låga frekvenser..

Eftersom det är väldigt svårt att få in basen i kupén i en volvo så plågas ofta steg och högtalare hårt för att det ska bli lite bas...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
7 juni 2008
karlstroem skrev:
Men liksom , om jag förstått det rätt så om man ska ha lådan avstämd vid en lägre F-3db , så blir lådvolymen större, dvs om den ska vara avstämd vid ett högre F-3db värde så blir lådan mindre?

Är det någon märkbar skillnad på ljudet ifall man ska jämföra avstämningar? alltså om det är någon skillnad mellan, säg 50 Hz och 60 Hz ?

Känns ju onödigt att bygga en större låda om det ändå inte blir någon märkbar förbättring?

Ja du märker skillnad på 50 eller 60Hz.

Men inget av dem är nåt alternativ. Snarare så att den första är rätt, dvs runt 40Hz. Eller till och med lite lägre.

Jag skulle föreslå att du vänder dig till Fredrik på Bilstereohörnan och frågar, han kan säkert hjälpa dig. Eller ställ frågan på hans forum - bosis.se

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

103 Inlägg
7 juni 2008
BAE skrev:
Ja då har vi frågan vilken effekt de ska matas med?

Detta avgör även avstämningen, stämmer du av för högt så måste du använda subsonicfilter för att högtalaren rör sig för mycket på låga frekvenser..

Eftersom det är väldigt svårt att få in basen i kupén i en volvo så plågas ofta steg och högtalare hårt för att det ska bli lite bas...
// Tommy

Jag har lyckats få in bastrycket med den MDS-12an jag använder nu, den matas med ett Blaupunkt THA280 som ger omkring 200 wrms i bryggat läge. Lösningen för att få in trycket var att öppna upp fabrikshålen i hatthyllan, då kom det in ordentligt, oavsett vilken låda jag använder...

Jag ska inte använda blaupunkt-steget till mitt nästa "projekt" , jag ska införskaffa mig ett DLS CA12 monosteg på 500wrms@1ohm...

103 Inlägg
7 juni 2008
jonash skrev:
karlstroem skrev:

Ja du märker skillnad på 50 eller 60Hz.

Men inget av dem är nåt alternativ. Snarare så att den första är rätt, dvs runt 40Hz. Eller till och med lite lägre.

Jag skulle föreslå att du vänder dig till Fredrik på Bilstereohörnan och frågar, han kan säkert hjälpa dig. Eller ställ frågan på hans forum - bosis.se

mvh Jonas

Okeej , ska kolla in sidan!

Sök