3362
Sök

Amega framkit, prisvärt?

115 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Har fått en förfrågan av en god vän att köpa ett Amega framsystem för 500kr.

Jag vet inte riktigt vad det är för Amega system, men vet att det är två stycken 6.5" till dörrarna och separata diskanter. Systemet vet jag är minst 4-5 år gammalt, men är i bra skick då killen som har dom nu är försiktig med grejer han har.

Har försökt läsa om Amega men hittar ingenting på hemsidor eller google etc. Är det ett Q-comp gold som han har eller är det nyare ?

Den egentliga frågan är egentligen om det är prisvärt??

Amega framsystem - 2 x 6.5"   +   2 sep. Diskar ..  = 500 KR

399 Inlägg
8 juni 2008
Jag kan ta det annars tongue

115 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Maildaemon skrev:
Jag kan ta det annars tongue

Men andra ord är det schyssta system som dom gör eller? Tillverkas det inte längre eller?

399 Inlägg
8 juni 2008
Nej Amega gjorde bra grejer. Dom "blev" väl så att säga Clif Design, ngn från Amega startade väl det har jag för mig...

Nuförtiden är väl CDT Audio det närmaste man kommer Amega i stil och så, fast CDT är ju lite nyare o har ju klart kunnat utvecklas mera

115 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Maildaemon skrev:
Nej Amega gjorde bra grejer. Dom "blev" väl så att säga Clif Design, ngn från Amega startade väl det har jag för mig...

Nuförtiden är väl CDT Audio det närmaste man kommer Amega i stil och så, fast CDT är ju lite nyare o har ju klart kunnat utvecklas mera

okejokej! Tackar så hemskt wink  men du rekomenderar att ta det eller? tongue hehe .. vad anser du, köpa till ett steg, eller köra direkt på stereon så länge tills man skaffar baslåda och trycka in ett steg i samband med det då?

399 Inlägg
8 juni 2008
Åhh dom ska ju ha steg och stabil montering, sen kommer du undra vad fan baslåda ska vara bra för wink

115 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Maildaemon skrev:
Åhh dom ska ju ha steg och stabil montering, sen kommer du undra vad fan baslåda ska vara bra för wink

Tror du inte jag behöver låda med dom? wink haha, är väl sk. midbasar i Amega systemet va? Har hört att det är riktigt bra .. Jag har ett par ( modellen för 2 år sen ) sony xplod 6x9" , sitter bak, men dom är väl inte utav den bästa kvaliteten va? tongue något tips på schyssta 6x9":or att trycka in i 9-3.an big_smile

399 Inlägg
8 juni 2008
Sätt typ nån MDF ring i dörren så ska de väl sitta bra, de är ju gjorda för att spela ut i dörren vad jag har hört...

Midbasar är de ju i de flesta kit, men Amega var ju duktiga på att få ut extrem midbas ur högtalarna wink

6*9or kan jag inte direkt, baksystem finns inte i min bil så tongue Men JBL T595 lr vad de heter ska ha bra bas i sig iaf

Supraman
2 300 Inlägg
8 juni 2008
Amega e det bästa jag har lyssnat på hittils.

Fuskar man inte när man monterar och ett bra steg med kräm i så edet det bästa som går att få tag i.

Bara älskar.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
8 juni 2008
Maildaemon skrev:

Det är nästan så du skitar ned CDt om du jämför dem....CDt har ju bra mellanregister!

Amega kittens starka sida är midbasen, som spelar djupt och friskt. På bekostnad utav mellanregistret som inte alls är bra jämfört med andra kit i samma prisklass som Amegorna var då. Det är liksom en "tradeoff" man får göra om man vill ha midbasen så om den gjorde i Amega kitten.

Diskanten är ok den med. Spelar man mestadels rock så funkar dem kanon, och för 500spänn är det bara att slå till.

Men är du en kräsen lyssnare så skall du fundera på att sätta i separata mellanregister. 

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
8 juni 2008
Svårt att säga om det är gold eller inte om man inte sett diskanten.
Är det gul korg på 6,5 orna?
För 500:- är det väl inget att tveka på!

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

115 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Ulf_W skrev:
Svårt att säga om det är gold eller inte om man inte sett diskanten.
Är det gul korg på 6,5 orna?
För 500:- är det väl inget att tveka på!

Om det är gul korg, är det gold då? tongue vilka är bäst, har inte sätt dom ännu, men vet att det finns med lila korgar med? vilket ska jag hoppas på? ska ha dom i vilket fall, men vill veta vad det är för kvalitet på grejorna ;D

399 Inlägg
9 juni 2008
Lila korg var väl mer midbas och gul korg kanske mer musikaliska

Och till jag sa ju faktiskt att CDT har utvecklats mera Jonas wink Har inte provat använda mina CDT högtalare till mellanregister ännu dock, men det kommer väl, när man orkar bygga klart

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 juni 2008
Maildaemon skrev:
Lila korg var väl mer midbas och gul korg kanske mer musikaliska

Och till jag sa ju faktiskt att CDT har utvecklats mera Jonas wink Har inte provat använda mina CDT högtalare till mellanregister ännu dock, men det kommer väl, när man orkar bygga klart

smile

Ja, och som de flesta redan sagt, för 500spänn kommer man INTE hitta nåt som är bättre det är klart som korvspad!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök