4757
Sök

Behöver hjälp med baslåda ritning

237 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej

Jag har gjort en baslåda till mina 2st mds 12" basar i samma låda.
baslådan är på 41cm djup ( yttermått )
Basarna är :
MDS SVC 12" 300W.
jag tänkte ifall det blir lite bättre kjud om jag gör djupet kortar typ 35-37cm i djup.
nu är det mäst djup bas i baslådan, jag vill att det ska vara bra ljud vid dunk, är lådan för stor då eller, blir det mer dunk om jag kortar ner djupet kanske? smile
jag vet att man brukar räkna ut liter och volym och grejer, men sånt orkar jag inte,  jag fattar inget om det så tongue
Så jag undrar om någon kan sånt bra, om jag får mer dunk ifall lådan blir lite mindre? smile
Slänger upp en liten gullig bild ochså smile

Blir glad av svar wink

/ lukas



https://www1.garaget.org/gallery/archive/59035/372580_t8k5oa.jpg
Namnlös

Abaaaaaaaaa

BilstereoNörd
576 Inlägg
13 juni 2008
#2
Ja det hänger på flera saker om den är för stor eller inte.

Men har du fått några rekommendationer eller ritning till den lådan du byggt?
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

260 Inlägg
13 juni 2008
#3
om den spelar för mycket djupbas så korta av rören några cm.
men för att få det riktigt bra så tycker jag att du ska fråga någon
om dom kan ränka ut litrarna.
eller ringa mds.

btw vad är det för tjocklek på skivorna?

237 Inlägg
13 juni 2008
Trådstartare
#4
Oscarr skrev:
om den spelar för mycket djupbas så korta av rören några cm.
men för att få det riktigt bra så tycker jag att du ska fråga någon
om dom kan ränka ut litrarna.
eller ringa mds.

btw vad är det för tjocklek på skivorna?

okej men rören är redan korta, kan inte få dom kortare hmm
På skivorna är tjockleken 2cm..

Abaaaaaaaaa

21 761 Inlägg
13 juni 2008
#5
Det är ganska svårt att veta vilken volym som borde passa för de där basarna, iaf jag kan inte hitta några basar som heter "MDS SVC 12".

Har de inget annat namn?

Najs
13 juni 2008
#6
gå in på mds hemsida o ladda hem en ritning på låda som passar basarna gjorde ja me min audiophile pro  Apx 12" bas på 4000W o ja e ruskigt nöjd me min låda. så ett tips e antingen ringa o fråga mds va dom tror eller o titta på deras hemsida på ritningar dom har ritningar te lådornna te dom flesta basarna dom sälger


Sök