5204
Sök

Hur stor Kondensator och Strömkabel behövs för 1 Rockford T10001bd ?

1 892 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#1
Ska driva 2 T1 10" med en Rockford Fosgate T10001bd
För det förta, hur stor Ström kabel behöver jag
Och för det andra hur stor ska kondensatorn vara? kan man parralelkoppla ihop två st 1F för att få 2F??
Mvh/Eglund


Egen företagare
864 Inlägg
17 juni 2008
#2
Så grov kabel som det bara går, man kan aldrig ha för grov strömkabel, Ja det går att koppla ihop 2st 1F kondingar för att få 2F

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

Team dBakuten
3 453 Inlägg
17 juni 2008
#3
Nu undrar jag genast, varför kondning?

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 892 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#4
Tokken skrev:
Nu undrar jag genast, varför kondning?

Antar att du syftar på att ha ett helt batteri bara till anläggningen? kanske är det det som gäller...?

Finns det någon "diod" som släpper fram strömmen från generatorn till "stereobatteriet"  men inte tillbaka till bilens  batterie?


Egen företagare
864 Inlägg
17 juni 2008
#5
Det finns ju skilje relä, vet dock inte hur det funkar eller kopplas, har hört talas om det.
Men en konding är aldrig fel att ha, det levererar ju ström riktigt till steget (stegen)
Jag har 3 st batteri i min bil plus en konding på 5f och det blinkar lite grann i ljuset, utan kondingen är det disco ljus i hela bilen.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 892 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#6
snurbo_diesel skrev:
Det finns ju skilje relä, vet dock inte hur det funkar eller kopplas, har hört talas om det.
Men en konding är aldrig fel att ha, det levererar ju ström riktigt till steget (stegen)
Jag har 3 st batteri i min bil plus en konding på 5f och det blinkar lite grann i ljuset, utan kondingen är det disco ljus i hela bilen.

Oj :S
Se där... hmm hur stora är dina steg?? vad driver du för nått? Mvh/Mats


Egen företagare
864 Inlägg
17 juni 2008
#7
jag har bara ett steg, ett mutant 1500xxx och en kicker soloX 12a med dubbla 2ohms spolar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 892 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#8
snurbo_diesel skrev:
jag har bara ett steg, ett mutant 1500xxx och en kicker soloX 12a med dubbla 2ohms spolar.

oj..
Och jag ska ta två stycken Rockford Fosgate T1 10or med dubbla 4Ohm,  tänkte koppla dom i 2 OHM sen koppla ihop bådá tillsammans till 1 OHM sen driva dom med RF T10001bd
big_smile ser ut som jag får tänka större ppå kraftsidan big_smile


Egen företagare
864 Inlägg
17 juni 2008
#9
Ström kan man som sagt aldrig på för lite av, kör på typ ett extra batteri och en konding på 2F så orkar den med riktigt också smile Det borde räcka tycker ja. Och riktigt grova strömkablar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 892 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#10
snurbo_diesel skrev:
Ström kan man som sagt aldrig på för lite av, kör på typ ett extra batteri och en konding på 2F så orkar den med riktigt också smile Det borde räcka tycker ja. Och riktigt grova strömkablar.

Ja.. jag måste forska mer om det där relät mellan batterierna,  får fråga TK  min guru smile
Tack för all hjälp! Mvh/Mats


2 911 Inlägg
17 juni 2008
#11
Skippa reläet, har du det minsta tonal funktion i ditt öra så kommer du höra när strömmen börjar ta slut och då har du plenty med kräm kvar att starta bilen ändå.

Men är du totalt tondöv och flåsar ur basarna till sista millivolten så ja, köp ett relä.

424 Inlägg
17 juni 2008
#12
snurbo_diesel skrev:
Det finns ju skilje relä, vet dock inte hur det funkar eller kopplas, har hört talas om det.
Men en konding är aldrig fel att ha, det levererar ju ström riktigt till steget (stegen)
Jag har 3 st batteri i min bil plus en konding på 5f och det blinkar lite grann i ljuset, utan kondingen är det disco ljus i hela bilen.

skilje relät funkar så att när bilen är avstängd så tas det bara ström från det bakre batteriet, men när man laddar med generatorn så finns det kopplig mellan bägge batterierna. jag har kopplat mitt relä på d+ på generatorn och då slår relät till så att bäggge batterierna får ström. funkar skit bra.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

1 892 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#13
joliba_01 skrev:
snurbo_diesel skrev:
Det finns ju skilje relä, vet dock inte hur det funkar eller kopplas, har hört talas om det.
Men en konding är aldrig fel att ha, det levererar ju ström riktigt till steget (stegen)
Jag har 3 st batteri i min bil plus en konding på 5f och det blinkar lite grann i ljuset, utan kondingen är det disco ljus i hela bilen.

skilje relät funkar så att när bilen är avstängd så tas det bara ström från det bakre batteriet, men när man laddar med generatorn så finns det kopplig mellan bägge batterierna. jag har kopplat mitt relä på d+ på generatorn och då slår relät till så att bäggge batterierna får ström. funkar skit bra.

Hur ser ett sånt relä ut?? är det stort? sitter det nära generatorn?
Hur mycket har du den kabeln avsäkrad för??
Mvh/Mats


6 851 Inlägg
17 juni 2008
#14
snurbo_diesel skrev:
Det finns ju skilje relä, vet dock inte hur det funkar eller kopplas, har hört talas om det.
Men en konding är aldrig fel att ha, det levererar ju ström riktigt till steget (stegen)
Jag har 3 st batteri i min bil plus en konding på 5f och det blinkar lite grann i ljuset, utan kondingen är det disco ljus i hela bilen.

Hr du 3 batterier och konding så måste det va nått fel i din koppling om ljuset blinkar iaf. I min 9000 hade jag enbart 1 Optima YT fram, Kicker KX1200.1 steg och 3x12" Solobaric..
Hade jag blinkande ljus..minimalt.


424 Inlägg
17 juni 2008
#15
krutmats skrev:
joliba_01 skrev:
snurbo_diesel skrev:
Det finns ju skilje relä, vet dock inte hur det funkar eller kopplas, har hört talas om det.
Men en konding är aldrig fel att ha, det levererar ju ström riktigt till steget (stegen)
Jag har 3 st batteri i min bil plus en konding på 5f och det blinkar lite grann i ljuset, utan kondingen är det disco ljus i hela bilen.

skilje relät funkar så att när bilen är avstängd så tas det bara ström från det bakre batteriet, men när man laddar med generatorn så finns det kopplig mellan bägge batterierna. jag har kopplat mitt relä på d+ på generatorn och då slår relät till så att bäggge batterierna får ström. funkar skit bra.

Hur ser ett sånt relä ut?? är det stort? sitter det nära generatorn?
Hur mycket har du den kabeln avsäkrad för??
Mvh/Mats

http://www.blekingebilradio.se/pub_imag … 0_5261.jpg

Man sätter relät på strömkabeln som går bak. jag har dubbla 21 kvadrat bak son är avsäkrat 80amp vardera.
relät klarar 180amp just den som jag har iallafall. har inga som helst problem med blinkande lampor har ett original batteri fram och ett maxxima DC 900 bak och ett steg som ger 1.400 wrms + ett 500wrms till fram och baksystemet. har du ordentliga jord punkter eller är dina batteri slut?

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Egen företagare
864 Inlägg
17 juni 2008
#16
alla tre batteri är ny, men det är jämt att det syns lite i instrumentet när man spelat länge på tomgång, det är nya kol och allt i generatorn, laddar 14,2V, inga fel där iaf, och riktig jord är det.

Men som sagt det blinkar ytterst lite när man spelat länge på tomgång.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

21 761 Inlägg
17 juni 2008
#17
snurbo_diesel skrev:
Men som sagt det blinkar ytterst lite när man spelat länge på tomgång.

En trolig orsak är att generatorn inte orkar ge tillräcklig laddning med motorn på tomgång när du spelar högt, eftersom du har 3 st batterier så tar det ett tag innan det märks smile.

Egen företagare
864 Inlägg
17 juni 2008
#18
Drönirettab skrev:
snurbo_diesel skrev:
Men som sagt det blinkar ytterst lite när man spelat länge på tomgång.

En trolig orsak är att generatorn inte orkar ge tillräcklig laddning med motorn på tomgång när du spelar högt, eftersom du har 3 st batterier så tar det ett tag innan det märks smile.

just precis, för kör man hela tiden märks det aldrig hur hårt man är spelar.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

1 892 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
#19
Ja en tanke flög över mig nu, måste jag ha en starkare/större generator för att det ska palla med 2 batterier??


21 761 Inlägg
17 juni 2008
#20
Din generator pallar med dubbla batterier.


Sök