5376
Sök

Ska ev. köpa denna bil... Något att ha? Celica Gti -90 Edit: KÖPTE DEN!!! :D

379 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Hej! big_smile

Imorrn åker jag iväg för att kolla på denna Celica. Jag ska ha den att övningsköra med då jag har ett år kvar innan körkort. Är allt okej med den hänger den med hem. tongue

Verkar det vara något att ha? Något jag bör tänka på när jag väl är där och tittar? hmm <-- funderar lol
Frågar här då ni kanske har lite erfarenheter av olika slag.

Åker imorrn vid 11:00 så tacksam för svar innan dess smile

Bilen big_smile :

http://www.blocket.se/vi/16576140.htm?ca=15_s

Jag vet att stavningen inte är den bästa... annonsen menar jag då wink

Mvh Mattias
Senast redigerat av maximal_boost (19 juni 2008)

Hobby sabotör
178 Inlägg
18 juni 2008
Tja!
Celica är roliga bilar, vilket nog alla denna bilens ägare oxå tyckt... Med vilket menas att dom ofta är jävligt hårt körda!
Tyvärr är ju sanningen att den gått över 20 tusen mil, vilket, om den är hårt körd har slitit mycket på bilen överlag. Oftast är många slitdelar bytta, men det är mycket som vanligtvis inte byts som oxå slits!

Har haft en celica tidigare, en 88:a försig, men där gick något jävla lager i motorn så det blev totalt motorras! Och det var inget som förvarnade om det, då jag normalt är jävligt uppmärksam på konstiga ljud eller liknande när jag kör bil.

Mitt tips är att provköra ordentligt, och verkligen lyssna och känn om det är något som verkar det minsta konstigt!!!

Som sagt, en total motorrenovering är varken gratis eller rolig!

Mvh Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"

Vw trimmare
2 995 Inlägg
18 juni 2008
"jätte sportbil" ger ett seriöst intryck på annonsen.....kolla rost,motor,låda osv det vanliga vill du verkligen ha den köp den annars leta ny...

1 174 Inlägg
18 juni 2008
Mitt tips, köp en "vanlig bil" som första bil.. Allt som heter GTI osv vrider upp försäkrings priset direkt..
Och dom är som sagt, ofta sönder körda av gas-glada 18åringar med nytaget körkort..
Köp något billigt som förstabil, som det inte gör så mycket ifall du skulle smälla med..
Sen när du har lite mer trafikvana och sånt kan man köpa något skoj wink

"If you're in control, you're not going fast enough"

379 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Jag är ganska inne på att köpa den, men kan inte säga något förrän jag varit där att och titta/provkört den. "jätte sportbil"´är väl inte det mest seriösa kanske wink Men ja... det blir en noga inspektion av bilen, garanterat. Dumt att kasta bort 20k på ingenting.

ElectroRaggare
886 Inlägg
18 juni 2008
Mycketfin välskötts sportliga Celica svensksåld mm..
Elhissar,skatt/bes,sov däck på alu-fäljg,C-lås m fjär kontrol,CD,MP3,baslåda,forstarkare,sportluftfilter,momoratt,sänkt,jätte sportbil,BÖR SES.
FINS I BORÅS.

Stavning hallå.
Ungdomsbil med "sportluftsfilter" Var aktsam.
Celicorna är jättesköna bilar och det är svårt att köra varsamt med en så pass pigg bil.
Kolla allt du kan komma på, speciellt om du kan se så att den inte är krockad iaf.

Lycka till.

Chevrolet Tahoe -99 4x4, Mad Max edition.
Cjecrolet Impala -66, lowrider.
Tesla Model S -17, A-B bilen.

8 921 Inlägg
18 juni 2008
Dumfråga men är du inte 18år så kan du inte stå som ägare till bilen, men det visste du redan eller?

Fotograf på Tierp iDag

379 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
-Blomman- skrev:
Mitt tips, köp en "vanlig bil" som första bil.. Allt som heter GTI osv vrider upp försäkrings priset direkt..
Och dom är som sagt, ofta sönder körda av gas-glada 18åringar med nytaget körkort..
Köp något billigt som förstabil, som det inte gör så mycket ifall du skulle smälla med..
Sen när du har lite mer trafikvana och sånt kan man köpa något skoj wink

Vi har en vanlig bil hemma också. Opel Astra kombi -97 som jag oxå kör med big_smile Jag vill bara ha något annat än det att pilla med, grejja med, lära mig lite. "Köp dig då en 740", men det vill jag inte smile
Senast redigerat av maximal_boost (18 juni 2008)

379 Inlägg
18 juni 2008
Trådstartare
Hamilton skrev:
Dumfråga men är du inte 18år så kan du inte stå som ägare till bilen, men det visste du redan eller?

Jag vet sad Men om ett år så tongue

2 021 Inlägg
19 juni 2008
kolla rost i kaross och skärmkanter osv, provkör bilen och lyssna på växellådan.
annars kan ja inte komma på nå specciellt, men kolla noggrant så det inte är nå stora fel, brukar dock inte vara det på de här.

385 Inlägg
19 juni 2008
Har själv haft en sån för ett år sedan ungefär, och var runt och kollade på några innan jag köpte den. Skulle vilja varna dig för synkringarna till 2ans och 3ans växel... Skrapar det när du växlar (ofta vid lite högre varvtal) så e dom kassa, och detta e ganska vanligt på Celicor tydligen. Se till så att bilen är kall när du provar den, eftersom skrapet kan försvinna helt eller delvis när den blir varm.
Drivknutar är dyra till Celicor, så kolla dessa genom att köra runt i cirklar med fullt rattutslag. Knackar det eller hörs nåt konstigt då så e dom troligen kassa. Kostar typ en tusenlapp + jobb...
Har även hört att handbromsen kan kärva på dom, men är inte säker. Annars e det ju som med alla andra japanare - rost tongue
Han som har den celican som du skulle kolla på, har bara haft den i typ 3-4 månader så man kan ju kanske undra varför han säljer den redan?

Annars e det fina bilar så lycka till! smile
Senast redigerat av KG (19 juni 2008)

Blev inte som jag borde blivit
418 Inlägg
19 juni 2008
Tja. Hade en celica GTI -91 förut. Kan säga att jag var helnöjd med den bilen. Behövde inte göra någonting under det året som jag ägde den... Men som "KG" sa så, synkringarna till 2an och 3an vill väldigt gärna krångla,hade även det problemet med min bil (speciellt när jag växla ner till 2an från lite högre varvtal), .Fast man lär ju sig hur man "ska"  köra för att inte besväras av det.
Annars är det väl det vanliga man ska kolla: missljud, rost och läckage. Kolla även så att servicen är gjord som den ska.

Lycka till med bilköpet.

Man vet att en bil har använts på rätt sätt när bromspedalen rostat fast.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 juni 2008
Kolla rost, rost, rost, rost, servicebok, kamremsbyte, kolla så att det läcker olja, lyssna noga efter knackningar (känslig topp) annars är det en grymt rolig bil att köra. Annars så skulle jag kolla på Saab 9000 Turbo, ska man köra framhjulsdrivet så ska det vara överladdning, men det är ju bara vad jag tycker.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

379 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Tackar för alla svar smile Jättebra, sitter nu och skriver en checklista. Rost, synkringarna till 2an och 3an,  drivknutar m.m.

Jag vet iallafall den har servicebok, annars hade jag struntat i den smile

Får se hur det går. To be continue... big_smile

Muttley
19 juni 2008
Hamilton skrev:

de kan han ju visst de men försäkringen tar efter därvid med. ålder spelar ingen roll på regbeviset.

angående den celican så var den faktiskt dyr då han har förstört inredningen på den, sen sportluftfilter på en gti gör att den går sämre och de vet jag av egen erfarenhet.
Senast redigerat av tkd_rille (19 juni 2008)

379 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Jag köpte den big_smile Är barn på julafton och det är inte så konstigt.

Visst det är några små saker att fixa med den men i det stora hela var den bra.

Han som hade den var seriös, man kan tolka annat p.g.a. annonsen men det han var jättebra.

Är några saker som ska fixas som sagt va men inget större så det är lugnt. När man växlar ner från tvåan vid högre varvtal sdom det knarrar, som några skrev innan smile . Det ska fixas och sedan ska jag fylla på ac:n.

Det var det, tror jag tongue

Tack för hjälpen!!! big_smile

Mvh
Senast redigerat av maximal_boost (19 juni 2008)

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
19 juni 2008
Hoppas det är ett bra köp! Kör försiktigt och lycka till!

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

211 Inlägg
19 juni 2008
Gott att höra smile Grattis

379 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Tack så mycket big_smile Jag kommer garanterat ta det lugnt och försiktigt. Det ska ju finnas ngt kvar när jag väl får körkortet lol wink

Sök