öka 2.3 ltt laddtryck

Swinge Kung
18 juni 2007 · 191 Inlägg

tjena, jag undrar om det på nått "enkelt" sätt går att höja laddtrycket lite utan att chippa..

Lindberg88
18 juni 2007 · 1 418 Inlägg

köp en pysventil och se till att montera en riktigt laddtrycksmätare på samma gång

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
dj_padde
18 juni 2007 · 1 813 Inlägg

behöver inte ha en pysventil... jag gjorde det lite änklare:P klipte av slangen och satte ett bromsrör i mellan ist och borrade ett hål i bromsröret mitt påsmile funkar fint det med;) fast inte stort håll ett mini hål wink

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
jonTe
18 juni 2007 · 5 710 Inlägg

Hmmmmm...."pystrim" i alla dess former såsom:
-Ställbart laddtryck
-Håltagande i slangar
-Strypventiler
-Pysventilen
....och SAAB ihop borde förbjudas!!

Det eminenta APC/Trionic systemet i saabarna är ett mycket smart uttänkt system med stor inbyggd säkerhet.
Börjar man trassla med "fusk" av olika dess slag så försvinner säkerheten i systemet och har man gjort tillräckligt fel går det ganska fort till någonting går sönder.
Felen som uppkommer brukar vara:
-Trasig topplockspackning.
-Sönderspikade/smälta/spruckna kolvar
-Trasig turbo.
mm

Ingen av dessa är speciellt billiga fel att åtgärda......

Visst KAN man "pystrimma", bilen kommer gå bättre men hur länge beror på ett antal X och frågan är om du vill ta den risken?.
Nä, låt istället någon känd SAAB-trimmare lägga om 1:or och 0:or för att få din bil att gå bättre med säkerhetssystemet bibehållet.

MVH Jonas
..............
bumpe Lastbilsmekaniker
18 juni 2007 · 3 878 Inlägg

Hej, kolla runt lite på blocket, finns en hel del 200HK boxar och med lite tur då och då även chippade boxar för bra pris...

Markus_MR2
18 juni 2007 · 761 Inlägg

Pystrim=bondtrim

Passar inte saab.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
MrST
18 juni 2007 · 10 Inlägg

Håller med. Lämna in bilen på en riktig chippning. Bara idiotiskt å "bondtrimma". Sånt kan man göra på gamla 240:or wink

Framgångens hemlighet är att aldrig släppa målet ur sikte.
MrTurbo Better than God \o/
18 juni 2007 · 1 882 Inlägg

Det går utmärkt att köra pystrimmat! På äldre bilar med LH och ingen apc asså.  Körde la en 15k mil med det utan större problem. Eller ja, växellådorna höll ju inte så bra. :p Så har man bara koll på vad man gör och känner till riskerna är det ju okej på de äldre bilarna så länge det inte är bruksbil som måste funka jämt, då kan man glömma det på dem med.

SÅÅÅÅ; 

På nyare modeller med trionic är det absolut _INTE_ att rekommendera! Köp en magnetventil och skaffa ett riktigt program till boxen. Glöm allt vad pysventiler heter mao.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
XeroX
18 juni 2007 · 68 Inlägg

någon som vet ett BILLIGT ställe där dom kan chippa då`?

Man får inte ta livet för seriöst, man kommer aldrig ur de levande ändå!
Swinge Kung
18 juni 2007 · 191 Inlägg

okej, tackar för alla svaren, får väl bli en mv och ett chip då wink men då måste jag ju köpa 3" downpipe för den gulliga 90 gradersvinkeln på original är inte rolig tongue

jonTe
19 juni 2007 · 5 710 Inlägg

Swinge skrev:
okej, tackar för alla svaren, får väl bli en mv och ett chip då wink men då måste jag ju köpa 3" downpipe för den gulliga 90 gradersvinkeln på original är inte rolig tongue

Är inget MÅSTE....men det är att rekommendera iaf om du skall trimma vidare eller vill gå direkt på ett "steg 3".

MVH Jonas
..............
Swinge Kung
19 juni 2007 · 191 Inlägg

en kompis far som håller på mycket med saab med sin poolare och tyckte det skulle vara roligt att laborera lite med original främre rör, det var istort sett omöjligt att få ut mycket mer än 220-230 häst med original.. tongue så efter sommaren får det bli steg 3 och koppling antar jag..

bladhenator strävar efter det omöjliga
19 juni 2008 · 70 Inlägg

Markus_MR2 skrev:
Pystrim=bondtrim

Passar inte saab.

Lämna bondtrim till bond bilarna (volvo 940 och neråt )

BMW 520D "Brukis" (2007)
softmuppen
19 juni 2008 · 224 Inlägg

hahah säger han som åker en 9000 cse

airflow Avstängd
19 juni 2008 · 653 Inlägg

softmuppen skrev:
hahah säger han som åker en 9000 cse

Ja ??

Jag har rätt i vad jag än säger.
Volvo_Mannen Volvoskadad
19 juni 2008 · 6 017 Inlägg

nödvändigt att lyfta tråden?!

Jonas
MrTurbo Better than God \o/
20 juni 2008 · 1 882 Inlägg

jonTe skrev:
Hmmmmm...."pystrim" i alla dess former såsom:
-Ställbart laddtryck
-Håltagande i slangar
-Strypventiler
-Pysventilen
....och SAAB ihop borde förbjudas!!

Det eminenta APC/Trionic systemet i saabarna är ett mycket smart uttänkt system med stor inbyggd säkerhet.
Börjar man trassla med "fusk" av olika dess slag så försvinner säkerheten i systemet och har man gjort tillräckligt fel går det ganska fort till någonting går sönder.
Felen som uppkommer brukar vara:
-Trasig topplockspackning.
-Sönderspikade/smälta/spruckna kolvar
-Trasig turbo.
mm

Ingen av dessa är speciellt billiga fel att åtgärda......

Visst KAN man "pystrimma", bilen kommer gå bättre men hur länge beror på ett antal X och frågan är om du vill ta den risken?.
Nä, låt istället någon känd SAAB-trimmare lägga om 1:or och 0:or för att få din bil att gå bättre med säkerhetssystemet bibehållet.

Går bra att pysa, har jag kört med i många år. Dock måste man veta vad man ger sig in på och vara beredd på att det kan kan gå sönder om man tabbar sig...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang