2077
Sök

Hur mäter man signalen i lågnivå?

336 Inlägg
23 juni 2008
TBOC_Razor skrev:
Med multimeter kanske ??

Bara en gissning  tongue

starkt jobbat kom du på det själv? smile

//
Roe

336 Inlägg
23 juni 2008
TBOC_Razor skrev:
thulle1 skrev:
jag läste görans inlägg men jag vet ente om han e seriös.... men om jag ska ställa efter full volym så får steget fel signal om jag bara spelar halv volym? så jag vet ente vad jag ska tro... dessutom så har jag två steg kopplade till en bas därför kan jag ente bara skruva på stegen och lyssna mej fram till vilket som låter bäst... jag mäter uteffekten på stegen innan jag kopplar in basen ju därför kan jag ente skruva på stegen utan att mäta efter med multimeter.. och det tar tid

M.v.h. Emil

Om han är seriös ??

Du e rätt ny här va ??  lol  lol

Men du vet om att effekten på stegen ändras när du ändrar volymen på stereon ??

Du tror väl inte ett 1Kw-steg lämnar 1Kw om du har volymen på en tredjedel ??

Ska du få ut allting så är det ju full volym på stereon och sedan ställer du stegen så att dom tillsammans inte går över basens certade effekt om det nu är det du är rädd för, på det viset kommer ju effekten aldrig bli för mycket för basen.

Hur ofta spelar du på full volym?

//
Roe

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juni 2008
ROE skrev:
TBOC_Razor skrev:
thulle1 skrev:
jag läste görans inlägg men jag vet ente om han e seriös.... men om jag ska ställa efter full volym så får steget fel signal om jag bara spelar halv volym? så jag vet ente vad jag ska tro... dessutom så har jag två steg kopplade till en bas därför kan jag ente bara skruva på stegen och lyssna mej fram till vilket som låter bäst... jag mäter uteffekten på stegen innan jag kopplar in basen ju därför kan jag ente skruva på stegen utan att mäta efter med multimeter.. och det tar tid

M.v.h. Emil

Om han är seriös ??

Du e rätt ny här va ??  lol  lol

Men du vet om att effekten på stegen ändras när du ändrar volymen på stereon ??

Du tror väl inte ett 1Kw-steg lämnar 1Kw om du har volymen på en tredjedel ??

Ska du få ut allting så är det ju full volym på stereon och sedan ställer du stegen så att dom tillsammans inte går över basens certade effekt om det nu är det du är rädd för, på det viset kommer ju effekten aldrig bli för mycket för basen.

Hur ofta spelar du på full volym?

Innan jag bytte HU gjorde jag det varje dag, nu spelar jag på en femtedel av max volym då nya stereon är betydligt kraftigare än vad originalsteget i bilen är gjort för.

Men faktum kvarstår, han kommer inte få 5V ur stereon om han aldrig går över halv volym.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

10 287 Inlägg
23 juni 2008
Seriös som en hjärtattack. Jag är 50år, uppfödd på ett vattenkraftverk i Norrland, CivIng KTH Elkraftteknisk Mätteknik, jobbat som elektronikkonstruktör i många år, jobbat som ljudtekniker, byggt stora ljudinstallationer i teatrar och konsertlokaler, jobbat som gymnasielärare i elektronik, systemteknik och reglerteknik, projektledare systemverifiering av 3G system och en del annat diverse jag har förträngt.

Skämtar jag så säger jag till i förväg......

Någon med mera erfarenhet av hur tillverkare specar sina HU får svara men om jag tittar tex på Alpines HU så står det typ "max 4V before clipping" vilket inte i mina ögon är samma som att den klarar 4V RMS utan att den klarar 2V t-t vilket är ca 1.5 RMS. Så det är inte alls ens säkert att 5V innebär att den ger 5V RMS på ett mätinstrument.

Sedan så är det en fråga om skivan är ordentligt utstyrd. Det kan vara så att spelaren ger 5V vid max volym med fullt utstyrd skiva. Återigen får någon med mera erfarenhet av bilstereo svara. Jag ser bara rent tekniska anledningar till att det kan vara som du ser på ditt mätinstrument.

/Göran

thulle1 skrev:
jag läste görans inlägg men jag vet ente om han e seriös....

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

733 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Seriös som en hjärtattack. Jag är 50år, uppfödd på ett vattenkraftverk i Norrland, CivIng KTH Elkraftteknisk Mätteknik, jobbat som elektronikkonstruktör i många år, jobbat som ljudtekniker, byggt stora ljudinstallationer i teatrar och konsertlokaler, jobbat som gymnasielärare i elektronik, systemteknik och reglerteknik, projektledare systemverifiering av 3G system och en del annat diverse jag har förträngt.

Någon med mera erfarenhet av hur tillverkare specar sina HU får svara men om jag tittar tex på Alpines HU så står det typ "max 4V before clipping" vilket inte i mina ögon är samma som att den klarar 4V RMS utan att den klarar 2V t-t vilket är ca 1.5 RMS. Så det är inte alls ens säkert att 5V innebär att den ger 5V RMS på ett mätinstrument.

Sedan så är det en fråga om skivan är ordentligt utstyrd. Det kan vara så att spelaren ger 5V vid max volym med fullt utstyrd skiva. Återigen får någon med mera erfarenhet av bilstereo svara. Jag ser bara rent tekniska anledningar till att det kan vara som du ser på ditt mätinstrument.

/Göran

thulle1 skrev:

Okej  men om jag ska ställa mina slutsteg så ska jag alltså göra det på den volymen jag spelar på eller? ca. 38 då av 47....... för jag spelar inte på volym 47... men när jag ställer det så kommer det inte hamna på några 5 volt isåfall det blir snarare 0,5 Volt ju...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

497 Inlägg
24 juni 2008
thulle1 skrev:
Sharky skrev:

/Göran

thulle1 skrev:

Okej  men om jag ska ställa mina slutsteg så ska jag alltså göra det på den volymen jag spelar på eller? ca. 38 då av 47....... för jag spelar inte på volym 47... men när jag ställer det så kommer det inte hamna på några 5 volt isåfall det blir snarare 0,5 Volt ju...

M.v.h. Emil

det blir 1 volt du måste plusa på båda singal kablarna 0.5+0.5 men det verkar somvåra huvudenheter är väldigt överspecade så några 5 volt kommer vi aldrig få även med full volym
men du kan vara lugn du thullle du har en eq som fixar det problemet:P
Senast redigerat av Audi-powah (24 juni 2008)

10 287 Inlägg
24 juni 2008
Jag vet inte om jag läser dig rätt men signalspänningen är per utgång. Det är inte så att en HU med fem utgångar och 5V har 1 volt per utgång. Den har 5V på varje utgång.

Specningsproblemet har att göra med huruvida HU:ar specade med "5V" är 5V RMS (vilket jag tvivlar på) eller om det är 5V topp-topp (vilket jag tror).

5V topp-topp motsvarar drygt 1.5V RMS.

/Göran

Audi-powah skrev:
det blir 1 volt du måste plusa på båda singal kablarna 0.5+0.5 men det verkar somvåra huvudenheter är väldigt överspecade så några 5 volt kommer vi aldrig få även med full volym
men du kan vara lugn du thullle du har en eq som fixar det problemet:P

(Groucho Marx).

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 juni 2008
Sharky skrev:
Jag vet inte om jag läser dig rätt men signalspänningen är per utgång. Det är inte så att en HU med fem utgångar och 5V har 1 volt per utgång. Den har 5V på varje utgång.

Specningsproblemet har att göra med huruvida HU:ar specade med "5V" är 5V RMS (vilket jag tvivlar på) eller om det är 5V topp-topp (vilket jag tror).

5V topp-topp motsvarar drygt 1.5V RMS.

/Göran

För någon som inte är civil-ingenjör, har arbetat med elektronik eller något av det där:

Vad är 5V topp-topp ??

Har mina aningar men vill veta säkert smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

10 287 Inlägg
24 juni 2008
En växelspänning är en spänning - signal - som växlar mellan ett positivt och lika stort negativt värde. Med 5V totalt "sving" på växelspänningen så utnyttjar man då 2.5V för den positiva delen och 2.5V för den negativa delen.

Jämför med vägguttaget hemma. Stoppar man in ett växelspänningsinstrument där så mäter det 230V som är det utsmetade medelvärdet. Tittar man på spänningen i väggen hemma med ett oscilloskop så ser man att spänningen varierar mellan plus 320 Volt och minus 320 Volt (640 V topp-topp)
Ritar man en sinuskurva på ett papper och smetar ut det till en jämntjock "korv" så får man en korv som är 0.7 gånger toppvärdet (320 gånger 0.7 är 230).

Dvs om man i en utgång från en HU klarar 5V topp-topp så är det 2.5V positivt och 2.5 V negativt vilket ger en korv som är 0.7 gånger 2.5 eller sisådär drygt 1.5V.

"Korven" kan man slarvigt kalla för "RMS".

/Göran

TBOC_Razor skrev:
För någon som inte är civil-ingenjör, har arbetat med elektronik eller något av det där:

Vad är 5V topp-topp ??

Har mina aningar men vill veta säkert smile

(Groucho Marx).

Sök