5913
Sök

Tändkurva på 230 FK

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Precis som de står så söker jag ett diagram där de står vilken tändkurva Kontra ladd en 230FK har

Hade varit guld värt om någon kunde fixa fram ett sånt diagram smile

Tack på förhand

One Man Clan
4 287 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
är de ingen som har en aning ? inte ens vart man kan hitta ett diagram eller så ?

10 287 Inlägg
25 juni 2008
Tändkurva kontra ladd vet man inte. Sprutet mäter luftmassa och varvtal (samt temperatur på motorn men det kan vi hoppa över).
Så tändkurvan beror på luftmassa och varvtal.
Det är nog inte många som grävt så djupt så att dom har disassemblerat hela skiten och ritat upp ett orginaldiagram. Jag kan tänka mig tre personer, Farbror Thore Lindgren, Stefan Olsson på BSR och Claus på Turbocenter. Finns kanske några fler också men det torde inte vara många.

Varför behöver du detta? Skall du byta till eftermarknadssprut och vill veta hur tändkurvan skall se ut eller? I så fall kan du börja med 28 grader förtändning över hela mappen och utgå därifrån.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Tändkurva kontra ladd vet man inte. Sprutet mäter luftmassa och varvtal (samt temperatur på motorn men det kan vi hoppa över).
Så tändkurvan beror på luftmassa och varvtal.
Det är nog inte många som grävt så djupt så att dom har disassemblerat hela skiten och ritat upp ett orginaldiagram. Jag kan tänka mig tre personer, Farbror Thore Lindgren, Stefan Olsson på BSR och Claus på Turbocenter. Finns kanske några fler också men det torde inte vara många.

Varför behöver du detta? Skall du byta till eftermarknadssprut och vill veta hur tändkurvan skall se ut eller? I så fall kan du börja med 28 grader förtändning över hela mappen och utgå därifrån.

/Göran

Jahapp tongue

Jo jag har bytt te eftermarknadssprut å tänke börja på orginalen då bilen gick jävligt bra med den...
Men jag får fortsätta på den mappen jag har nu då...bilen går rätt OK på den men behöver la jobba lite te

28 grader låter rätt saftigt å börja på tycker jag..men får la se vad jag kommer fram te senare ikväll

10 287 Inlägg
25 juni 2008
Beroende på hur bra förbränningsrum etc du har så får du backa hem på laddtryck men över 20 grader vid över 1 bar skall man kunna ha. (jag har för mig att jag hamnade på 22 grader på mitt gamla 360Hkr 531 bygge på 1.5 bar) På dellast bör du kunna safta på med upp till 35-40 grader. På tomgång får du backa hem så den inte ligger och motar mot för hög tändning.
Lambdamätare OCH avgastempgivare är "nödvändiga" eftersom du kan ha bra lambda på dellast med för låg tändning och därmed en miljon grader i turbon när du åker landsväg....

/Göran

Xuri skrev:
28 grader låter rätt saftigt å börja på tycker jag..men får la se vad jag kommer fram te senare ikväll

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Beroende på hur bra förbränningsrum etc du har så får du backa hem på laddtryck men över 20 grader vid över 1 bar skall man kunna ha. (jag har för mig att jag hamnade på 22 grader på mitt gamla 360Hkr 531 bygge på 1.5 bar) På dellast bör du kunna safta på med upp till 35-40 grader. På tomgång får du backa hem så den inte ligger och motar mot för hög tändning.
Lambdamätare OCH avgastempgivare är "nödvändiga" eftersom du kan ha bra lambda på dellast med för låg tändning och därmed en miljon grader i turbon när du åker landsväg....

/Göran

Xuri skrev:

okej okej de var som fan.. Jo de där med å ha hög temp i grenrör vid lamdsvägskörning hade jag problem med förra veckan..skruvade upp tändningen lite då å vad mycke bättre å finare den gick..har inte direkt dom problemen nu...blev dock lite varm i grenröre på 3ans växel å låglast...ska kolla över mappen nu ikväll lite...Avgastemp har jag inte...har mina planer på att köpa men verkar bli lite dåligt med stålar över just för tillfället

Sök