2495
Sök

Elfel i VW Golf efter att ha kopplat ut batteriet.. HJÄLP!!

5 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Hej!

Jag behöver hjälp! Det hela började med att ABS-lampan i min bil började lysa. Jag ringde en kompis som kan lite om bilar iaf och eftersom det var nybytta bromsar så föreslog han att jag skulle koppla bort pluspolen på mitt batteri över natten och kolla om den slocknade - och då började helvetet! Inte en enda mätare fungerade när jag satte tillbaka batteriet! Varken varvtalsmätare, hastighetsmätare, trippmätare, tankmätare eller temperaturmätare fungerar! Dessutom lyser oljetrycksmätaren och en annan mätare som jag inte ens vet vad den betyder. Nu står bilen utanför, fattig student som jag är har jag inte råd att lämna in den.. så om någon kunde ge mig ett litet, litet tips skulle det vara JÄTTESNÄLLT! Så tack allihop på förhand!

Kram

5 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Ps. Jag är inte helt dum, bara nästan. Jag har självklart kollat alla säkringar och ringt tre olika bilfirmor. Ingen av dem hade egentligen någon aning, och de var heller inte särskilt pigga på att ta in en så pass gammal bil (Golf III 1997). Någon muttrade om jordfel och någon annan om laddningsregulatorn. Jag har gjort vad jag kunnat för att utesluta jordfel, och jag tycker det verkar osannolika med laddningsregulatorn/spänningsregulatorn eftersom inte en enda lampa har gått sönder än. Bilen startar och går hur bra som helst, det är bara att mätarna inte fungerar!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
26 juni 2008
tippar på nån säkring/Relä som krånglar.
Är batteriet i bra skick ?

C H E V R O L E T <3

21 761 Inlägg
26 juni 2008
Verkar ju mest rimligt med trasig säkring. Eftersom bilen startar och går som vanligt så borde det knappast vara ett större fel iaf. Skulle inte förvåna mig om det finns en säkring som går till alla de där mätarna.

338 Inlägg
26 juni 2008
Vad jag kan se i min manual och med mina tyska-kunskaper så kanske säkring nummer 3 (10A) eller säkring nummer 21 (15A). Har du provat att byta säkringarna? Eller bara kollat på dom? tongue

5 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
chilibyte skrev:
Vad jag kan se i min manual och med mina tyska-kunskaper så kanske säkring nummer 3 (10A) eller säkring nummer 21 (15A). Har du provat att byta säkringarna? Eller bara kollat på dom? tongue

Jag har testat byta alla säkringar jag kunnat få tag till (varför i hela h-v ska de hålla på å blands stora och små?!) Jag ska köpa resterade imorgon och testa byta dem! Tack så jättemycket för alla tips så länge! Jag går inte gymnasiet, utan på högskolan, men jag ska absolut kolla om det finns någon fordonslinje om jag inte kan lösa det. Jag tycker också det är jättekonstigt, men bilar är inte direkt min specialité - tyvärr. Tack hur som! Jättesnällt!

5 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
tippar på nån säkring/Relä som krånglar.
Är batteriet i bra skick ?

Bilen funkar super som vardagsbil, men knappast nån blickfångare... jag har aldrig haft några problem med den innan ABS-lampan började lysa...

Random Hero
4 047 Inlägg
26 juni 2008
tjena ! du har fått en felkod o de måste du lämmna in bilen för o släcka eller de kan gå om du sätter på bilen o sätter den i friläge, drar ur kontakten till abs:en, sätter i den igen, de KAN funka annars måste du lämmna in bilen så släcker dom felkoden, o de me mätarna kan va kortis eller felkod de me, ring närmsta Bosch autoservice. dom hjälper dej gärna över tfn,

Dog food lid. Backwards

Sök