4487
Sök

Värma fjädrar vid sänkning

Kejsare
547 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
Ja, jag vet vad ni tänker, "EN TILL OM SÄNKNING!?". Men jag har sökt och sökt, och inte hittat tråden jag kollade på för ett par dar sen. Det var nån kille som undrade över sänkning, kapade fjädrar. Men så var det nån som sa att man kunde hissa upp bilen, värma på fjädrarna och sen sänka ner till önskad höjd och spruta kallt vatten på? Nån som kan ge mer specifik förklaring på detta, om jag missat nåt?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

184 Inlägg
2 april 2006
låter som d skulle kunna funka men samtidigt känns det som att stålet blir sämre ?? kanske har fel

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
2 april 2006
djRob skrev:
låter som d skulle kunna funka men samtidigt känns det som att stålet blir sämre ?? kanske har fel

jo fjäderstålet kan bli av sämre kvalitet då det härdas genom denna procedur. resultatet är att stålet blir hårt och inte flexibelt, om man då skulle köra på ett gupp eller liknande så kan stålet deformeras och bilen blir ojämn i upphängningen. kapa hellre fjädern än detta!

man lever bara en gång så lev väl!

SSS -12
3 217 Inlägg
2 april 2006
Eller köp sänkfjädrar, dumt att göra saker halvdant!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Fartdåre!
592 Inlägg
2 april 2006
I folkrace vet ja många som sänker bilen på detta vis. Då värmer man fjädrarna sen hänger några sig på bakluckan en stund, sen e bilen sänkt. Tar inte 5min!

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

Kejsare
547 Inlägg
2 april 2006
Trådstartare
Fuckface skrev:

Jag pratar om en Volvo 140 som jag köper för en mycket billig peng. Känns lite hish-hishom att köpa sänkfjädrar till den

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

1 453 Inlägg
2 april 2006
Fernicus skrev:
Fuckface skrev:

Jag pratar om en Volvo 140 som jag köper för en mycket billig peng. Känns lite hish-hishom att köpa sänkfjädrar till den

Jo men det handlar ju även om hur du värderar liv och hälsa eftersom det kan innebära risker med att kapa fjädrar eller andra tattar-fasoner för att sänka karossen.

Sök