4150
Sök

Gjort eget elschema - nån som kan granska det?

1 311 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#1
Har gjort ett eget lite mer strukturerat schema över hur jag ska göra med mitt elsystem till motorstyrningen samt mätare!

Någon som är haj och kan syna det i sömmarna och ge feedback? jag har verkligen tummen i röven när det gäller el! ecun är ett nira i3+

tacksam för lite hjälp  wink

http://img57.imageshack.us/img57/4995/elschemabildeg2.th.jpg

om någon vill ändra så finns filen här: http://www.savefile.com/files/1631231 (solid edge 2d draft)

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

10 287 Inlägg
26 juni 2008
#2
1: Varför har du en Killswitch till instrumentklustret?
2: Skall du inte ha en FIA godkänd huvudbrytare? (Fundera en sväng på hur generatorn är kopplad för gör man fel så fortsätter bilen att gå även om man rycker huvudbrytaren. Vanligt misstag....)
3: ECU:n skall jordas i motorblocket via egen jordledning. Inte i kupen.

Men du har tänkt helt rätt med att ha en och samma säkring till både spridare och tändspolar. Man skall INTE separatsäkra dom för om bara säkringen till spolarna går på fullvarv så fyller du cylindrarna med soppa.

Vill du ha råd på bra kabel (billig och bra...)?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 311 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
1: Varför har du en Killswitch till instrumentklustret? bara blev så när jag gjorde i ordning min instrumentpanel för första gången (det är så jag har i bilen nu) kanske är bättre att köra på tändningen med ett relä? (


2: Skall du inte ha en FIA godkänd huvudbrytare? (Fundera en sväng på hur generatorn är kopplad för gör man fel så fortsätter bilen att gå även om man rycker huvudbrytaren. Vanligt misstag....) laddningen skall alltså kopplas "förbi" huvudbrytarna?
3: ECU:n skall jordas i motorblocket via egen jordledning. Inte i kupen. felritat av mig, den är jordad i blocket roll

Men du har tänkt helt rätt med att ha en och samma säkring till både spridare och tändspolar. Man skall INTE separatsäkra dom för om bara säkringen till spolarna går på fullvarv så fyller du cylindrarna med soppa.

Vill du ha råd på bra kabel (billig och bra...)? klart man vill smile tänkte ha blå, svart och röd för enkelhetens skull

/Göran

skall sätta mig och rita om på lite lediga stunder!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

10 287 Inlägg
26 juni 2008
#4
Instrumentklustret tar du via tändningen.

Skaffa en FIA godkänd huvudbrytare. Dom har en extra kontakt som man bryter matningen till ECU:n med samtidigt som man bryter batteriet.

Råd på bra kabel kommer via pm. Bra kabel skall: Tåla temperaturen, kemikalier, vara hyfsat mjuk och ha rivtålig och nötningstålig solering.

/Göran

Corpze skrev:
Sharky skrev:
1: Varför har du en Killswitch till instrumentklustret? bara blev så när jag gjorde i ordning min instrumentpanel för första gången (det är så jag har i bilen nu) kanske är bättre att köra på tändningen med ett relä? (


2: Skall du inte ha en FIA godkänd huvudbrytare? (Fundera en sväng på hur generatorn är kopplad för gör man fel så fortsätter bilen att gå även om man rycker huvudbrytaren. Vanligt misstag....) laddningen skall alltså kopplas "förbi" huvudbrytarna?
3: ECU:n skall jordas i motorblocket via egen jordledning. Inte i kupen. felritat av mig, den är jordad i blocket roll

Men du har tänkt helt rätt med att ha en och samma säkring till både spridare och tändspolar. Man skall INTE separatsäkra dom för om bara säkringen till spolarna går på fullvarv så fyller du cylindrarna med soppa.

Vill du ha råd på bra kabel (billig och bra...)? klart man vill smile tänkte ha blå, svart och röd för enkelhetens skull

/Göran

skall sätta mig och rita om på lite lediga stunder!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

4 001 Inlägg
26 juni 2008
#5
Sharky// du kan PM:a mig om den kabeln oxå, behöver lite till att sätta ihop min bil... inte en kabel finns det i den nu

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

10 287 Inlägg
26 juni 2008
#6
OK. Fast jag orkar inte pm:a. Enklare att lägga upp det här då:

Fabr HUBER+SUHNER
typ RADOX® 155

ELFA artnr 55-409-02 etc etc.

Jag brukar köra 0.5 kvadrat till alla givare inklusive matning och jord till givare. Tycker man att det känns klent kan man gå upp till 0.75 men inte mer för då blir det klumpigt.
Matning och jord: 1.5 / 2.5 kvadrat.

Detta är den kopplingstråd jag använder när jag bygger härvor.

/Göran



kolvas skrev:
Sharky// du kan PM:a mig om den kabeln oxå, behöver lite till att sätta ihop min bil... inte en kabel finns det i den nu

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 311 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#7
Så, nu har jag reviderat schemat lite, men ang. huvudbrytaren så dör både ECU samt bränslepump som jag har kopplat nu, måste jag ändå ha en FIA-brytare? står inget om det i driftingreglementet.... än hmm

ser iaf ut så här nu:
http://img80.imageshack.us/img80/8528/elschemabildmm3.th.jpg

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

4 001 Inlägg
27 juni 2008
#8
det står kanske inte ännu men frågan är om det är rätt sak att spara 200kr på?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök