Att tänka på inför erat basköp

azazel
15 november 2006 · 14 Inlägg

Ronnie.L skrev:
i en sluten låda har man inga basreflex rör. nästan bara att slå ihop 6 brädbitar till en fyrkant med 20l massa i så har du en sluten baslåda..

tack .... trodde nästan det var så men för att vara på den säkra sidan fråga jag endå ;p

Ronnie.L
15 november 2006 · 914 Inlägg

jadå det skadar aldrig att fråga däremot kan det göra det om man inte gör det tongue

azazel
15 november 2006 · 14 Inlägg

precis därför jag frågade en extra gång... men jag tror jag har all info jag behöver på det området just nu, fattas bara tid och kulor i plånboken för tillfället.

bad-ass jag är en tönt i fåra kläder :)
15 november 2006 · 37 Inlägg

jonas.. om dina middar spelar ner till 50-60hz.. när börjar då basen spela? vilken hz...

sen en sak till, en regel som 50% glömmer när dom bygger låder är att alltid ha en vägg sne i lådan, annars är risken stor att få rund gång inne i lådan... o då kvittar det vilken bas du än har...

man lever endast en gång..
BMW 540 "rosthögen" (1993)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
15 november 2006 · 2 353 Inlägg

pocke76 skrev:
jonas.. om dina middar spelar ner till 50-60hz.. när börjar då basen spela? vilken hz...

sen en sak till, en regel som 50% glömmer när dom bygger låder är att alltid ha en vägg sne i lådan, annars är risken stor att få rund gång inne i lådan... o då kvittar det vilken bas du än har...

Basen tar vid där framsystemet slutar, dvs runt 50-60Hz nånstans. Detta har dock en hel del med att göra vad man har för framsystem och för andra ambitioner. Min bil skall vara tävlingsmässig, och då krävs det bra framsystem så är det bara.

Sen det där med lådans form kan du och alla andra glömma för subbasar. Och häng med nu, för jag skall ta detta en sista gång wink

Det du pratar om kallas stående vågor. Dvs, när en våg studsar från en vägg till en annan, och när distansen mellan väggarna är sån att den reflekterande vågen från väggen kommer helt ur fas med den första. Det vill säga, vi behöver endast bry oss OM distansen mellan någon av de parallella väggarna i lådan är såpass stor att halva våglängden för någon frekvens vi bryr oss om rymms mellan väggarna. Och hur vet man nu vad som är intressant då?! JO:

Detta är enkelt att räkna på - om man vet hur. Och nu skall jag förklara det.

Våglängden för en frekvens är 340 / f (340 är hastigheten för ljudet i luft), f är frekvensen vi är intresserad av. Det är då givet att vi måste titta på max-frekvensen som vi vill att baslådan skall kunna spela (eftersom det ger en kortare våglängd och därmed medger ett kortare avstånd mellan parallella väggar som kan tolereras.

Låt oss ta ett exempel: Säg att vi vill att baslådan skall spela upp till 100Hz. Sen delar vi den med filter.

För 100Hz ges att våglångden är 3.4m (340/100) enligt formeln ovan. Halva den våglängden är 1.7meter. Det vill säga, OM din baslåda har 1.7 meter mellan väggarna så är detta ett problem. Det är få som har så långt mellan väggarna eller hur för sin BILBASLÅDA?!

Mellanregister däremot...låt oss säga vi bygger en fyrkantig låda för ett mellanregister som spelar upp till 5000Hz. Vid 5000Hz är våglängden 6.8centimeter! NU börjar det bli kinkigt!

För en hemmahögtalare likaså, om det är en stor golvare, 3-vägs säger vi, där baselementet spelar kanske upp till 500Hz. Vid 500Hz är våglängden 68cm, och det finns gottom hemma-golvare som har lådor med mer än 68cm mellan väggarna. Därför snackar många hemma HiFi tomtar som inte förstår begreppet om att lådorna måste vara vinklade etc även för bilbasar.

Helt fel, och jag hoppas ni förstod varför.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Phaetoon
28 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Jag ser gärna fler guider av den här typen Jonas.
Sökte på gamla trådar och fick upp denna (som jag läste när den var ny.)
Tänkte att det kanske var dags att göra Gorg-folket uppmärksamma på den igen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang