grön lampa (elfel i motorn) har tänt nu efter ja har bytt donwpipe + kat, vad för fel?

TOYTHEBEST
18 juni 2008 · 49 Inlägg

har monterat en downpipe + racekat på en s40 t4 -99.....

o efter detta så började den gröna trianglen me nån konstig symbol i lysa (elfel i motorn eller va d står).
e detta nån fara eller, o hur gör man för att den inte ska lysa??

azid Det som inte dödar gör ont
18 juni 2008 · 2 668 Inlägg

lambdan?

2slow
Gizmojohan
18 juni 2008 · 3 295 Inlägg

har du skruvat dit lambdan? satt i kontakten?

gRiLLiS945 Allt i allo
18 juni 2008 · 183 Inlägg

Du kopplar bort minus polen en 5min o sätter tebaks den så är lamdan nollad o kommer inte lysa igen om du inte skaddat lr haft av nånkabel på den...

Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Fixaren
18 juni 2008 ·

s40 är kännsliga för att montera racekat pga att du har en främre lambda och en bakre. Den bakre förväntar sig ett värde av den främre, så länge den får det värdet vet den att katalysatorn är ok om inte, tänds lampan. Jag säger inte att det är fel på katalysatorn för det är det inte men den ger fel värde. Kollar du felkoderna står det med all säkerhet att lambda 2 värdet är fel.
Så vad skall du göra då? Det vet jag inte riktig om ja ska vara ärlig, för när ja fixade detta för en kund så ville kunden ha en orginal kat. = probemet löst.
Jag funderade lite på varför det blir så och det ja kunde komma på var att, dt tar längre tid att "tända" en race kat. Detta skulle kanske kunna göra så att värdet blir fel men det är bara spekulationer.

Hoppas att nån mer volvo frälst kan hjälpa dig mer.

TOYTHEBEST
19 juni 2008 · 49 Inlägg

ok ok ......
eftersom d va en racekat me så fanns d inget uttag t lambdan men ja haed ett längre bak på röret....så ja fick skarva sladdarna t lambdan.....så vet ju inte om d e en av dom sladdarna me som inte får riktig kontakt..får väl ut o kolla dom igen me....

ja ska prova d me batteriet också......

men om d inte släcks e d nån fara för bilen om man kör me d så???

tack för svaren...

azid Det som inte dödar gör ont
19 juni 2008 · 2 668 Inlägg

det kan gå fett

2slow
Fixaren
24 juni 2008 ·

Nej ingen fara men du kan ju få nya felkoder som är värre, då upptäcker du ju inte detta :p

sandzoo
24 juni 2008 · 2 072 Inlägg

samma sak hände min V70.. kopplade bort +polen o vips borta wink

Sandzoo i da house
TOYTHEBEST
25 juni 2008 · 49 Inlägg

ok ok...ja har kopplat bort batteriet nu...men va en som sa att den skulle stå så nårra timmar....så den får väl stå t imorrn innan man kopplar in den igen...

genetorp
25 juni 2008 · 249 Inlägg

har precis samma problem på R-en, lämnade in den och han "nollställde den", sen kom jag typ 1 kilometer så börja den lysa igen, han kom fram till att det var luftmassemätaren som var kass... hoppas det löser sig iaf=)

// genetorp
Mekaren
25 juni 2008 · 89 Inlägg

nolla den:)

Volvo 740 GLT 16V "MEKARN" (1989)
sandzoo
25 juni 2008 · 2 072 Inlägg

TOYTHEBEST skrev:
ok ok...ja har kopplat bort batteriet nu...men va en som sa att den skulle stå så nårra timmar....så den får väl stå t imorrn innan man kopplar in den igen...

nae inga timmar.. räcker med 10-15min

Sandzoo i da house
TOYTHEBEST
28 juni 2008 · 49 Inlägg

har gjort d men den slocknar inte ändå...när ja startar bilen så släcks den men tänds typ direkt efter igen...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang