5698
Sök

systemkamera... tips och råd vid köp

BMW fantast
1 172 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
ska köpa en systemkamera nu...  en nybörjar kamera då... vet att det finns trådar om nikon d40x och canon eos 400D... sen nu fionns ju även Sony A200.... frågan är vad tycker ni om dom olika..

canon har ju 9 punkters autofokus.

nikon har inbyggd instruktuionsmanual.

sonyn har större ISOtal om man behöver det.. fast ger ju mer brus.. även lite större lcd skärm..

i övrigt är dom väl rätt lika...

sen, är det olika objektiv till modellerna... farsan min ahr en canon eos 400d och tyckte jag skulle köpa en sån så vi kan köpa olika objektiv coh låna av varandra, men om jag köper en nikon kan ajg inte låna av honom endå?

skriv vad ni vet...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
28 juni 2008
Enklas är nog att du stickar och känner på dom så dom ligger bra i handen. alla dom 3 är bra och ganska lika.  Ett plus är just den din far sagt. kan ni dela på kosnaderna på gluggar så har ni tjänat rätt mycket.

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

8 156 Inlägg
28 juni 2008
Mamma beställde precis en Nikon D80 till farsan.
När det gäller objektiven så är dom ofta märkesberoende. Canon har sin EOS-standard och Nikon har sin.
Ingen vits med ett ISO-tal över 1600 enligt mig, om man inte ska ta många skymningsfoton.
Objektiven kostar väldigt mycket, så jag tycker att Canon EOS är ett bra val som första kamera för din del.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

BMW fantast
1 172 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
ja objektiven kostar ju så bra att kunna del med farsan och samtidgt ha exaktlikadan för då kan man tipsa vartandra mer exakt... e ju fint att ta just skymmningsfoto, men tyckte man kunde köra med lågt iso och hög bländning istället då? ja kan iten så mycket men det kommer...

Nån som vet hur SONY A700 är då... snäppet vassare va. tänkt epå en  begagnad sån annars:D

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
28 juni 2008
a700 är ju en Semipro kamera så i en helt annan klass. den är i samma klass som Nikon d300 eller Eos40d

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
28 juni 2008
Bättre att lägga lite pengar på kameran och mycket på gluggar. sen håller du dig till ett märke så kan du byta hus när du känner dig bekväm och behöver byta. Många gör ju felet att köpa en värsing kamera och sen köper en skitglugg då falller hela grejen.

Sök