2050
Sök

Ljudbygge mektips o råd s70

55 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Hej jag har just köpt en s70 som jag ska byta ljudanläggning på.
Det sitter ett kitt diskanter o mellanreg fram ock koaxialt bak.

Mina frågor är

1. hur skruvar jag ner insidan av dörrarna?? behöver man skruva ner nåt mer för att montera högtalarna? (ibräda)
Både fram och bak dörrar...
Det finns inte en skruv som man kan kan skruva ner eller nåt annat o pilla på.
Vill inte pilla sönder nåt mer tongue kompisen skulle visa hur man tog ner högtalar galler bak så han slet ut ena o den vill inte sitta kvar där nu sad

2. sitter det delningsfilter i orginal? eller slutsteg...var isåfall?
Så jag vet var jag ska sätta mina och så jag kan använda mig av samma kablar som e monterade.
om ingen har nån bättre tips.

3. efter montering av högtalarna ska man då fylla dörrarna med isolering av nåt slag så det inte låter burkigt?
isåfall var o hur?

4. sist till basen, hur mycket ska man egentligen riva ut?
har sett folk ta ner i bräda bla för att dra igenom el kabeln från motorrummet.
eller om man ska dra kablarna under baksätena?? Vilken väg e bäst?
När man ska skruva fast den räcker d att skruva fast den i själva mattan ? för den e ju hård osv
vart egentligen är det bäst att jorda basen? man har hört o sett en del hmm

Vill vara säker på allt innan jag börjar o riva ner så jag inte ska sprina en massa mellan jobben plus så jag inte gör sönder nåt

Dessa har jag beställt som jag ska lägga in

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1110

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1230

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1220

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1253

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1913

olite adapters till högtalarna och diskanterna fram

De i butiken sa att sterion skulle driva högtalarna bra o min budget var runt 10000
så d blev ingen steg. men kan köpa d senare ev...

alla tips o råd e jag tacksam för
Tack    BIG

55 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
Killen du är en ängel!
kunde inte ha fått bättre beskrivning...
TACK      BIG

55 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Du e min gud ATM
mvh              BIG

55 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Så du menar att jag inte behövde köpa adapters till diskanterna sad
ja ja jag får köpa 2 diskanter till tongue

55 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Så som jag har förstått/misstänker så måste jag klippa i iso kablarna o sätta in nya skarvar för att koppla in filtren o inte bara byta ut filtren o sätta samma kablar på nya filtren då... sorry men jag e en detalj freak (perfektionist)

mvh            BIG

55 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
swederockers:    2.2 För att veta vilka kablar som går till dörren och vilka som går till brädan utav de som möter vit, vit/svart och grå, grå/svart (det är ju två av varje) så är det de som går till den stora kontakten (B) på stereon som är till brädan och de som går till den lilla kontakten (C) som är till dörrarna. Förstod du?
Svar: Ja jag fattar... d enda jag vill ha koll på d e vilka som e höger o vilka vänster!
Har du nå koll på d??
mvh                BIG

55 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Tips o råd till hur jag kan isolera bäst lite här o var så d inte ska skaka eller att man får taskig ljut från hötalarna

55 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
oki då får ta en till i påsen från gamla bilen ska titta på imorn har lite isokablar liggande där fast de är från en golf men färgerna borde vara d-samma eller??

mvh     BIG

55 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
På en Volvo? Typ överallt. Om det inte skakar så gnisslar det. Du kan fästa lite asfaltsmatta eller liknande bakom dörrsidorna. Tjut i högtalarna får du nog inte såvida du inte kör på steg. Apropå lågnivån så kan du så länge den bara ska ge signal till ett bassteg lägga den på samma sida som strömkabeln (detta kan jag nog få beska kommentarer om men jag har själv gjort detta på iaf 100+ bilar). Störningarna som kan uppkomma ligger över 500Hz och basen spelar väl delat upp till max 125Hz.
BigDaddy skrev:
Tips o råd till hur jag kan isolera bäst lite här o var så d inte ska skaka eller att man får taskig ljut från hötalarna

på tal om gnissel jag har d redan i ibrädan har du några bra tips hur man kan få väck sånt??

Shit kl e ju snart kvart i 5 man märker inte av tiden när man e så ivrig o få allt fixat smile o speciellt när man får så bra resultat som jag...

som sagt du e en ängel!!!

BTW kolla min presentation wink

55 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Måste ta fram papper o penna sriva ner allt viktigt men d får bli efter sämnen  hahaha nu får d vara bra..gonatt hahaha

55 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Jag menar att de kan vara svårt att få tag på några. Men man kan slakta de gamla för att göra fästen till de nya.
BigDaddy skrev:
Så du menar att jag inte behövde köpa adapters till diskanterna sad

Nja, kitet innehåller väl två. Det räcker ju för de flesta. Eller missförstår jag dig?
BigDaddy skrev:
ja ja jag får köpa 2 diskanter till tongue

driver bara

Sök