4000
Sök

Säkringarna på ett mutant MT1500.1XXX?

198 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej, nyss fått hem ett mutant steg men är det inte avsäkrat? eller sitter säkringarna inne i steget?

bilder;
http://www4.speedyshare.com/data/484454 … C00126.JPG
http://www4.speedyshare.com/data/774606 … C00127.JPG
http://www4.speedyshare.com/data/962237 … C00125.JPG

ursäkta den dåliga kvaliten men de va lite provisoriska snabbt tagna bilder med mobilen.

21 761 Inlägg
27 juni 2008
#2
Det steget har inga egna säkringar, du måste sätta en säkring (högst 150A) på pluskabeln.

198 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
#3
Men det står ju 200A på dbakuten ?:S

21 761 Inlägg
27 juni 2008
#4
I manualen så står det iaf att säkringen ska vara på 150A, men eftersom dbakuten säljer hela Mutants sortiment så får man väl lita på att det även fungerar med 200A. Är du osäker så kan du höra med dem vad som gäller smile.

Björn, som äger dbakuten, finns här på forumet. PM:a till honom, han heter "dbakuten".

497 Inlägg
27 juni 2008
#5
du ska ha en 150 amps säkrng till steget och minst 50mm2s kabel även ifall du har batteri där back!
funkar bäst så har detta steget och är sjukt imponerad min impact spelar som aldrig för.
körde med 25mm2s kabel med 80 amps säkring funKade utmärkt men den förbrukade inte mer än 40 amp max i 2 ohm men det var för att basen inte kunde ta imot mer effekt
kör man med 2 batterier  behöver man inte mer än 35mm2skabel med 150amps säkring framifrån men från det bakre batteriet ska du köra en 50m2s kabel med 150 amps säkring såblir det skitbra och du ska skita i koning blir inte bra! det är batteri som gäller!


198 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#6
Har skickat pm till björn och inväntar svar, men det som förundrar mig är varför han skriver 200A på hemsidan då, det måste ju finnas en anledning. (va förövrigt från dbakuten jag köpte det ifrån tongue)

497 Inlägg
28 juni 2008
#7
steget klarar av 200 amp som mest men man brukar ha 150. kan bero på mätningar som 1760wrms behöver man en 200 amps säkring kankse förbrukar 160-170 amp vid tillfället har för mig det var nåt sånt har glömt


198 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#8
om steget klarar det så kör jag självklart på det. men vill gärna ha svar från björn som kan intyga på att det går bra och det funkar LÅNGVARIT. har inte får nått svar än från han.

21 761 Inlägg
29 juni 2008
#9
Swedenrockers skrev:
Du kan lugnt köra med 200 A säkring. Kabeln fixar det och det är den som man primärt säkrar av.

I just det här fallet så är det steget som säkringen är till för, eftersom det inte finns någon säkring inbyggt i steget smile.

Men visst håller en 50mm2 kabel för 200A säkring, det håller jag helt med om.

198 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#10
Ja, det är det vi pratade om tongue, det här steget har ingen säkring. och i manualen står det 150A och på dbakuten står det 200A. hoppas björn kan komma hit och ge lite klartecken här varför han skrivit så smile, men vars ska jag säkra av det isf, vid batteriet eller vid steget?

21 761 Inlägg
29 juni 2008
#11
Det står ingenstans i manualen att säkringen måste sitta bredvid steget, då kan du nog sätta den framme vid batteriet i så fall. Dessutom räcker det med bara den säkringen, rent praktiskt så får den ju två funktioner även om den primära uppgiften är att skydda steget smile.


Sök