bränsleproblem B23E

skogsvild Offroad tokig
29 juni 2008 · 226 Inlägg

Körde premiären med suzukin i helgen och det dök upp ett problem :S

Började med att den inte fick soppa på fullgas sen tålde den mindre och mindre gas för att tillslut bara gå på tomgång. När den går på tomgång går den perfekt men så fort man gasar så tvekar den precis som att den inte får nån soppa.

plockade av returen och det kommer soppa ur den s¨å pumpen går. Tvångskör man kallstartventilen går motorn "bra" upp till halv gas sen får den inte mer soppa där heller.

provade att plocka loss bälgen och lyfta mängdmätarskivan manuellt men ingen skillnad.


Nån som har en ide om vad som kan vara fel??
jag funderar på om det kan vara pumpen som inte orkar pumpa det tryck som behövs i systemet.


Alla ideer tas tacksamt emot   sad

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig
D. Runbom
29 juni 2008 · 148 Inlägg

skogsvild skrev:
Körde premiären med suzukin i helgen och det dök upp ett problem :S

Började med att den inte fick soppa på fullgas sen tålde den mindre och mindre gas för att tillslut bara gå på tomgång. När den går på tomgång går den perfekt men så fort man gasar så tvekar den precis som att den inte får nån soppa.

plockade av returen och det kommer soppa ur den s¨å pumpen går. Tvångskör man kallstartventilen går motorn "bra" upp till halv gas sen får den inte mer soppa där heller.

provade att plocka loss bälgen och lyfta mängdmätarskivan manuellt men ingen skillnad.


Nån som har en ide om vad som kan vara fel??
jag funderar på om det kan vara pumpen som inte orkar pumpa det tryck som behövs i systemet.


Alla ideer tas tacksamt emot   sad

Jag hade samma problem när jag bytte motor i min gamla 740 med k.motorn från början till en b23e, och hade samma problem som du, jag satte dit en extra bränslepump sen funkade det kanon! trodde nästan att man behövde sätta dit en bränsletrycksregulator men det funkade ändå! du kanske kan testa med det? lycka till / daniel

skogsvild Offroad tokig
30 juni 2008 · 226 Inlägg

D. Runbom skrev:
Jag hade samma problem när jag bytte motor i min gamla 740 med k.motorn från början till en b23e, och hade samma problem som du, jag satte dit en extra bränslepump sen funkade det kanon! trodde nästan att man behövde sätta dit en bränsletrycksregulator men det funkade ändå! du kanske kan testa med det? lycka till / daniel

OK då kan det troligtvis vara pumpen som krånglar då som jag misstänkt.

Tror inte jag behöver sätta en extra pump då den funkade 4 timmar med 1 pump


ska åka och köpa en ny pump idag så får jag se om det löser problemet.

Senast redigerat av skogsvild (30 juni 2008)

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig
kolvas
30 juni 2008 · 4 001 Inlägg

Tog du pumpen som var till motorn? jag har för mig att det gamla K-jetronic ska ha ganska högt bränsletryck, runt 5,5kg.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
BBAD Utbildad hobbymekare
30 juni 2008 · 1 125 Inlägg

köp även nytt bränsle filter

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
skogsvild Offroad tokig
30 juni 2008 · 226 Inlägg

kolvas skrev:
Tog du pumpen som var till motorn? jag har för mig att det gamla K-jetronic ska ha ganska högt bränsletryck, runt 5,5kg.

Köpte ny pump på biltema som ska vara till E motorerna


BBAD skrev:
köp även nytt bränsle filter

Bränslefiltret är det inga problem med då det sitter innan catchtanken och pumpen.

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig
skogsvild Offroad tokig
30 juni 2008 · 226 Inlägg

Har nu byt pump till en ny och problemet kvarstår.


Minstänker nu att det har med "bränslefördelningsdosan" att göra. Ska prova byta den då jag har en extra luftmängdmätare liggandes

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig
kolvas
30 juni 2008 · 4 001 Inlägg

styrtryksventilen har kanske pajat?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
skogsvild Offroad tokig
30 juni 2008 · 226 Inlägg

kolvas skrev:
styrtryksventilen har kanske pajat?

Det är som sitter på tvären vid returen eller (är en insex och låsmutter) eller är jag helt ute och cyklar??

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig
vullen Mr White
30 juni 2008 · 1 072 Inlägg

skogsvild skrev:

kolvas skrev:
styrtryksventilen har kanske pajat?

Det är som sitter på tvären vid returen eller (är en insex och låsmutter) eller är jag helt ute och cyklar??

Jajjemen de stämmer..Tycker oxå att de låter somom den är paj..Membranet o dom brukar strula me tiden.

Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
skogsvild Offroad tokig
30 juni 2008 · 226 Inlägg

NU har har jag slut på ideer.

Har byt "bränslefördelardosan" mot en annan och helt plötsligt går den från halvgas och uppåt men spottar och fräser. Den går inte från tomgång och upp till halv gas :S

provade med nytt fördelarlock, rotor och kablar men ingen skillnad.
Kollade kamremen och den är på markeringarna.



Det jag itne byt är styrtrycksventilen (den bakom luftmängdmätaren men kontaktstycke) och spridarna.

Imorron ska jag prova med ny tändspole och ta ett komp prov på motorn

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig
skogsvild Offroad tokig
1 juli 2008 · 226 Inlägg

ingen som har nån annan idee???

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig
frasse4
1 juli 2008 · 736 Inlägg

Du har ingen möjlighet att kontrollera trycket i bränslesystemet, som sagt så är Bosch CI ganska känsliga, finns en ganska bra guide i Haynes-boken i alla fall till 240 hur man ska kontrollera det. Då får du ju även svar på om styrtrycksventilen fungerar.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
skogsvild Offroad tokig
1 juli 2008 · 226 Inlägg

Nu fungerar den igen som en klocka. 

Plockade av insuget och byte underdelen till den "bränslrfördelningsdosa" jag satt dit och då startade den direkt och gick fint i maskinen.

Var en bilmek som sa att man ska ha bränsledosan och underdelen från samma maskin då de är kalibrerade ihop för att funka bra.


Misstänker nu i efterhand att det kan ha varit vakumläckage vid insuget som ställt till det men det vet jag ju inte säkert

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig
Drönirettab
1 juli 2008 · 21 761 Inlägg

Det finns ju en ventil i bränsledosan också, "systemtrycksventilen", kan kanske ha varit något knas med den. Eller så kärvade armen för mätskivan.

Men huvudsaken är ju att det funkar nu smile.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang