5898
Sök

Turbotrycksproblem Saab 9000 2,3T aut -91

36 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Hej alla turbofrälsta. Jag behöver råd för jag är nämligen ganska värdelös på turbobilar.

Jag har en Saab 9000, som gått bra i 150 mil sen jag köpte den. Men nyligen uppkom ett fenomen, när jag trycker kickdown eller ligger på en låg växel och ska gasa så kommer turbokicken som den ska, men direkt efter den så sjunker turbotrycket sakta mer o mer och tappar totalt orken. Jag märkte att en vacuumslang på baksidan av motorn från ett t-kors har murknat och läcker. Den går ner till dumpventilen, kan den vara boven i det hela? För allt turbotryck skjuter ut i sportluftfiltret och dumpen är helt tyst.

Tacksam för intresse och svar! MVH.

1 142 Inlägg
1 juli 2008
kan inget sånt alls men ja hade testat försöka lägga igen läckan på slangen och testa om det är de som är felet....kanske går att bara tejpa igen temporärt

36 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Jag har tejpat runt slangen med silvertejp så gott som går för att kolla om det blev nån skillnad över huvudtaget, men det är så pass mycket läckage så det blev inge bättre ;(

Körv
3 535 Inlägg
1 juli 2008
Freakydriver skrev:
Jag har tejpat runt slangen med silvertejp så gott som går för att kolla om det blev nån skillnad över huvudtaget, men det är så pass mycket läckage så det blev inge bättre ;(

Byt slangen?

Truckdriving Man

36 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
Jag ska byta slangen men jag vill veta om nån vet att bilen går sämre för att vacuumslangen till dumpventilen läcker. MVH

761 Inlägg
1 juli 2008
Freakydriver skrev:
Hej alla turbofrälsta. Jag behöver råd för jag är nämligen ganska värdelös på turbobilar.

Jag har en Saab 9000, som gått bra i 150 mil sen jag köpte den. Men nyligen uppkom ett fenomen, när jag trycker kickdown eller ligger på en låg växel och ska gasa så kommer turbokicken som den ska, men direkt efter den så sjunker turbotrycket sakta mer o mer och tappar totalt orken. Jag märkte att en vacuumslang på baksidan av motorn från ett t-kors har murknat och läcker. Den går ner till dumpventilen, kan den vara boven i det hela? För allt turbotryck skjuter ut i sportluftfiltret och dumpen är helt tyst.

Tacksam för intresse och svar! MVH.

Byt slangen.

Har du öppen dump? Orginal är det återcirkulerande, vilket gör att den faktiskt ska "dumpa" luften i närheten av luftfiltret.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

5 710 Inlägg
2 juli 2008
Freakydriver skrev:
Jag ska byta slangen men jag vill veta om nån vet att bilen går sämre för att vacuumslangen till dumpventilen läcker. MVH

Slangen innehåller tryck som turbon skapat. Läcker det ut blir det mindre tryck. Blir det mindre tryck går bilen sämre.
= byt slangen.

MVH Jonas
..............

Sök