Kortslutning efter regn. Ingen kan laga min Megane!

niklasbengtson
6 april 2008 · 1 Inlägg

I några år har min Renault Megane -98 krånglat lite vid regnväder. Den har börjat hoppa lite och ibland stannat helt. Efter att den "torkat" i några dagar har den sedan funkat igen.
Men sedan den stannade sist har den inte startat igen. Startmotorn går men bilen startar inte. Min hypotes är att startspärren på nåt sätt kortslutits och gör så att bilen inte startar igen.
Bilen har varit hos olika mekaniker men ingen kan laga den!!!
Min sista utväg innan en bra bil måste skrotas är att söka lite kunskap på nätet.
Någon som varit med om något liknande? Förslag på åtgärd? Alla tips och råd är mer än välkomna!!
Hälsningar Niklas

Drönirettab
6 april 2008 · 21 761 Inlägg

Standardsaker att kolla upp när en bil gör så där, är tänddetaljerna. Fördelarlock är ofta en bov, men även rotor och tändkablar kan ha sprickor i isoleringen så att gnistorna åker kors och tvärs. Men såna saker borde ju verkstäderna ha kollat upp tycker jag.

Har du även varit på märkesverkstad så att de har kunnat koppla in en dator för att läsa av eventuella felkoder?

figgesoft
3 juli 2008 · 25 Inlägg

kolla om lysdioden i instrumentbrädan blinkar för att visa att startspärren är aktiv.

Jag skulle nog gissa på tändspolarna eller svänghjulsgivaren. (kontaktstycket på den sistnämnde)

tipsar om clubrenaultsverige.com   (felsökningsforum m.m.)

Renault, It's not a car, it's a lifestyle
Renault Megane Classic (LA) "Guldbaggen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang