3207
Sök

- Blir inte av med störningarna -

603 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Tjenare!
Är i full gång och försöker bli av med mina roliga störningar som jag fick när jag kopplade om lite för ett tag sen.
Går det att helt bli av med störningarna!?
-Nu har jag kommit så långt så att jag måste lägga örat några centimeter ifrån högtalaren för att höra störningen.
Kanske är det så mycket el i en bil att det kvittar vart jag drar signalkabeln för att den inte ska hamna i närheten utav någon el!?

//Sebbe
Senast redigerat av Casanovan (15 april 2008)

In hoc signo vinces

8 156 Inlägg
14 april 2008
Om du inte hade några störningar innan så borde väl gå?
Iaf. Tänk på att jorden också leder ström.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
14 april 2008
Det har stor betydelse ang jordbrum, vart du drar kablar och var resp hur du lägger jordpunkten/-er i systemet.

För den som är helt grön är Stoffe's gamla handbok bilstereo i praktiken  mkt bra och den finns iaf delvis via nätet.
Senast redigerat av SaabLejon (14 april 2008)

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

603 Inlägg
14 april 2008
Trådstartare
Det bör alltså gå att få en helt störningsfri installation!?

Phaetoon skrev:
Om du inte hade några störningar innan så borde väl gå?

Grejjen är ju det att innan hade jag framsystem på stereon och det jag gjorde var att dra fram högtalarkablar till dörrarna ifrån steg i skuffen. Innan satt jag ju bara i framsätet och hörde inga störningar. Alltså inte letade efter dom, genom att sätta örat centimeter ifrån högtalaren, som jag gör nu.

Men ger inte upp ännu då det alltså verkar som att det ska vara praktiskt möjligt.

In hoc signo vinces

10 287 Inlägg
14 april 2008
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=28428

/Göran

SaabLejon skrev:
För den som är helt grön är Stoffe's gamla handbok bilstereo i praktiken  mkt bra och den finns iaf delvis via nätet.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

603 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Blir inte av med störningarna sad
Nu provade jag allt igår. Signalkabeln ensam på ena sidan av bilen och strömkabel på andra, högtalarkablar i mitten. (Kan det vara känsligt att ha högtalarkablarna för nära strömkabeln?)
Jord är bra och jag kan inte hitta mera att felsöka...

Kan ett s k "störningsfilter" som finns lite här och där vara ett alternativ eller är det bara en konstgjord andning. Hur fungerar ett sådant?

Eller vad mer kan man prova?

In hoc signo vinces

Im Awesome!!
281 Inlägg
15 april 2008
Dessa störningar som du nämner, är det ett svagt brus eller vad menar du?
Jag hade nämligen problem med brus i mina diskanter i sommras. Det finns ju grundbrus i vissa låtar, även beroende på vad du har för komponenter. I mitt fall va det min stereo samt ett sämre val av slutsteg som var boven.
Har du testat dina komponenter?

Jag la varje kabel försig i plaströr tvinnade så dom skulle vara skyddade men det funkade inte.
Lite tipps bara, annars verkar du ju ha gått igenom det mesta.

Åk på rätt sätt, åk brett :D

603 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
Störningarna är i form av tjut som stärks när motorns varv höjs, tjutet följer varvtalet.

Kan högtalarkablar som ligger brevid strömkabel orsaka störningar eller är det bara rca-kabeln som ställer till med detta!?
Provade nämligen nyss att dra rca fågelvägen helt fritt genom bilen bak till skuffen. Men fortfarande dessa störningar... sad

In hoc signo vinces

Im Awesome!!
281 Inlägg
15 april 2008
Detta låter ju som generatorvin.

EDIT: sökte lite å fick fram massor med trådar, men kolla igenom dessa.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=65472
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63062
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73118
Senast redigerat av kenny_s (15 april 2008)

Åk på rätt sätt, åk brett :D

6 851 Inlägg
15 april 2008
Hur många jordpunkter har du? Ligger de brevid varandra om du har fler än 1?

372 Inlägg
15 april 2008
Vad har du för utrustning?
Oftast är det omöjligt att få det 100% störningsfritt när man kopplar in slutsteg.
Senast redigerat av octan (15 april 2008)

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

Valkyrie
118 Inlägg
15 april 2008
Jag lånar tråden lite, hoppas de är OK. En kompis till mig har också störningar, men detta gäller bara hans bas. Om han sänker ner musiken helt och hållet låter det som att de "brinner i basen" ...ett knastrande ljud i låga frekvenser. Vi har testat att flytta jordpunkten, men det har inte givit några positivare resultat. Kollade igenom guiden men hittade inget svar. Finns det någon känd überbra jordpunkt i bilen? Kan det vara något annat problem?

Basen dras för övrigt av ett slutsteg. Och det är stegets jord jag pratar om.

Forge Distributer http://www.maptun.com/

4 554 Inlägg
15 april 2008
givetvis går de att få en störningsfri anläggning men priset är inte värt de

679 Inlägg
15 april 2008
Casanovan skrev:
Störningarna är i form av tjut som stärks när motorns varv höjs, tjutet följer varvtalet.

Kan högtalarkablar som ligger brevid strömkabel orsaka störningar eller är det bara rca-kabeln som ställer till med detta!?
Provade nämligen nyss att dra rca fågelvägen helt fritt genom bilen bak till skuffen. Men fortfarande dessa störningar... sad

Sätt på ett störningsfilter så borde de försvinna... de gjorde de på min förra bil iaf...!!!

260 Inlägg
15 april 2008
jag hade störningar i basen förrut. visade sig att det var nått med rca utgången på stereon som brunnit..

603 Inlägg
15 april 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Hur många jordpunkter har du? Ligger de brevid varandra om du har fler än 1?

Jag har allt jordat i samma punkt, en ordentligt plåtren yta som vad jag förstår är bra, genom kondensatorn.
Alltså, jag har två steg, deras minus sätter jag i minus på kondningen och drar en kabel ifrån kondningens minus till jordpunkten.
octan skrev:
Vad har du för utrustning?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=182283
loudness skrev:
givetvis går de att få en störningsfri anläggning men priset är inte värt de

Vad är priset? Vad finns kvar att prova? Störningarna är hörbara även när man sitter och kör, verkar vara betydligt mer störningar i framsystemet än bas och hatthyllehögtalarna.
maniac_man84 skrev:
Sätt på ett störningsfilter så borde de försvinna... de gjorde de på min förra bil iaf...!!!

Roligt att höra någon det fungerat för med störningsfilter. Verkar ju annars smutskastas en hel del utav dem som provat. Kanske skulle prova ändå, dom är ju inte dyra.
Hur fungerar de där filtren egentligen?

In hoc signo vinces

trucken
563 Inlägg
15 april 2008
vad har du för lågnivå kabel? var är stereon jordad? hur är batteriets jordpunkt? batteriets kontakter?

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

8 156 Inlägg
15 april 2008
Har du provat att köra utan kondensator? Du kan ju kolla om du hör störningarna med och utan kondensator och med eller utan slutsteg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

679 Inlägg
16 april 2008
Casanovan skrev:
maniac_man84 skrev:

Roligt att höra någon det fungerat för med störningsfilter. Verkar ju annars smutskastas en hel del utav dem som provat. Kanske skulle prova ändå, dom är ju inte dyra.
Hur fungerar de där filtren egentligen?

Ja du... Det vet jag faktiskt inte... men om det är nån annan som vet så får de gärna berätta...
kul o veta...!
Du får la testa o se om de funkar...!!

Sök