Ljudprojekt.

TurbOla Reservdansk
18 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Mitt ljudsystem består av en SC-801 (Premium Sound System wink ), åtta högtalare (dvs fyra diskanter, två i instrumentbrädan, två i D-stolparna) och fyra högtalare i dörrarna.
Det sitter både det ena och det andra i just nu, upptäckte att det sitter 2 sketna Kenwood högtalare i bakdörrarna och en 5" originalhögtalare i höger framdörr och en 4" original i vänster framdörr, som inte fungerade... roll

Nu har jag ju två funderingar till detta.

Min nya HU blir en dator, med tillhörande 7" touchscreen förstås, och rejält tilltaget ljudkort.

Den ska sitta i bagaget, tillsammans med slutsteg och eventuell bas.

Nu hade jag tänkt att alltihop skulle sitta och kramas i reservhjulsbaljan.
Jag jagar ju inte någon monsterbas, så på detta har jag tänkt antingen köra en singel 12a eller 10a, aktiv eller passiv.

Om jag ska köra en passiv bas, så hade jag tänkt mig ett 5kanals steg, och använda de 4 kanalerna till dörrarna, då steget är konstruerat för detta, och femte kanalen för basen.

Originalhögtalarna är inte så illa, om jag hade haft några, men deras ljudplacering är vad jag tänker på.
Framdörrarna är nog mellanregister, och bakdörrarna är mellanbasen, för det är just nu där all bas kommer ifrån, vilket de billiga Kenwood-grejerna inte pallar med.
Jag kan köra ett kitsystem fram, med 5'25or och skrikare. Bör man då ha ett kit med tillhörande delningsfilter?
Edit: Finns det några bra högtalaradapters till 850? Blekinge Bilradio har högtalargaller/adapters till framdörrarna för 449kr styck. Alltså 900kr paret... sad

Till bakdörrar och D-stolpar kan man väl ha ett löst system, seperata delningsfilter och högtalare, så man kan behålla originalskrikarna i D-stolparna. Det är ju rätt intressant att byta dom... roll

Och jag satsar hellre bra pengar på högtalarna än basen.
Synd inte Dynadio finns till 850-serien. smile

Och är det bättre att köra på ett 4-kanals steg och en aktiv bas, eller ett femkanals steg och en passiv bas? Jag är ju inte ute efter att vinna några dB-tävlingar, men det ska ju höras när man hissar ner rutorna och spelar. wink

BRL har ett GAS-femkanals steg med följande specs:
Uteffekt: 4x50W + 1x160W RMS 4ohm, 4x140W + 1x250W RMS 2ohm. 2ohm stabil. RCA-in/out. Subsonic filter 20-50Hz/12dB. HP/LP-filter 40-4000Hz (12dB/okt). Bass boost 0-18dB (45Hz). Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 75A. Mått: 246x55x420mm.

Senast redigerat av TurbOla (18 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
19 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Ingen? hmm

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
busfabror www.ljudbyggaren.se
19 juni 2008 · 504 Inlägg

Du har inte så långt till helsingborg, kör in en sväng och prata med Tonny på Ljudbyggaren, har för mig att han hjälpt en kille med något liknande för inte så länge sedan....www.ljudbyggaren.se

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
TurbOla Reservdansk
20 juni 2008 · 6 271 Inlägg

Nå, ska tänka på saken när bilen väl rullar igen. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
2 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Tips på bra framsystem?

Kollat på dessa, ska enligt butiken ha bra midbas.

http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … mp;cat=892

Låt säga en övre gräns vid 1500. tongue

HU blir en dator med snäppet bättre ljudkort.

Steg blir antingen 4kanals gas för högtalare och sen aktiv bas eller 5kanals med mindre bas i reservhjulsbaljan, som sagt...

Senast redigerat av TurbOla (2 juli 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
m1ck3h
2 juli 2008 · 280 Inlägg

phonix gold är bra framsystem kör ett själv

TurbOla Reservdansk
2 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Phoenix Gold RSD5CS ?
5.25" Kitsystem, öppet mellanregister och diskant och med bra midbas.

5W / 120W

Impedance 4ohm

Frequency Response 65Hz - 20kHz

Sensitivity 86dB

enligt Blekinge Bilradio smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
m1ck3h
2 juli 2008 · 280 Inlägg

dom kiten är bra smile jag kör på ett Phoenix Gold  Zr det är den gammla modelen :smile

Phaetoon
2 juli 2008 · 8 156 Inlägg

DLS UP5-kitet kanske vore något för dig?
Sen en DLS RW12 som bas i sluten låda.
Sen kan du ju köra två slutsteg, ett för fram och ett monosteg för basen.

5.25"-kit:
Nominell effekt 120 W
Max effekt 180 W
Känslighet (1 W / 1 m) 86 dB
Frekvensområde 60 Hz - 23 kHz

Bas:
Effekttålighet:
250 Watt RMS
500 Watt max
750 Watt Peak

Frekvensomfång 20-2000
Impedans 2 Ω, Re 1,9 Ω
Känslighet 86,5dB 1 W 1 meter
Fs 28,5 Hz
Qts 0,59
Vas 90 liter

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TurbOla Reservdansk
2 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Tack för tipsen!

Jo, men jag tänkte lite på utrymmet också, två slutsteg tar ju sin plats, och genererar sin värme.
Plus att man får göra plats i torpedväggen, för att dra ström till två slutsteg + dator kräver ju säkerligen en 50mm2 kabel.

Därför jag funderade på ett femkanals till hela bilen, eller ett fyrkanals till högtalarna och sen en aktiv bas i reservhjulsbaljan. smile

Senast redigerat av TurbOla (2 juli 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ImprezaGT
3 juli 2008 · 343 Inlägg

Fråga.. hur ska du koppla steget till dator? om du bara ska ha en dator som HU för även dom bra ljudkorten bruker inte ha lågnivå utgångar eller ?

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
TurbOla Reservdansk
3 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Det är enkelt.
Bättre ljudkort lämnar ett par volt i utgångssignalen som räcker till och det brukar ju vara typ 5.1 ljud minst, alltså 3st 3,5mm honor.
Sen köper man adapters, från 3,5mm hane till 2st RCA-honor.
Och så pluggar man i lågnivåkablarna i adaptrarna, till slutsteget.
Det finns drivrutiner att ladda ner, som gör att man kan själv ställa hur ljudet ska bli, så man kan få framsystemet på en utgång, baksystemet på en annan och basen på en tredje.

Färdigt. smile

Senast redigerat av TurbOla (3 juli 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
discokapten Kapten på disco!
3 juli 2008 · 1 729 Inlägg

Jag kan inte rekomendera att använda dator som HU, det tar tid att starta, den kräver mycket ström osv, dator i kombination med en vettig HU är en annan sak men att bara köra dator som hu är inget jag rekomenderar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
ImprezaGT
4 juli 2008 · 343 Inlägg

TurbOla skrev:
Det är enkelt.
Bättre ljudkort lämnar ett par volt i utgångssignalen som räcker till och det brukar ju vara typ 5.1 ljud minst, alltså 3st 3,5mm honor.
Sen köper man adapters, från 3,5mm hane till 2st RCA-honor.
Och så pluggar man i lågnivåkablarna i adaptrarna, till slutsteget.
Det finns drivrutiner att ladda ner, som gör att man kan själv ställa hur ljudet ska bli, så man kan få framsystemet på en utgång, baksystemet på en annan och basen på en tredje.

Färdigt. smile

Aha det är så du tänker smile smart jag tänkte inte på att man kan göra så, själv planerar jag att köra med en vanlig mp3 stereo som sedan är kopplad till en dator  big_smile

Projekt Prelude: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 88#p985988
Tack till: Min far
Stockholms Bil & Kaross AB
Blekingebilradio.se
Phaetoon
4 juli 2008 · 8 156 Inlägg

En Asus Eee PC kanske vore något? Kostar under 3000:- i inköp, 7" skärm och så har den inte en vanlig mekanisk hårddisk som kan gå sönder av stötar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Decibel
4 juli 2008 · 2 911 Inlägg

Phaetoon skrev:
En Asus Eee PC kanske vore något? Kostar under 3000:- i inköp, 7" skärm och så har den inte en vanlig mekanisk hårddisk som kan gå sönder av stötar.

Men förbaskat dålig signal på ljudkortet, köpte en just för det ändamålet. Nu ligger den o dammar bara smile
Skulle förvisso ha funkat med nån slags linebooster men de känns inte äkta på nåt vis.

TurbOla Reservdansk
4 juli 2008 · 6 271 Inlägg

discokapten skrev:
Jag kan inte rekomendera att använda dator som HU, det tar tid att starta, den kräver mycket ström osv, dator i kombination med en vettig HU är en annan sak men att bara köra dator som hu är inget jag rekomenderar.

Effektförbrukningen lär ligga runt 100W. Jag vet inte om du tycker det är enormt, men jag anser att det är inte en av de sju dödssynderna.
Slutsteg krämar på med 1500W i siffror, det är en helt annan femma.

Angående att den är slö att starta - det stämmer. Om man kör med ett original windows.
Det finns många sätt att snabba upp processen, att få den att sluta leta efter diskettläsare, hoppa över boot-test, att ta bort alla möjliga onödiga startprocesser som går igång när datorn startas.

Det är många som kör med dator som HU utan problem, något måste det ju vara. En Pioneer-värsting, Avid XC1 eller vad dom heter, kostar ju för tusan 22 000 och fixar inte hälften av vad en dator gör för en femtedel av priset. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Phaetoon
4 juli 2008 · 8 156 Inlägg

Decibel skrev:

Phaetoon skrev:
En Asus Eee PC kanske vore något? Kostar under 3000:- i inköp, 7" skärm och så har den inte en vanlig mekanisk hårddisk som kan gå sönder av stötar.

Men förbaskat dålig signal på ljudkortet, köpte en just för det ändamålet. Nu ligger den o dammar bara smile
Skulle förvisso ha funkat med nån slags linebooster men de känns inte äkta på nåt vis.

Fungerar det inte med ett Creative Soundblaster X-Fi Surround 5.1 USB-ljudkort då?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
TurbOla Reservdansk
4 juli 2008 · 6 271 Inlägg

Jag har införskaffat en barebone dator på 1ghz, 512 RAM, 200gb hd, 64mb geforce 4mx och för tillfället inbyggt ljudkort, det kommer nog att duga åt mig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang