6006
Sök

Bilproblem, 740 accelerar inte.

1 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Hej,

Jag har strul med min Volvo 740 från 1989. Väldigt okunnig om bilar men problemet är att bilen ej accelererar. Startar som vanligt, men när jag ger full gas i t.e.x 2an så börjar bilen brumma samt att den inte accelererar , tar väldigt lång tid men efter en stund lyckas man komma upp i hastighet och ligger man i 4an i 60-70 km/h så går bilen helt ok.

Konsigt med felet är också att den funkar som vanligt om bilen stått avstängd 10-20 min. Men slutar fungera efter man kört ett tag..

Gissar på för lite kylvätska? också fått höra att de kan ha nått o göra med att jag "småtankar" bilen hela tiden eftersom jag kör så lite så de kan ligga massa gammalt skit i tanken eftersom den bara för 8-10 liter per tankning...

Tacksam för svar!

Mvh Erik

4 001 Inlägg
4 juli 2008
i en 89:a så är det oftast K-motorn som är känd för problem med förgasaren, kolla efter slangar som har lossnat eller är hål i

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

243 Inlägg
4 juli 2008
kolvas skrev:
i en 89:a så är det oftast K-motorn som är känd för problem med förgasaren, kolla efter slangar som har lossnat eller är hål i

kolvas vet inte riktigt vad han pratar om, k-motorn sitter -86 och enbart 86!

gå ut till bilen, öppna huven, i hörnet framför förardörren sitter ett diagnostik uttag. det är en liten dosa med ett lock på och det går några kablar i botten på den. ta "pinnen" och sätt den i uttag 2 eller 6 sen slår du på tändningen för att sedan gå ut och trycka på knappen ca 1 sek. dioden brevid knappen kommer nu att börja blinka i ett 3-kodsystem t.ex: 1 ett upphåll 1 ett uppehåll 1. får du den koden så finns inga upptäcka fel. tryck på knappen tills du fått samma kod 2 ggr, sen tar du och sätter "pinnen" i den siffra som vart över av 2 och 6. var med och skriv upp koderna så att du kan ta reda på vad dom betyder!

Mr White
1 072 Inlägg
4 juli 2008
kolvas skrev:

Nja inte på en 89a..Förmodligen så är de en B230F i den..Har du kolla upp felkoder på den?

4 001 Inlägg
4 juli 2008
kolvas vet inte riktigt vad han pratar om, k-motorn sitter -86 och enbart 86!

nepp, K-motorn satt 87-88, så jag hade fel i att den satt i en 89:a...

Edit: men sök efter samma fel, alltså om det är några slangar som gått sönder eller kolla bränslefilter
Senast redigerat av kolvas (4 juli 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

285 Inlägg
4 juli 2008
edamber skrev:
Hej,

Jag har strul med min Volvo 740 från 1989. Väldigt okunnig om bilar men problemet är att bilen ej accelererar. Startar som vanligt, men när jag ger full gas i t.e.x 2an så börjar bilen brumma samt att den inte accelererar , tar väldigt lång tid men efter en stund lyckas man komma upp i hastighet och ligger man i 4an i 60-70 km/h så går bilen helt ok.

Konsigt med felet är också att den funkar som vanligt om bilen stått avstängd 10-20 min. Men slutar fungera efter man kört ett tag..

Gissar på för lite kylvätska? också fått höra att de kan ha nått o göra med att jag "småtankar" bilen hela tiden eftersom jag kör så lite så de kan ligga massa gammalt skit i tanken eftersom den bara för 8-10 liter per tankning...

Tacksam för svar!

Mvh Erik

Det ser ut som att du köpt dig en fullt fungerande 740 big_smile dom går inte bättre än så wink

SAAB, För att jag e lite bättre än dig!

551 Inlägg
5 juli 2008
Saab-Fredde skrev:
edamber skrev:
Hej,

Tacksam för svar!

Mvh Erik

Det ser ut som att du köpt dig en fullt fungerande 740 big_smile dom går inte bättre än så wink

kommer alltid nån onödig kommentar, piskar ändå saabar när den går som den gör wink

You can't B serious, oh K

Sök