2755
Sök

Peggan går varm!

Lite allt möjligt
51 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Var på väg hem från jobbet tidigare idag då temp mätaren skjuter i höjden.. Någon som kan ge lite tips på felsökning?
Inte hunnit kolla på det än, får göra det imorgon så vore gött att ha lite mer kött på bena tongue
Kan tillägga att det var vid normal körning i stadstrafik.. Har startat den en gång sen jag kom hem och tempen steg snabbt då också..

Tack på förhand
Senast redigerat av Jays (4 juli 2008)

8 156 Inlägg
4 juli 2008
Kollat mängden vatten i kylaren? Kan kommit in luft i rören. Cirkulerar allt som det ska?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Lite allt möjligt
51 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Vatten mängden är okej, angående cirkulationen vet jag inte :\
Ska man kanske tömma systemet helt för att sedan fylla på igen?

8 156 Inlägg
4 juli 2008
Det kan vara problem med fläkten, med vattenpumpen eller helt enkelt att termostaten fått spel eller blivit igensatt.
Du kan ju kolla om du fått luft i systemet genom att öppna expansionskärlet, starta bilen och få upp den i arbetstemperatur. Om nivån i expansionskärlet sjunker så hade du en luftbubbla.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Lite allt möjligt
51 Inlägg
4 juli 2008
Trådstartare
Är expansionskärlet det som sitter högst upp, där man kan fylla på vätska? Försvinner luften då eftersom nivån sjunker?

Tack för tipsen smile
Senast redigerat av Jays (5 juli 2008)

Lite allt möjligt
51 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Luftbubbla är det inte och fläktarna går fint, så är kanske termostaten då.. Fyllde upp med lite ner vätska nu så det är kanske 2/4 istället för 1/3 som jag hört att det skall vara.
Finns det några bieffekter om man fyller lite för mycket?

Teknik Informatör
371 Inlägg
5 juli 2008
vätskan kan tryckas ut i någon packning...
men kolla båda vattenpumpen och termostaten...

BMW E3 it takes one to catch one :)

Lite allt möjligt
51 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Alright, ska göras smile
Tackar så mycket

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
5 juli 2008
Ett sätt att testa om det är termostaten, är att köra med full värme. Håller den sig på normal, kanske lite över, så brukar det vara termostaten.

Lev livet, det kan ta slut fort

Lite allt möjligt
51 Inlägg
5 juli 2008
Trådstartare
Problemet löst för min del, lät en polare pilla lite med termostaten så var det fixat nu går den underbart bra igen smile
Tråkigt att höra att det drabbat fler än mig, hoppas det löser sig för dig med

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
5 juli 2008
broken_wings87 skrev:
hm vi testade detta, satte på full värme, 28 C (mysigt idag när det redan var varmt) men temp mätaren sjönk inte... sad Är det fläkten då?

Då låter det som vattenpumpen eller en riktigt skitig kylare. Men för att inte göra det för dyrt, spola rent kylaren, funkar det inte efter det, ja, då kan börja misstänka pumpen. Men startar din fläkt eller inte.

Lev livet, det kan ta slut fort

Sök