5910
Sök

Motor fästen B21e

Pan
6 juli 2008
Trådstartare
Tjenare vad är det för motorfästen i en  Volvo 244 Årsmodell 1978 med b21e samma som i 740?

MVH Gustaf

50 Inlägg
6 juli 2008
jag tror det anars får du väll svetsa nya.

Pan
6 juli 2008
Trådstartare
Har ingen svets tongue Någon som vet 100?

Pan
6 juli 2008
Trådstartare
Aja köpte mig en 240 nu iaf big_smile

https://www1.garaget.org/archive/30/29740/100308/100308-943848.jpg

21 761 Inlägg
6 juli 2008
Hur verkar det vara med rosten?

Ser att huvkanten är ordentligt "prickig" iaf. Takluckans lister och skenor brukar man väl få kolla upp tror jag, men har själv aldrig haft en gammal Volvo med taklucka smile.

Pan
6 juli 2008
Trådstartare
Finns gott om rost men är fin under smile Blir mitt första projekt har nya dämpare bromsar avgas och nästa nya däck. Men tyvärr är någon dörr rätt kexig men det ska fixas big_smile

21 761 Inlägg
6 juli 2008
Tänker du behålla bilen typ nått år?

Om du tänker fixa till den en del och kanske slänga in lite ljud och sånt, då tycker jag att du bör börja med att se över strömförsörjningen. Ta bort båda batterijordkablarna, dels vid karossen och dels vid motorblocket, och slipa plåtrent vid karossfästpunkten (finns ofta rost och färg kvar) innan du sätter tillbaka kabelskon igen (rengör även kabelskon). Rengör också kabelskon på motorblocksjordkabeln innan den sätts dit.

Generatorns laddkabel kollas upp så att den inte har en massa trasiga trådar och söndertorkat hölje, generatorchassiets kontakt med fästena kollas upp så att det inte är rost och oxid. Om det är mycket smuts där så får inte generatorn bra jordkontakt med kaross/batteriminus och spänningsfall kan uppstå.

Det låter kanske som onödigt arbete med de där sakerna, men det är ju en gammal bil och då brukar det ofta bli en massa konstiga elfel som beror på dålig jordkontakt. Tänker man dessutom slänga in stereo och andra elprylar så får man inte ut så mycket som man har tänkt sig och kanske batteriet inte får rätt laddning heller smile.

Det är ingen nackdel att byta ut nämnda kablar till lite grövre storlekar, fast det viktigaste är dock att få bra kontaktytor.
Senast redigerat av Drönirettab (6 juli 2008)

Sök