Ja det är väl lika bra att slänga upp en tråd om bilen här, så jag får "framstegen" samlade på ett och samma ställe.
Bilen i fråga är alltså en Golf MkII från 1985, motorn hade en gång i tiden 75 ystra hästar, förmodligen glädjehästar men av dom finns nog knappt hälften kvar.
Jag fick bilen av käringens mor, lätt att försåt varför, vart ju lättare för henne om jag hämtade den än om hon skulle klydda med att köra till skroten med den.
Innan jag fick se bilen irl så började planer om rally eller banbil snurra i skallen, dom planerna ändrades rätt kvickt när jag fick se den, rostig och jävlig, mögliga dörrsidor och innertak som hänger i stora bubblor på sina ställen. Efter typ 100 mil med bilen lossnade dessutom solskyddet på förarsidan, dock är där en positiv sak med bilen, i och med att den är så slö så har jag automatiskt antispinn vintertid, bara att köra med breda sommardäck så orkar bilen inte dra loss hjulen eller för den delen låsa dom när man bromsar
Nåja, numer så går bilen som en vanlig DD, den får hålla så länge den håller, jag lägger inte pengar i onödan på den och när jag måste lägga pengar på den kollar jag först igenom vad som finns på hyllorna här hemma och ser om där är nått jag har nytta av, sen får det bli nån billig lösning som bara funkar, funktion före form.
Såhär såg bilen ut när jag fick hem den, då med ett par billiga vinterhjul med bromsplattor på bakhjulen
![http://img397.imageshack.us/img397/6106/dscf0032crj1.jpg]()
Efter ett tag upptäckte jag att bromsskivorna fram vart slut så nya inhandlades på Biltema och för att inte matta ut dom vid första inbromsningen så slitsades dom, fyra skåror på varje sida, givetvis är det feta GTI skivor som sitter där numer
![http://img291.imageshack.us/img291/3964/dscf0079jh5.jpg]()
Demonterat
![http://img300.imageshack.us/img300/9002/dscf0081ul7.jpg]()
Hunden ville vara med och hjälpa till men han är inte riktigt haj på bromsarbeten så jag spettade ner en pinne i marken till honom som han kunde roa sig med
![http://img341.imageshack.us/img341/5886/dscf0082ph2.jpg]()
Sommardäcken åkte på i samband med bromsbytet, var iofs inte mer än mitten på februari då men eftersom det varit barmark hela vintern så tyckte jag det var lika bra så var det fixat
![http://img156.imageshack.us/img156/6022/dscf0086wy3.jpg]()
Dörrpanelerna åkte ur eftersom dom vart mögliga och otrevliga, har funderat på att smacka dit en plåt men det har stannat vid tanke.
![http://img253.imageshack.us/img253/1175/dscf0089sh8.jpg]()
När våren började göra sig påmind med lite högre temperatur började även Golfen visa vårkänslor, den blev varm den med, undrar varför.
![http://img265.imageshack.us/img265/4001/dsc00019jm1.jpg]()
Jag spolade ur kylsystemet den 24/4, den 29/4 såg bilen ut såhär efter ett möte med en Escort "Ni skulle sett hur den andra såg ut" hehe
![http://img443.imageshack.us/img443/774/dsc00021ceg8.jpg]()
Efter lite mek med hammare, slägga och spett så gick bilen iaf att köra igen utan att riskera att plåt eller annat tråkigt letade sig in i kylaren, fick ha tre spännband för att hålla ihop skiten, ett syns på bilden, dom två andra var jag tvungen att ta bort för att få upp huven
![http://img76.imageshack.us/img76/5386/dsc00026si0.jpg]()
Efter ytterligare lite mek så fick jag ihop en ny front, totalt la jag 220 spänn på ett laga bilen efter krocken, mycket tack vare att jag hade delar så som blinkers och grejor att göra fästen till blinkersen av liggandes, tur att man inte lyssnar på folk som säger att man ska slänga saker
![http://img507.imageshack.us/img507/9016/dsc00030cza8.jpg]()
Baktill fixade jag till blinkers i backljuset med, blinkersreläet var ju på väg att mörda till mig varje gång jag blinkade eftersom jag bara hade 5W lampor fram
![http://img402.imageshack.us/img402/3963/dsc00034af8.jpg]()
Receptet för bilen är som lyder.
Front:
Originalgrill med bortkapade ribbor som ersatts av svart alunät
Skärmblinkers från Volvo som sitter på hemmagjorda fästen bakom grillen
Kofångarbalken är efter släggmassage återmonterad och lindad med svartmålat spännband för att bli av med lite vassa kanter
Huvlåset är ersatt av huvlås från Biltema, original tyckte inte om mötet med Escorten
Resten av bilen:
Fjädrarna är kapade 2 varv fram och 2,5 bak (bild på det kommer)
Blinkers i backljuset för att försöka rädda blinkers rälet från fängelsestraff pga mord på föraren som tvunget ska blinka när det bara finns en 21W och en 5W lampa att driva
Streamer i vindrutan eftersom solskydden inte ville hänga kvar längre, är lite jobbigt att köra utan dom sommartid
Avgassytemet går numer ut framför vänster bakhjul, bild på den kommer med
Det är bilen i dagsläget, har som sagt inga överdådiga planer på bilen men eftersom den behöver lita nya delar allt eftersom och jag då gärna löser det lite annorlunda än alla andra så tänkte jag att det kanske kan bli ett lite udda projekt här
Passar det inte in så är det bara att ta bort tråden men glöm då int bort att meddela mig.
Mvh
Fartsyndare
P.S. För er som kanske tror att detta nu är blodigt allvar så är det inte så, det är en hel massa ironi i detta inlägget
Bilen i fråga är alltså en Golf MkII från 1985, motorn hade en gång i tiden 75 ystra hästar, förmodligen glädjehästar men av dom finns nog knappt hälften kvar.
Jag fick bilen av käringens mor, lätt att försåt varför, vart ju lättare för henne om jag hämtade den än om hon skulle klydda med att köra till skroten med den.
Innan jag fick se bilen irl så började planer om rally eller banbil snurra i skallen, dom planerna ändrades rätt kvickt när jag fick se den, rostig och jävlig, mögliga dörrsidor och innertak som hänger i stora bubblor på sina ställen. Efter typ 100 mil med bilen lossnade dessutom solskyddet på förarsidan, dock är där en positiv sak med bilen, i och med att den är så slö så har jag automatiskt antispinn vintertid, bara att köra med breda sommardäck så orkar bilen inte dra loss hjulen eller för den delen låsa dom när man bromsar

Nåja, numer så går bilen som en vanlig DD, den får hålla så länge den håller, jag lägger inte pengar i onödan på den och när jag måste lägga pengar på den kollar jag först igenom vad som finns på hyllorna här hemma och ser om där är nått jag har nytta av, sen får det bli nån billig lösning som bara funkar, funktion före form.
Såhär såg bilen ut när jag fick hem den, då med ett par billiga vinterhjul med bromsplattor på bakhjulen

Efter ett tag upptäckte jag att bromsskivorna fram vart slut så nya inhandlades på Biltema och för att inte matta ut dom vid första inbromsningen så slitsades dom, fyra skåror på varje sida, givetvis är det feta GTI skivor som sitter där numer


Demonterat

Hunden ville vara med och hjälpa till men han är inte riktigt haj på bromsarbeten så jag spettade ner en pinne i marken till honom som han kunde roa sig med

Sommardäcken åkte på i samband med bromsbytet, var iofs inte mer än mitten på februari då men eftersom det varit barmark hela vintern så tyckte jag det var lika bra så var det fixat

Dörrpanelerna åkte ur eftersom dom vart mögliga och otrevliga, har funderat på att smacka dit en plåt men det har stannat vid tanke.

När våren började göra sig påmind med lite högre temperatur började även Golfen visa vårkänslor, den blev varm den med, undrar varför.

Jag spolade ur kylsystemet den 24/4, den 29/4 såg bilen ut såhär efter ett möte med en Escort "Ni skulle sett hur den andra såg ut" hehe

Efter lite mek med hammare, slägga och spett så gick bilen iaf att köra igen utan att riskera att plåt eller annat tråkigt letade sig in i kylaren, fick ha tre spännband för att hålla ihop skiten, ett syns på bilden, dom två andra var jag tvungen att ta bort för att få upp huven

Efter ytterligare lite mek så fick jag ihop en ny front, totalt la jag 220 spänn på ett laga bilen efter krocken, mycket tack vare att jag hade delar så som blinkers och grejor att göra fästen till blinkersen av liggandes, tur att man inte lyssnar på folk som säger att man ska slänga saker


Baktill fixade jag till blinkers i backljuset med, blinkersreläet var ju på väg att mörda till mig varje gång jag blinkade eftersom jag bara hade 5W lampor fram

Receptet för bilen är som lyder.
Front:
Originalgrill med bortkapade ribbor som ersatts av svart alunät
Skärmblinkers från Volvo som sitter på hemmagjorda fästen bakom grillen
Kofångarbalken är efter släggmassage återmonterad och lindad med svartmålat spännband för att bli av med lite vassa kanter
Huvlåset är ersatt av huvlås från Biltema, original tyckte inte om mötet med Escorten
Resten av bilen:
Fjädrarna är kapade 2 varv fram och 2,5 bak (bild på det kommer)
Blinkers i backljuset för att försöka rädda blinkers rälet från fängelsestraff pga mord på föraren som tvunget ska blinka när det bara finns en 21W och en 5W lampa att driva
Streamer i vindrutan eftersom solskydden inte ville hänga kvar längre, är lite jobbigt att köra utan dom sommartid
Avgassytemet går numer ut framför vänster bakhjul, bild på den kommer med
Det är bilen i dagsläget, har som sagt inga överdådiga planer på bilen men eftersom den behöver lita nya delar allt eftersom och jag då gärna löser det lite annorlunda än alla andra så tänkte jag att det kanske kan bli ett lite udda projekt här

Passar det inte in så är det bara att ta bort tråden men glöm då int bort att meddela mig.
Mvh
Fartsyndare
P.S. För er som kanske tror att detta nu är blodigt allvar så är det inte så, det är en hel massa ironi i detta inlägget

Senast redigerat av Fartsyndare (8 juli 2008)
If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)
0
0
0
0