4567
Sök

Val utav slutsteg. Samt lådsågning.

2 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#1
Hejsan! Jag har 2 frågor!

1. Jag har 4 st Pioneer TS-W3001D4 på 3000w styck som jag köpte in förra månaden.
Jag har fått löning igen och nu är jag ute efter slutsteg!
Dom jag väljer mellan är:
1. Sinus Live A3000 MONO
2. 2st Sinus Live A1500 MONO (Om det går att bryggkoppla)

För mej verkar det som om alt. nr 2 är bäst.
Men går de att bryggkoppla 2 st såna?
Skriv gärna också om ni vet om ett bättre steg för 5 000krs lappen.

2. Till lådritningen. Jag undrar vad det skulle kosta att lämna in en ritning på en låda
för 4 st 12'' basar. Enligt någon lådberäkning jag gjorde så skulle litern ligga på typ 250l
eller något sådant. Vilket inte är något problem då jag ska ställa upp
i ljudtävlingar osv.
Men vad skulle det kosta att få en ritning som den sågad?

Tack på förhand! smile

tokfrans
982 Inlägg
10 juli 2008
#2
ett st sinus 3000 är 2st sinus 1500 i samma chassi.. vilka spolar är det på basarna?


21 761 Inlägg
10 juli 2008
#3
Varje bas är på 1000WRMS och har dubbla 4 Ohms spolar smile.

RM-operatör
667 Inlägg
10 juli 2008
#4
Precis=)
TS-W3001D4 = 2x 4Ohm
TS-W3001D2 = 2x x2Ohm

Sågningskostnaden beror ju helt på vart du gör det. Bauhaus tar ju 10:- / "snittet".
Men har ni något lokalt mindre sågverk/snickeri, så kostar det inte många kronor, ett par hundra på sin höjd skulle jag tro. Köper du materialet av dem så kan du nog få dem att bjussa på sågningen.

Lådan till de basarna ska ju enligt Pioneer vara slutna på ca 44 liter styck? Gör 4 separata? Då blir det ju lättare att labba runt med vinklingen på dem, för att få ljudet att "studsa" som man vill. Kanske lite overkill dock:P

Beträffande steg, så antar jag att du bara vill ha nytt? Isåfall tror jag inte du hittar bättre WPK(Watt Per Krona) än SL-A3000.

EDIT: glömde en nuffra=)
Senast redigerat av ShyGuy (10 juli 2008)


volvoraggare
4 776 Inlägg
10 juli 2008
#5
lånar tråden liten  vad ska jag köra för kabel på sinussteget jag har 1500 steget

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

RM-operatör
667 Inlägg
10 juli 2008
#6
Kabel? Precisera dig lite mer. Är det ström/jord? Signal? Remote? Lågnivå?
Ström/jord= Så stort du kan få i? Då är det ju förberett till uppgradering.
Lågnivå/remote= Ja det inser du nog=)
Signal= 4kvmm räcker ju till det mesta.


21 761 Inlägg
10 juli 2008
#7
Minst 35mm2, men gärna 50mm2.

tokfrans
982 Inlägg
11 juli 2008
#8
sorry missade D4 winkwink men då är ju sinus 3000 fint.. basarna i serie sen paralellet.. totalt 2ohm.. ojoj ;D


5 852 Inlägg
11 juli 2008
#9
Helt klart sinus 3000 smile


Tänk på att köra grova kablar fram till det.

Lycka till

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

1 400 Inlägg
11 juli 2008
#10
Hur är det med strömförsörjningen ? dessa steg suger ström.
Extra batterier och större generator bör in skaffas.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

2 Inlägg
11 juli 2008
Trådstartare
#11
Okej. Men vad har A3000 steget det för fördelar emot A1500 steget? tongue
Fick det några nackdelar och fördelar med att köra med 2 steg istället för 1 ?

Angående strömförsörjningen så blir det ett antal batterier. Förmodligen en ny generator också.
Vart kan jag inhandla dessa ?

RM-operatör
667 Inlägg
11 juli 2008
#12
Det blir ju betydligt smidigare att ha ett steg istället för 2. Då har du ju bara en som du ska placera och dra kablar till.
Fördelen med A3000 över A1500 är ju som nyss nämnt smidigheten. A3000 är som någon sa tidigare 2st A1500 i samma chassi.
Generator? Skroten eller Biltema, så petar du in 2 under huven;). Annars kan du ju kika på en begagnad till C/S/V70, 120ah laddar den.
Och vad gäller batterier, så jag har ett gott öga till Optima. Men ryktesvägen säger att Stinger och Runing Bull är bra med.


Team Autohifi!
865 Inlägg
11 juli 2008
#13
Nu vet jag inte vad du har för bil men att byta generator...... nja det tror jag inte behövs.
Kolla då kolen se att de är fräsha.
Jag har totalt 6st Stinger batterier i min Passat nu och orginal generator, utan några problem.
Kommer ha totalt 11st när jag är klar, och nu har jag inga planer på att bytta något annat än ev. kolen.

Men ang. SL-A1500 & SL-A3000..... det är samma slutsteg, 3000steget är 2st 1500 steg i samma chassi och de är ihop dockade från start.
Fördelen med att ta 1500 steget är den att du kan börja med 1st sen skaffa dig ett till sen när kassan blir bättre.
Plaserings mässigt har båda stegen sina för & nackdelar.



Sök