10081
Sök

El-fel eller Startmotorn?

21 761 Inlägg
10 juli 2008
Mät mät mät, då ser du direkt smile. Enkelt och snabbt, tar inte mer än ett par sekunder.

Labborant
307 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
Jesus maria och den talande valnöten!!!! Bytte batteri nu även att det inte va färdigladdat och nu är felet borta!

Det lite komiska i det hela är att det va mindre ström i det nya batteriet jag stoppade i haha

Men som några (duktiga) av er sa så kan plattorna i batteriet tydligen vara så slut att dom kortsluter, antagligen va det så att den fungerade på startmotorn sen gjorde vibbrationerna från startmotorn att dom slog ihop med varandra och därav det pulserande strömljudet.

Surt på ett så bra batteri bytte till detta för bara e månad sen och har stått och hållt på med det och det är fortfarande ström kvar i det, men det ska nu så långt bort härifrån som möjligt och förhoppningsvis inte trakassera någon annan!

Tack för all hjälp särskilt från er som trodde det va plattorna!!!

21 761 Inlägg
10 juli 2008
Där ser du, man ska inte ta för givet att ett relativt nytt batteri är helt felfritt smile.

Även ett splitternytt batteri kan ha kortslutning i plattorna. Det luriga med detta fel är ibland att det fungerar med saker som drar lite ström, men med stora strömförbrukare (tex startmotorn) så funkar det inte alls.

Du hade även sett det där direkt om du hade mätt spänningen på batteripolerna vid ett startförsök, det sättet att mäta innebär ett sorts belastningstest och såna tester är det bästa sättet att mäta på.

Kul att du hittade felet iaf smile.
Senast redigerat av Drönirettab (10 juli 2008)

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 juli 2008
la_palma skrev:
Men som några (duktiga) av er sa så kan plattorna i batteriet tydligen vara så slut att dom kortsluter, antagligen va det så att den fungerade på startmotorn sen gjorde vibbrationerna från startmotorn att dom slog ihop med varandra och därav det pulserande strömljudet.

Tack för all hjälp särskilt från er som trodde det va plattorna!!!

Då kan jag berätta för dig att ljudet du just hört är spridarna, som jag sa. wink Det är inte startmotorn/plattorna eller något annat. Men det var ju bra att det löste sig.

Det finns ett gammalt Meck-ordspråk som kom till strax efter uppfinnandet av hjulet:

-När Caromania talar skall man lyssna.

cool
tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

21 761 Inlägg
11 juli 2008
Nu vet jag ju inte exakt hur det lät i hans bil, men i den där S80 som jag skrev om så var det iaf garanterat startmotorn som gav det pulserande ljudet. Mycket högljutt dessutom smile.

Några spridare var det inte, törs jag nog lova smile.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juli 2008
Lova inte för mycket...
wink

21 761 Inlägg
12 juli 2008
Med tanke på det pulserande ljudets nivå i S80:n så skulle man i så fall höra spridarna hela tiden när man kör bilen, det skulle överrösta motorljudet wink. Man kan nästan likna det med oljudet inne i kupen hos ABS-systemet på en lite äldre bil, klart märkbart alltså wink.

Det var garanterat startmotorn smile.

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 juli 2008
Jag vet precis hur det låter, spridarna låter inte så när bilen går. Tro mig... Men det spelar ingen roll.

BTLulle
12 juli 2008
Om du har helgjutna polskor på batteriet så kapa bort dom och byt till sånna som man köper på macken där man skruvar fast kabeln i polskon. Det är mycket vanligt att det blir dålig kontakt i dom efter ett antal år och då det är varmt under huven så fungerar det sämmre på grund av att polskon expanderar så att den klämmer sämmre runt kabeln.

MVH Peter

Sök