Tjena!
Jag är ny på forumet och även ganska ny inom bilvärlden. Jag kan i stort sett ingenting om bilstereo. Jag köpte mig en gammel 850 i början på året, i den satt en hyfsat gammal pioneer cd-växlare och ett par lite äldre pioneer (jag tror det är) 6,5" eller något liknande (det står ingen fakta på dom).
Efter ett tag så började cd-växlaren såklart glappa som bara den, helt eländig var den, så jag tog fram lödkolven och fixade lite, och det slutade glappa (jävligt stolt va jag kan jag säga

). Men de började ju glappa efter ett tag igen, så de blev lyssna radio istället tills hela den skiten också började glappa (innan hade alltså själva separata lådan i bagaget glappat) och då bestämde jag mig för att den hade gjort sitt och köpte mig en pioneer DEH 4000UB (jävligt fin maskin tycker jag

). Och här sitter jag nu.
Helt enkelt, jag vill ha bättre ljud
Det som sitter i nu:
Den nya huvudenheten med en lågnivåutgång och ett inbyggt delningsfilter (om det spelar någon roll

) och nån sån där "mosfet" förstärkare 4x50 Watt
Originalhögtalare på instrumentbrädan (inga i dörrarna)
5,25"/ 6,5" eller vad det nu är i hatthyllan
Jag har ett par gamla Alpine 6x9:or liggandes som jag tänkte montera in (kanske 10 år gamla) Är det något bättre?
Vad jag tänkte röra mig med är ca 1000 kr kanske 1500 om det är riktigt värt
Jag är ute efter skönt ljud, inte överdrivet (absolut inte överdrivet). Jag tycker faktiskt att det är ganska bra ljud så som det är dock inte på landsväg och verkligen inte med öppna rutor (min AC är såklart icke fungerande

) Min musikstil är ganska blandad, allt från hiphop till typ lite hårdare musik. Eminem, Michael Jackson, The eagles, Lynyrd skynyrd, Aerosmith, Guns N Roses, Muse osv.. Jag är inte typen som har stereon för att åka runt och dunka så högt som möjligt för att folk ska titta

Jag har den för att lyssna på musik
Min okvalificerade gissning är att jag borde sätta i 6x9:orna i hatthyllan och satsa på något framsystem. Är jag helt bortåt väggarna då?
Kom gärna med förslag och tips

Förklara gärna så mycket ni orkar för mig, jag kan ändå inte känna mig dummare än nu
En del relaterade frågor:
Tror ni att mina 5,25"/6,5" (eller vad det nu är) skulle passa i framdörrarna på min 850? (en liten beskrivning på hur man provar/monterar exempelvis hur man får loss dörrpanelen skulle vara fint

)
Till mina nuvarande högtalare finns det ett delningsfilter (tror jag, det är en liten låda med en tvåledare in och två tvåledare ut) och därmed också två par "kontakter" på själva högtalarna. Men på 6x9:orna finns bara ett par "kontakter". Hur gör jag då, tar jag bara kabeln innan delningsfiltret och kopplar i högtalarna eller?
Vad innebär det med "koaxial" högtalare?
Och något som jag har undrat ganska länge nu, vad är skillnaden aktiv och passiv baslåda?

Jag har även fått ett erbjudande på en mds-baslåda med (jag tror det är) 10" och med tillhörande slutsteg. Jag vet inget artikelnummer eller sånt, jag har sett den och den är inte hemmagjord och den är väl ganska rejält stor med sånna hära "kanaler" på framsidan

^^ Får även en lågnivåkabel på köpet.
utseendemässigt är den väldigt lik den här:
http://www.mds.se/?artnr=sb252fKillen köpte den begagnad för ett tag sen för ca 1500, jag kan få den för 500.
Är det värt det? Jag antar att en sådan stor låda inte riktigt passar min musik, men är det ändå värt att fundera på eller?
Det var allt jag kan komma på nu, jag tror jag har fått med allt
Som sagt, förklara så noggrant och så mycket ni orkar

MVH Albin