12 juli 2008
Trådstartare
Skulle ut å ta en fin fisketur under dagen, låtit bilen stå i motorvärmaren trots 15plus (overkill, jag vet men vafan har man gratis så ska den användas )
Hursomhelst, startar bilen, går lika fint som vanligt.
Åker till Okq8 för att tanka, slänger i en 10L e85 (därföre ligger det ca 10L e85 i tanken redan)
Åker iväg från Ok8q och bilen slocknar vid inbromsning i första rondellen 5m bort, vafan tänker jag och vrider om nyckeln och vips, startar bilen igen och går som vanligt.
Kör en 1-2km stadskörning utan märkbara problem och svänger sedan ut på landsvägen.
Bilen går som vanligt ca 1-2km men rycker helt plötsligt till 1sekund , vadfan nu då tänker jag..
Kommer ca 500m till och bilen rycker till igen.
Därefter mer och mer ofta i ca 500m till, beslutar mig för att vända om.
Stannar vid vägkanten och tomgångsvarvar, dör som tydligt till vid gaspådrag och sedan vaknar till liv igen.
Bestämmer mig för att starta om bilen och den tycks nu gå bra på tomgången, tomgångsvarvar och den går fortfarande bra.
Kör sedan iväg och kommer inte mer än 20m innan den börjar hacka igen, mer och mer frekvent ju längre jag kommer och tappar tydligt orken..
Efter kring 1-2km hackande körning kommer en rondell, kopplar och trycker i 3an ur rondellen, när jag sedan drar på gas vill den knappt frammåt, nu hackar den var annan sekund.
Går tyngre å tyngre, när det sedan kommer en uppförsbacke svarar den inte alls på gas och högst upp på krönen svänger jag in och låter motorn dö.
Provar vrida om nyckeln och bilen startar men dör lika fort igen.
Efter några gånger går den bara på startmotorn när nyckeln vrids om.
Så jag misstänker fel med bränsletillförsel.
Bränslepumpen vet jag att jag kan kontrollera genom att den surrar om den driver.
Men hur kontrollerar jag tex bränslefilter? blåser i det för att se om det släpper igenom?
Och hur kontrollerar jag spridarna efter sk"rosa klegg" som kan uppstå vid körning på e85?
Tips på fel?
Behöver få igång bilen så fort som möjligt!
Det är alltså en B230F konverterad med flexitune, gått kring 2-300mil på ren etanol.