Vilken typ av baslåda?

defuncta
24 april 2005 · 196 Inlägg

Hej
Jag undrar vad det är för skillnad på en slutenbaslåda, baslåda med basreflex och bandpasslåda. Hur låter de olika lådorna och vilken är bäst om man ska ha 2*12" basar i en sedan bil?

mvh Christian

Permanent Solutions to Common Problems!
http://www.hitman.us/main.html
Theo
24 april 2005 · 859 Inlägg

Bäst i en sedanbil med 2x12 är bandpass, men det kan vara jobbigt att bygga och svårt att räkna ut. En bandpasslåda spelar ut genom ett stort basrör som skall vara rätt avstämt. En sluten låda, ja de är som det låter. Basreflex är en låda med ett basrör oftast brevid basen.
I en sedanbil överhuvudtaget så rekommenderar jag en sluten låda med en 10 eller 12"are spelandes genom skidluckan om det finns en sådan. annars bandpass så man får in basen i kupen.

/Theo

Stefan1973
26 april 2005 · 305 Inlägg

hmmm  förlåt man blandar sig . men jag har en sedan bil  .
och ska man klippa upp hatthyllan får få in mer bas i cupen? har baslåda.
iof kan man fälla sätena  men det ser rätt skumt ut åka med dom nere jämt .

loudness
26 april 2005 · 4 554 Inlägg

ja eller öppna lastluckan.låter lite dumt att "klippa upp" hatthyllan.. men gör ett hål så du kan få igenom en port å att de blir snyggt..sen e de bara å bygga bandbasslåda...

crillelundh
26 april 2005 · 100 Inlägg

flashman skrev:
Du ha snärt i basen så borde Du köra med Sluten låda, dock minst en 12".
// ex bilstereobyggare

för snärtig bas är väl mindre element att föredra tex flera 8"or istället??

annars så för sedan så är väl bandpass det klart bästa alternativet, även om det är lite extra jobb att bygga

MAZDA RX7 TURBO2 CONV.
BMW 535i
spana gärna in dom å lägg din dom
loudness
27 april 2005 · 4 554 Inlägg

ja de tycker jag med.. kan ju t om bli riktigt snyggt....varför ska man spela bas i bagaget..? man får ju in all bas i kupen med bandbassen å de e väl bäst.. nackdelen är väl att det blir väldigt mörk och enformig bas? eller har jag hört fel nånstans?

DJ_Andenn
28 april 2005 · 60 Inlägg

om man vill ha fint och tajt ljud så klart man ska välja tex 4st 8"
flera mindre element brukar bli det bästa i ljud kvalite.
större element som tex 12" brukar inte orka hänga med i snabb bas. men det klart det beror ju på slutsteget och elementet.
det är ju upp tll den som köper om han vill ha fint ljud
eller mycke dunk...

Överladdad Golf Diesel...
loudness
28 april 2005 · 4 554 Inlägg

spelar väl ingen större roll vilket storlek man har på basen för att få rapp snaärt bas.. de beror ju mer på membranet och hur magneten är.. men oftast sitter de samma magnet på 8" basen som 12" basen av samma märke därföör uppfattas 8"aren som bättre eftersom magneten är dimensionerad till övrika elementet..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang